/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Dias til digitalt medie
Fra : PrivateDK
Vist : 3691 gange
100 point
Dato : 26-09-07 14:25

Jeg har netop arvet nogle gamle dias, ca 120 styk.
Jeg vil gerne dele dem med familien evt. på en CD-Rom.
Det skal være en billig men brugbar løsning, da jeg ikke aner hvad der er på billederne og om de overhovedet er interessante.
Er der nogen der har erfaring og løsning til problemet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-09-07 14:48

Du skal bruge en scannertil formålet.
Til formålet menes at der sidder en lampe som lyser gennem dit dias.
Ellers kan du bruge et lysbilledapparat og så digitalfotografere.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 26-09-07 14:54

Det nemmeste er at henvende sig til et firma der digitaliserer lysbilleder direkte
Det jeg gør, er at jeg med et lysbillede apperat, viser billederne på et lærrede" endelig ikke perlemor"
derefter bruger jeg et video cammera til affotograferingen, her kan man gører billedet levende ved panorering og zoom. endelig overføres det hele til PC. og så kan jeg brænde derfra, det tar tid men jeg synes det er det vær, god fornøjelse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 15:13

Hvis det er de eneste du skal lave - så er en tur til fotohandler det billigste.....

Så får du dem på CD og kan så derfra sortere og brænde videre.....

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-07 15:15
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-09-07 15:28

Hvis du bruger QXL, har jeg tidligere fundet en scanner til billige penge, som også kunne scanne dias. - Måske hvis du allerede har en scanner, at der kan monteres udstyr ,som så kan scanne dias. Det må du kan finde ud af på din scanner`s hjemmeside.
På QXL er der lige nu, kun denne her, men det er også en luxusudgave.
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=517062356

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-07 17:07

Der skal nu ikke mange dias'er a´2,00 til at dække de sølle 1.500,- denne koster (sprit ny) http://www.pixmania.com/dk/dk/237410/art/plustek/scanner-opticfilm-7200.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 17:20

Nej - du skal bare arve 10 gange mere - så er arbejdslønnen også betalt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 26-09-07 17:33

Husk den "snupper" også gamle negativer, så tjah! man kan jo diskutere hvor meget man får for pengene, men jeg syntes det er billigt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 17:42

Det er det skam også "CLAN"

Jeg har en til , mener det var 800 - og den virker perfekt....

Dette til trods for den var købt i ALDI....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 17:43

Bare spørg "severino" - han har en magen til

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 17:46
Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 26-09-07 17:52

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-07 17:54

Selv tak.....