/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kamphunde oh muskelhunde
Fra : sara974
Vist : 1154 gange
100 point
Dato : 25-09-07 18:35

Hvad mener i om det indlæg,der var i tv 2 med kamphunde og muskelhunde.Er der nogen af jer der er utrygge ved disse hunde.

Schæferhundeejren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-09-07 18:36

Næh

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-09-07 18:44

Ja absolut, jeg ville være meget utryg for de mindre børn, -og selv er jeg ikke for stolt af dem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-09-07 18:45

Næhhh, men det afhænger vel af hvordan ejeren er

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-07 18:51

Selvfølgelig bliver man lidt nervøs, men alle hunde kan gå amok - også fru jensen lille futte.

En hvilken som helst hund kan det slå klik for.

Men ja som sagt har det meget at sige hvordan ejerne behandler deres hund, man er nødt til at vise en sådan hvem det er der er lederen af flokken :)

Jeg så et par forleden der netop havde en sådan hund - en dejlig hund. Men de syntes det var sjovt at slås lidt med den og sidde og daske til den, og når den så snappede ud og ville lege med fik den skældud - det er sådanne mennesker der er skyld i at en sådan hund bliver farlig.

Men ja disse hunde har en større risici end andre hunde til at slå klik, da de jo egentlig er fremavlede i sin tid som netop kamphunde, så mange af dem har det i blodet

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-07 18:52

Og så skal man jo også lære sine børn at omgås dyr med respekt - mange lader deres børn kravle rundt på deres hund osv - en dag får hunden altså nok og snapper - og straks er det hundens skyld det hele......FLOT

Her går vi meget op i, at min mand søn fanme skal lære at behandle dyrene ordentlig og med respekt

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 25-09-07 19:06

Nej jeg er ikke utryk ved sådanne muskelhunde da vi selv ejer to amstaffer og har mange venner som der har denne race som familie hund.
I skal jo huske på at det er jo ikke hundens skyld at den bliver "dum" i hovedet, det er ejeren i den anden ende af snoren...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-07 19:12

Ny lov.....

Alle dyr der færdes på mere end 2 ben må kun være i lukket miljø....

Dette gælder dog ikke hvis de bruges som arbejdsredskaber.....

PS - Jeg er absolut dyreelsker, men jeg fatter ikke hvad vi skal med alle de hunde og katte - det er gået TOTALT over gevind.....

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 25-09-07 19:29

Der bor en her længe henne af vejen, med sådan en hund. Jeg har selv en mellempudel, og en gang mødte jeg manden med sin kamphund/muskelhund. Han gik med den i en "flagline" på 4-5 meter. 100 meter før vi skulle passere hinanden, lagde hans hund sig ned helt fladt som om den var lige på spring efter noget. Jeg hørte manden sagde til hunden "Du dækker".. jeg var nu kommet så tæt på at jeg kunne se manden i øjnene. Og pludselig for hans hund frem mod mig og min hund, han sagde ikke noget til hunden og den hoppede op af mig for jeg havde taget min hund op, (jeg ville gå videre, og sætte min hund ned igen) men manden sagde bare ja min hund er jo det man kalder en kamphund, og hvis den ville kunne den nemt knække nakken på små hunde. Jeg sagde til manden at han skulle få den hund ned fra mig, og så skulle han holden den i en kortere line, som var egnet til så store hunde.Og hvis han ikke havde styr på den næste gang så ville jeg anmelde ham. Han sagde at gan var nød til at flytte på labdet med sin hund for han havde ellers en lejlighed inde i byen, men der var ikke nogen hunde hans hund kunne lege med. Han hund har varet ude på sin egen lille tur rundt i de forskellige haver her, hvor vi har måtte ringe til manden, så han kunne hente den. Jeg går tur med min hund, når jeg ved manden ikke er hjemme. Så jo jeg er imod dem når det viser sig at ejeren ikke har styr på den. Jeg elsker dyr men ikke på den måde.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 25-09-07 19:34

Hvis en muskel/kamphund holdes i snor, er jeg ikke bange for dem. I øvrigt mener jeg at det skulle være oblikatorisk for alle der har hund, at have taget et "kørekort" til hunden, her skal man lære hvordan hunden skal opdrages og de gænse regler for at færdes på offentlig område med hund. F.eks holde hunden i snor og samle op efter den

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-09-07 19:36

Jeg har set for meget. Jeg elsker hunde, og interesserer mig for alle racer og blandinger.

men jeg ER utryg ved kamphundene.

Det er oftest søde og sjove mens de er unge, men når de bliver 2-3 år, så ændrer de sig, og så er de ikke sjove mere.

de er farlige!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-07 19:37

ja der er desværre folk der ikke burde have dyr - og slet ikke den slags hunde. Men det er generelt ejernes skyld hvis en sådan hund går galt ....

Jeg ville super gerne selv have en bullmastif men har sgu ikke pladsen hehe ;)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-09-07 19:42

Citat
Og så skal man jo også lære sine børn at omgås dyr med respekt - mange lader deres børn kravle rundt på deres hund osv - en dag får hunden altså nok og snapper - og straks er det hundens skyld det hele......FLOT
enig - Bare synd at ofte så går disse krapyl ofte fri, og så har man jo ikke rigtigt valget at holde sig på afstand. Jeg antager at det må skyldes deres ejere og det de har brug for disse hunde til. Det er vel bare en potensforlænger og tit og ofte er ejernes intelligens omvendt propertional med hvor blide deres hunde er !!!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-07 19:43

Helt enig pve

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 25-09-07 20:08

Det der er gået galt,er at det er blevet en mode hund blandt unge mennesker,og de har ikke sat sig ind i disse hundes egen skaber,jeg kan godt frygte at man kommer til at høre mere dårlig omtale på dem.Man skulle nok lave en lov om disse hunde på en eller anden måde.

