/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Betinget frakendelse
Fra : Jane-Hovgaard
Vist : 816 gange
77 point
Dato : 03-10-07 11:24

Hejsa

Jeg har forsøgt at finde ud af hvordan reglerne omhandlende betinget frakendelse hænger sammen.
Hvis man får en betingelse for at have kørt for stærkt (over 160 km. på motorvejen), hvor stærkt skal man så køre for at få frakendt kørekortet ubetinget, når man er bilist, som på forseelsestidspunktet ikke havde haft kørekort over tre år(men over to), selvom man fik kørekortet da det var to-års reglen der gældte?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-10-07 11:36

Du skal kigge her:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/frakendelse_koerekort/efter_frakendelse_2.htm#SubHeader5

- det har altså ikke i sig selv noget med hastigheden at gøre, men om forholdet i sig selv giver en betinget frakendelse i prøveperioden. For så klapper fælden, og du må vinke farvel til kortet.

Kommentar
Fra : Jane-Hovgaard

Dato : 03-10-07 11:49

Har set på den side, og synes ikke det er helt afklarende omkring hvad der skal til før at man mister det. Om det er hvis bare man kører lidt for stærkt, eller om det er når man får et klip for hastighed etc.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 48 point
Dato : 03-10-07 12:04

Hvis du har en dom om betinget frakendelse af kørekortet, mister du kortet såfremt du i den idømte periode begår en overtrædelse i trafikken, som også udløser en betinget frakendelse.......det der så bare sker er, at når du har en betinget frakendelse i forvejen, så falder hammeren og du mister kortet ubetinget , og strafperioden du mister kortet i, starter så forfra, sådan at hvis du eks. i forvejen er betinget frakendt i 3 år....og bliver stoppet eks. 14 dage før de tre år er gået......ja så er det en ny 3 års periode helt uden kørekort, fra den dato du bliver stoppet, der tæller.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-10-07 12:09

Det var da et sjovt (underligt) spørgsmål... Er det teoretisk eller fra det virkelige liv?

Hvis det er teoretisk, så vil jeg da helt klart mene, at man lader være med at køre så stærkt, at man løber risikoen!

Og hvis det er fra det virkelige liv, så mener jeg det samme - og det er da heller ikke urimeligt, at kørekortet ryger, hvis man som næsten nybagt bilist ikke kan styre speederen!

Det er nok ikke det svar, som du gerne ville have - men den bemærkning måtte jeg altså af med.

Godkendelse af svar
Fra : Jane-Hovgaard

Dato : 03-10-07 12:11

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Jane-Hovgaard

Dato : 03-10-07 12:14

Ysseven:
Spørgsmålet er teoretisk, og grunden til at jeg spørger er fordi jeg studerer jura, og ikke synes at lovteskten er fyldestgørende (konkret) nok på området.

Men du skal selvfølgelig have lov til at komme med din bemærkning og have lov til din mening, og den har jeg ikke noget behov for at diskutere med dig.

God dag

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-10-07 12:49

Dova - det er IKKE korrekt, at der så bare lægges endnu en "strafperiode" oveni hvis overtræderen i forvejen har en betinget frakendelse.

Frakendelsesperioden er som udgangspunkt 6-10 år
http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/frakendelse_koerekort/efter_frakendelse_2.htm#SubHeader6