/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Jobansøgning, HJÆLP
Fra : viskinge
Vist : 920 gange
100 point
Dato : 02-10-07 09:06

Har lige en lille (hyggelig) diskution med en ven, der er ved at skrive jobansøgning.
Spørgsmålet går stort set ud på, hvor lang en sådanne bør være ???

Vedkomne er ved at skrive det meste af sin livshistorie, med kopi'er af div. eksamensbeviser, uddannelsesbog, kurser osv. Jeg vil tro, at det kommer til at fylde en 5-6 A4 sider.

Jeg mener, at en jobansøgning (håndværker) behøves slet ikke at fylde mere end 1 A4 side, med de vigtigste oplysninger, og man behøver ikke at kopier Div. papirer og sende med.
Jeg kender da flere arbejdsgivere, der nærmest hader, at få en hel stil, tilsendt som jobansøgning. De siger, at faktisk kun kigger på forsiden.

Har i nogen erfaringer, gode råd osv. (hvordan har I gjort/gør)

MVH
PS: må godt være i dag, da ansøgningen, skal sendes i aften.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 02-10-07 09:20

Det kan der nok være mange meninger om, men her min:

Selve jobansøgningen bør kun fylde 1 side (tænk på at nogle steder får de 75 ansøgninger!)

CV'et kan være på 1-2 sider alt efter hvor deltaljeret man skriver.

Diverse kopier af uddannelses- og kursusbeviser medsendes kun, hvis der bedes om det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-10-07 09:20

ansøgning så kort som muligt og kun relevante oplysninger - gerne kopier der også er relevante for ansøgningen

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-10-07 10:01

Kort og overskuelig (1-2 sider)
Personligt er jeg ikke glad for håndskrevne, da de kan tage længere tid at læse
Kun meget relevante bilag - ellers skrive at de kan fremsendes efter ønske
Indhoild mest fagligt men også lidt om personen som privat

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-07 10:02
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-10-07 10:10

Aldrig! mere end 1 A4 side

ud over den ene side skal der så medfølge 1A4 side med CV.
livshistorien skal forfattes i CV ultra kort som en bagfra kronologisk orden med årstal og ansættelse - evt en lille forklaring af opgave og henvisning til bilag.

se på jobnet og alverdens andre steder med den slags anbefalinger.

Arbejdsstedet har sikkert beskrevet sig selv et sted, eller man ved noget om dem. Opgaven er så at vise dem at man passer ind, de færreste vil ansætte en der kun kan beskæftige sig med sig selv og da slet ikke over mange sider!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-07 10:14

Fint ans

De skriver jo lige nøjagtigt det, som jeg mener. 1 Side med mindre det drejer sig om noget specielt, størrere stillinger osv.

Indtil videre, ser det da ud til passe, hvad jeg mener.

Foreløbigt mange tak, vi lader lige spørgsmålet stå åbent, lidt endnu.

MVH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-10-07 10:15

Det er stort set det samme, der står på denne side

http://www.wannabeez.dk/wannabeez/pg/showart/news31.htm

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-10-07 13:13

Jeg sidder i ansættelsesudvalget. Vi får ofte 40-50 ansøgninger til et enkelt job. Selve ansøgningen skal fylde så lidt som muligt - og være skrevet på en sådan måde, at den skiller sig ud fra de andre (!). Det er netop det, der kan gøre det svært, at skrive en ansøgning. Der er stor forskel på, om det er et håndværkerjob eller administration eller andet.

En jobansøgning skal give mig lyst til, at tale med den pågældende. Et CV kan være godt nok, men vi får som regel sendt "hele historien med", og når vi så har læst ansøgningen og ser, at den pågældende slet ikke matcher kravene, lægges den til side.

Et CV skal indeholde det, som er relevant for det pågældende job, alt andet, kan komme til senere. En enkelt side og et relevant CV, er det der skal til.

Det skal bemærkes, at der er delte meninger om, hvordan en ansøgning skal skrives, og hvor meget der skal med, igen afhængig af, hvilket job der er tale om.

En rigtig god ting - i forbindelse med at søge nyt job, kan godt være, at ansøgeren først undersøger (nettet) noget om virksomheden, og derefter kontakter kontaktpersonen, som jobannoncen henviser til. Alene det, at man har gjort opmærksom på sin person - og vist sin interesse, kan være nok til, at man skiller sig ud. Nå/hvis pågældende kommer til samtale, kan vi huske, nå, det var ham/hende, ser spurgte til...... osv. Husk, en jobansøgning skal sælge dig til en jobsamtale!

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-07 16:24

Tak for svaret ans.
Også tak til alle andre.

MVH