/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ang.batteri palleb/noshyguy
Fra : Puch1
Vist : 602 gange
200 point
Dato : 02-10-07 21:26

Jeg stillede her for en uges tid siden et spørgsmål ang. hvorfor min Monza sprang mine pære, og I sagde at hvis jeg satte et batteri på ville den tage over- og underspændinger.

Men, da det er en 12 volts tænding, og der er en del ledninger, så blev mig og min far lidt usikre på hvordan batteriet skulle sættes til, men vi blev enige om at det måske skulle sætte sådan her til.
- en ledning til stel og en ledning fra lysnettet der går ind på batteriet og tilbage til lysnettet.
Er dette rigtigt??
Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-07 23:48

Ja, i princippet, men du bør da havde THansens gratis Puch knallertkatalog
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1285465340&n=-2039195836
Som du kan se, så skal du havde 6 Volts batteri, som fødes gennem en ensretter, da knallerten laver 6 v vekselstrøm. (Husk syre til batteriet)
En lus fra ledningsnettets plus føres til ensretterens minusklemme. Ensretterens plusklemme føres til batteriet. Men for det kan få nogen virkelig effektiv effekt på at pærene ikke springer, bør for og bagpære få deres strøm direkte fra batteriets plusklemme.
På denne side: http://surf.to/puchmonza
Findes eldiagram: http://www.geocities.com/MotorCity/Speedway/8700/pictures/schaltplan3.jpg
Der ser det ud til der i forvejen findes 2 ensrettere, som dog ikke ensretter vekselstrømmen til forlygte og baglygte, som kører direkte på generatorens vekselstrøm. (Det er heller ikke sikkert de helt kan klare den størrer strøm)
Den på eldiagrammet ensrettede strøm bruges til bl.a. blinkrelæet som skal have jævnstrøm.

Efter min mening er det nok dumt at ændre en hel masse, lad være, men find for og bagpære der er afstemt efter hinanden, så de ikke springer så tit.
Vælg mange watt, så stiger spændingen ikke så højt, da bare 10% for høj spænding (6,6 Volt) halvverer levetiden.
Vælg (Thansen nummer):
forlygte 93600340 25/25w
bagpære 10380200 8w
Hvis bagpæren er med 2 tråde i og der ikke er 2 særskildte pærer, så skal du have: 10350300 20/5w hvor de 20 w jo er stoplys.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-10-07 16:43

Ledningsnet er slet ikke så svært. Bare følg tegningen.
( siger jeg som elektriker ), hehe.

Der skal en ledning fra stelsiden af lysspolen hen til minus på batteriet og på minus på ensretteren/spændingsregulatoren ( hvis du vælger den som jeg mener vil passe dit system ) og på et sted på stellet.

Så er den del klaret.

Så skal der en ledning fra plussiden på lysspolen hen lysindgange og videre derfra ud til for og baglys.

Som det ser ud på det ledningsdiagram, som jeg har, så har Aprlia Sonic et udtag mere på lysspolen som går til en indgang på ensretteren.

den sidste udgang på ensretteren gå til plus på batteriet og videre derfra til dit blinklysrelæ og bremselys.

Når dette er lavet, så har du lys ligesom på de nye scootere.
Altså lys der ikke er påvirket af pærens Watt osv osv.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 04-10-07 18:46

Det har ikke hjulpet, for nu har den igen knaldet både for og bagpære. Det er denne tænding der er på http://www.scooter-dele.dk/image/prod/811900_1_b.jpg . Der står der er en strømregulator med ( nederst i billedet ) er det det samme som en spændingsregulator. Kan den være i uorden/monteret forkert. Er der gennemgang i den hvis den er defekt. Det er forresten hele tændingen der er 12 v også lysspolen.
P.S. Er der nogen der ved om man kan få en tændingslås der afbryder strømmen når den slås til, istedet for at slutte den.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 04-10-07 18:54
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-10-07 23:19

Ja, når det er et 12 volts anlæg du har monteret, er der jo ikke noget at sige til den knalder 6 volts pærer, jeg har jo skrevet at de dør af overspænding.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 05-10-07 11:15

Der er da selvfølgelig 12 v pærer i

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-07 14:20

Ja, enten skal du tage lygtestrømmen fra en strøm der har været igennem en spændingsregulator,
eller vælge store pærer:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1295126427&n=1712458071&pn=-1841276420

Annuller spørgsmålet
Fra : Puch1

Dato : 08-10-07 22:33

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål