/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Rullegardin med "kugletræk"
Fra : bennymanden
Vist : 3912 gange
200 point
Dato : 26-09-07 20:03

Hejsa
Jeg har arbejdet lidt med et rullegardin, som hejses og sænkes med en slags "kædetræk" - det er sådan at "kæden" består af en række små plastkugler som efter hvad jeg kan se sidder på en slags snor - nogen der ved hvordan jeg afkorter "kæden" - således at det kan holde ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 20:17

Jeg har næsten lige sat 2 stk. op men turde ikke hive knopperne fra hinanden for at skulle sætte dem sammen igen.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-09-07 20:22

Nej - jeg har også mine betænkeligheder ....... så vidt jeg kan se ligner det en nylonsnor der går igennem dem, men jeg kan forstille mig at de er støbt på snoren .... irriterende - den er ca. 40 cm for lang og ligger og flyder i vindueskarmen - jeg har forgæves ledt efter en samling.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 20:29

Ja - sådan ser det ud.
Ikke for at lokke dig - men hvis det ikke er nødvendigt at kæden skal hele vejen rundt, så kunne den skæres over og der kunne laves en limet samling i et lille plastrør.
Jeg har lige sprurgt chefen......................DET MÅ JEG IKKE.
Det er Konens syrum.

Accepteret svar
Fra : Therese05

Modtaget 210 point
Dato : 26-09-07 20:33

Det lidt svært at forklare med ord, men prøver...
Du skal rulle gardinet ½ ned og klippe snoren over på det er nu er midten, det der hænger nederst... Håber du forstår... Så har du godt nok to snore der hænger, dem klipper du til så de passer - prøv at rulle gardinet helt op og helt ned... Marker evt. så du kan se hvor meget af hver snor du bruger til at rulle helt op og helt ned. Så klipper du igen de to snore, så de passer i længden. De to løse ender limer du sammen med superlim/sekundlim, så du er sikker på det holder. Prøv dig frem et par gange inden du klipper, så du er sikker på der ikke går noget galt... God fornøjelse.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-09-07 20:48

Til e.c --> jeg har fyret chefen, så jeg tør godt ...... ideen er fin fin .....

Til Therese05 ---> genialt ! - jeg har lige prøvet din metode med en afmærkning og fandt ud af. at kugletrækket ikke engang når halvdelen af vejen op til "tandhjulet" hverken den ene eller den anden vej - så en samling på dette sted kommer ikke i carambolage med hakkerne på dette sted.
- - - - - - - - - - - - - - -
Jeg vil (for at lave et forsøg) halvere de to kugler som skal limes med en hobbykniv - på den måde får jeg en større flade at lime på ..... og så ellers sekundlim .... det må simpelthen være løsningen.
Jeg havde slet ikke tænkt på hvor lidt af kæden der faktisk bruges til at køre i selve tandhjulet.
Tak skal du have.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 20:50

Men du kan stadig forstærke i en lille stump rør.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-09-07 20:52

nemlig e.c - nu vil jeg først prøve om limningen kan holde, ellers er det jo muligt - også bagefter - at forstærke med en lille stump plastrør ............. tak skal du have

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-09-07 20:55

Faktisk så kunne man lade kæden lappe et par kugler over hinanden og så samle den ved at vikle sytråd omkring ........ det har jo ingen betydning når dette sted slet ikke kommer i nærheden af tandhjulet.

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 26-09-07 21:00

Tak for svaret Therese05. ....... problemet er klaret .....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-09-07 21:02

også tusind tak for din hjælp e.c ............... jeg kan se Therese er temmelig ny, så hun fortjener poængerne for et godt, fyldigt og hjælpsomt svar.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 21:27

Fint nok Bennymanden ................... resutatet er det vigtigste - det andet er bare leg.
Jeg får stadig ikke lov - men det er også så heldigt at kæden hænger ned langs den afrundede karmkant.

Kommentar
Fra : Therese05

Dato : 26-09-07 21:32

Hvor er jeg glad for det lykkedes for dig - prøvede selv med mit eget.
Tak for point

Mvh. Therese