/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Folkeskolevikar
Fra : steffan88
Vist : 5107 gange
150 point
Dato : 06-10-07 15:34

Hej
Jeg er blevet færdig med gymnasiet og vil tage et sabat år inden jeg starter på en universitets uddannelse. Jeg har tænkt mig at søge ind som folkeskolevikar, men har lige et par spørgsmål først:

Hvor mange timer arbejder man ca. om dagen/ugen?
Hvis man bliver skrevet op som vikar ved mere end en skole, hvad sker der så hvis der fx er 2 skoler der skal bruge en klokken 12? Man kan jo kun være et sted af gangen.
Hvor umuligt er folkeskole børn at styre i dag?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 160 point
Dato : 06-10-07 15:38

Det er ikke til at svarer på, hvor mange timer om ugen, du kan komme til at arbejde, det kommer jo an på lærerenes helbred, men det kan nemt blive til mange timer her i vinterhalvåret, men du bestemmer jo selv om du vil være "på"

Du vælger så hvilken skole du vil være på den pågældende dag.

Det er ikke for sarte sjæle, og du skal passe på med at de ikke løber om hjørner med dig.

Min datter er lige startet som lærer, hun siger det er et dejligt job, men krævende

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 06-10-07 15:47

Jeg har været lærervikar for et par år siden, efter gymnasiet, ligesom du har tænkt dig.

Det er det bedste job jeg har haft. For nogle af mine kolleger var det der værste..

Det er ikke for sarte sjæle, nej.

ALLE børn har en idé om at de kan gøre hvad de vil når de har vikar. Det skal man lige kunne håndtere, og det er til tider svært.

Jeg havde ca 20 timer om ugen. Det svingede lidt.

Det er ihvertfald anbefalelsesværdigt! - Lønnen er jo heller ikke dårlig (180kr/45minutter)!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-07 15:54

Det er også sværere at være vikar, fremfor fastansat. Du skal også være forberedt på, at du ikke kan gøre alle tilpas.

Men som sagt, et godt og udfordrende job

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 06-10-07 15:56

- Hvis man kan det ja.

Nogen mennesker egner sig til det, og andre gør slet ikke.

Men sådan er det jo med alt!

Prøv det. Du kan altid sige op, og prøve noget andet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-07 16:05

Citat
180kr/45minutter

Hvis du bliver vikar for en langtidssyg, skal du udover de 45 min beregne at du efter fyraften, skal bruge en del tid på forberedelse til næste dag+møder

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 06-10-07 16:22

Det ta'r lige omkring 5 minutter!

Kommentar
Fra : steffan88

Dato : 06-10-07 17:49

Ok - tak for de mange svar :). Er der nogen der kan anbefalde metoder til hvordan man styre ungerne? evt. links til pædagog tips?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-07 18:24

Stefan88, det er ikke noget du lige kan nå at læse dig til

Meen bliver de for urolige, kan det nogen gange hjælpe at finde på noget andet end bøgerne, f.eks lege nogle lege, f.eks ord ud af ord, du ved du finder et langt ord, og så skal eleverne finde så mange ord ud af ordet som de nu kan.

De ord de så finder kan de så lave sætninger af bagefter - det vækker ikke den helt store jubel, hvis de har fundet mange -

Eller "skibet er ladet med" du peger på en elev og siger skibet er ladet med f.eks F, så skal eleven finde noget der starter med F, eleven siger så navnet på en anden elev og siger Skibet er ladet med osv.

Til matematik, kan du nok finde nogle ideer på www.matemetikbogen.dk
Du kan også få mange ideer på www.duda.dk

Held og lykke med jobbet

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-10-07 12:12

Et godt råd, søg ind på en stor skole i din nærhed. Her er størst sansynlighed for du kan få tilstrækkelige timer. Du kan ikke være på flere skoler på een gang. Skolen skal til en vis grad kunne regne med dig ellers er det ikke dig, de ringer først til. Normalt ringer skolentil dig mellem kl. 7.00-7.15, hvis der er noget den pågældende dag. Du kan være heldig at få et fast skema i en periode.
Lav et CV med billede, og ring til viceskolederen og spørg om du må komme og hilse på, samt aflevere dit cv.
Du kan være heldig at være i arbejde dagen efter. Hører du ikke fra dem indenfor kort tid, så prøv en anden skole.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-07 12:46

gfha.... man kan altså godt være tilknyttet to skoler på engang man skal bare oplyse skolerne om, at man er det.

Er man tilknyttet en skole hvor man er vikar for en langtidssyg, giver det helt sig selv, at man giver skole nr 2 besked.

Godkendelse af svar
Fra : steffan88

Dato : 08-10-07 12:24

Tak for svaret Nordsted1.