/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bosch Maxx WFL2450
Fra : janika
Vist : 5702 gange
100 point
Dato : 27-09-07 14:26

Min 7 år gl. vaskemaskine, Bosch Maxx WFL2450, vil ikke dreje tromlen rundt, men drivremmen er intakt. Nu har jeg læst forskellige steder på nettet, at det kan være motorkullene der kan være slidt, men dem kan jeg ikke umiddelbart se. Skal jeg afmontere drivremmen og skille motoren ad?? Og hvordan finder jeg ud af am det er kullene eller selve motoren der er gået? Maskinen har ellers kørt upåklageligt, men fik skiftet varmelegeme for ca. 1½ år siden. Kan det betale sig at skifte motoren, eller skal jeg hellere se mig om efter en ny maskine.

På forhånd tak
Janika

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-09-07 14:42

7 år gammel så er du ved at være der hvor alene energibesparelsen er grund nok til at købe nyt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-09-07 14:53

Det er næsten med garanti kullene der erslidt op, og de kan skiftes, nogle gange skal motoren af for at komme til at skifte kul, og prisen er ca. 100-200 kr.

Kommentar
Fra : janika

Dato : 27-09-07 15:22

Hvis det var selve motoren der var gået, burde den så ikke lukke brændt eller lign.?

Den sidste maskine jeg vaskede blev ikke centrifugeret, og jeg kunne heller ikke få den til det uden tøj i maskinen. Den lukker fint vand ind hvis jeg starter et vaskeprogram, men tromlen drejer ikke rundt. Hvis jeg starter den på centrifugering pumper den fint ud, men står så bare og brummer i stedet for at starte centrifugeringen, efter nogle minutter melder den "Færdig"

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-09-07 15:51

Jo hvil selve motoren var brændt af ville det lugte, men ikke fordi kullene er slidt op, du vil i en kort periode, kunne have hørt at den lød lidt anderledes, når motoren skulle køre, fordi kullene havde dårlig forbindelse, men nu er de slidt op og har ingen forbindelse mere så motoren kan ikke køre mere.
Og den brummen du kan høre er vandpumpen der pumper vand ud.

Nu ved jeg ille hvormeget teknins tjek du har, men de to kuld i motoren kan byttes om, for de er sjældent slit lige meget og maskinen vil kunne køre nogle gange indtil et af kuldene ikke kan nå længere, og hvis maskinen køre når kullene er byttet om. SÅ VED DU AT DET KUN ER KULNE DER SKAL SKIFTES, så prøv det.

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 100 point
Dato : 30-09-07 15:43

Hej Janika

Eftersom du søger hjælp her på Kandu.dk vil jeg tillade mig at gå ud fra at du her en vis portion teknisk snilde..? - Derfor får du her en fremgangsmåde til kontrol/udskiftning af motorkul:

- Afmonter/afbryd din maskine fra El-nettet
- Afmonter maskinens bagplade..
- Afmonter drivrem
- Afmonter motor
- afmonter begge motorkul

Kontrol for slidtage: Der skal være min. 1 cm. frit kul ud af den afmonterede kulholder ( x 2 )
Kullet skal gå frit og gnidningslkøst i kulholderen ( fjederpåvirket..)

Man skal IKKE eksperimentere ret meget med at "forlænge" mortorkullenes levetid... - dette ender som oftetst i en afbrændt/defekt motor = Reparation urentabel !

Nye motorkul finder du hos os i web-shoppen www.hvidevaredele.dk
Skriv blot " Bosch WFL 2450 motorkul " i shoppens søgefunktion...

Direkte link til motorkul: http://www.hvidevaredele.dk/shop/motorkul-til-vaskemaskine-2317p.html

Mvh. Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : janika

Dato : 01-10-07 10:48

Tak for svaret, jeg skiftede kullene i lørdags og maskinen kører fint.

Mht. "gå gnidningsfrit i kulholderen" må jeg sige at der var friktion i den ene side,
både da jeg trak kulresterne ud, og da jeg monterede de nye.

Er det noget jeg skal gøre noget ved??

mvh. Janika

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 01-10-07 10:57

Hej Janika

Hvis dit kul sidder fast i kulholderen - og derved ikke kan nå ind til rotoren på motoren vil der opstå "gnistdannelser" som ødelægger kontaktfladerne på ankeret..
Dette vil i sidste ende komme ud i en ny motor..
Det er samme fejl som man kan opleve når motorkul er opslidte på nogle maskiner.. - hvis der ikke er nogen form for "stopfunktion" - hvor kullet "trækkes tilbage" ( Eks. Miele ) vil du også her opleve at motor-ankeret er afbrændt.. - hvis du er uheldig..
Det er derfor vigtigt engang i mellem at "lægge øre" til maskinens lyd når man går forbi.. - og er der en mislyd bør man tage affære.. - INDEN det bliver for omkostningsrigt..

Mht. til point.. - Må jeg tillade mig at påpege at det jo er Hejdu58 der er først med svaret til dig - og at han jo har ret..
Mit svar går mest på at jeg gerne ville have solgt dig nogle motorkul.. - men der kom jeg jo lige lidt for sent forstår jeg..

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-10-07 11:44

Citat
Mht. til point.. - Må jeg tillade mig at påpege at det jo er Hejdu58 der er først med svaret til dig - og at han jo har ret..
Mit svar går mest på at jeg gerne ville have solgt dig nogle motorkul.. - men der kom jeg jo lige lidt for sent forstår jeg..

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Til
Ole Futtrup Brink

Du har ret TAK