Schæferhunde ejren

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-09-07 20:44

Egentlig ikke for den enkelte hund, men når hunden kommer i tåbers hænder bliver de farlige. 2 gange har jeg oplevet, at kamphundeejere har stået ved min bil, hvor der var hunde i, og forsøgt at opildne deres egne til agressivitet overfor mine i bilen.
DET tager jeg alvorligt.

mvh
qfha

Som ser frem til at amstaffer o.lign. bliver forbudt i dk.

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 25-09-07 21:10

Ja, for jeg har oplevet deres vanvid, og mener de skulle forbydes.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-09-07 21:42

Jeg har oplevet en kamphund der bare rev sig løs fra hvor han stod bundet for at angribe en forbipasserende gårdhund i snor.

Eller den dejligste tæve, som jeg virkelig kunne lide, --og hvis ejer jeg virkelig havde respekt for, fordi hun så helt åbentlyst vidste, hvad hun havde med at gøre.
En aften hvor tæven leger med en anden kamphund --i al fredsommelighed--- stikker de pludselig ind gennem bebyggelsen. De havde åbenbart fornemmet den lille unge gravhundetæve, der blev luftet i snor et stykke inde i bebyggelsen............
Det havde næsten kostet gravhunden livet. Det er snart et år siden. Ejerne er endnu ikke nær kommet over det. De tør næsten ikke mere lufte deres lille hund... Jo, hunden overlevede, men kun lige... Med dybe bid i hals og strube...

Kamphunde hører IKKE til hvor der er andre hunde!! HER i bebyggelsen er de nu blevet forbudt. Heldigvis. Men her ER stadig kamphunde, som ejerne har fået tilladelse til før forbuddet. Så der er stadig grund til at være bange.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 25-09-07 21:46

Jeg ser frem til at der kommer stamtavletvang på de "stærke" hunde i første omgang, gerne alle racer i næste omgang.

De seriøse opdrættere af f.eks amstaffs, de gør et kæmpe arbejde for at lave gode hunde, for at informere om at denne type hund altså ikke er venlig overfor artsfæller, når de bliver kønsmoden.

Så en FCI / DKK tavle på samtlige hunde i landet, blandinger og hunde uden tavle neutraliseres.

Så kunne vi komme et langt stykke hen af vejen.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 25-09-07 23:14

Nej jeg så desværre ikke indlægget i går.
Svigermor ringede!!

Men ja, jeg er også alvorligt bekymret..
Der er flere forslag oppe om lovændringer osv.
Men vil det komme de få oprættere til livs, som ikke vil det bedste for hundene??
Vi skriver under på, når vi afhenter vores bernersennen-hvalp,
at vi vil gå til minimum hvalpemotivation!
Og at hunden skal hd fotograferes senere..
Man kunne måske fra opdrætterside lave noget lignende med kamp-og-muskelhunde.
Altså får tjekket op på hvordan hunden er, ikke fysisk men psykisk i dette tilfælde!

Og så burde det måske også være lettere, at få fjernet hunde der ikke bliver "behandlet" ordenligt!
Og det mener jeg jo ikke disse hunde bliver;
deres mennesker magter det åbenbart ikke!!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-09-07 00:07

Efter at have læst tråden må jeg sige: Pas på med at generalisere. Da jeg var barn var det schæfer hundene, der blev omtalt som kamp og muskel hunde. Da jeg var ung var det politiets brug af dem.
Der skabte overskrifterne.

maj_britt er inde på noget af det rigtige lad os få stambogstvang og på den måde få de aggressive hunde ud af avlen for styre man den, så kan også disse hunde typer blive som schæferen er det i dag.
Der vil, som det også er skrevet altid være hunde som kan gå amok – den sidste jeg oplevede var en sct. Berhards som bed en lille pige i ansigtet, en ældre tæve, som der ellers ALDRIG havde været noget galt med.
Jeg er også tilhænger af et ”hundekørekort” men det er nu mest for hundenes skyld.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-07 00:50

Det jeg hæftede mig ved i udsendelsen i aftes, var udtalelser som: Højere smertetærskel......smerten opildner hunden......kæberne låser.....folk begår den fejl at tro det er en fredelig boxerlignende hund...o.s.v.

En hund der stadig tonsede rundt efter at være ramt af 14 pistolskud og burde have været død

Derudover hørte vi om umotiverede overfald på både hunde og mennesker......og ukvalificerede ejere af kamphunde.

Uanset hvad fortalerne for "psykopathundene" finder på for at forsvare kamphunderacerne, så er der vel ikke tvivl om, at det er racer med et specielt og ofte utilregneligt temperament, med et dræberinstinkt som man aldrig ved hvornår kommer til udtryk, og hunde som desværre ofte tiltrækker det forkerte klientel som ejere.

Vi så et klip fra en hundekamp i udlandet, hvor der blev vist hvad der skulle til for at få en dræberhund til at slippe grebet i modstanderen, (for de der ikke så det, kan oplyses at der skulle en kraftig flamme til, fra en gasbrænder rettet direkte mod hovedet på hunden)

Og i sekunderne efter står en eller anden "klog" kamphundeejer og påstår noget i retning af : "Jamn hunde kan ikke lide høje lyde, et råb eller et hårdt klap i dine små hænder får dem til at slippe byttet"

Visse racer er allerede forbudte i DK (selv om de alligevel findes her i stor stil), andre burde forbydes......og så skulle loven bl.a. håndhæves ved, at hver gang der blev truffet på sådan en hund, skulle den aflives lige på stedet.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-09-07 06:36

De er farlige, livsfarlige og skulle forbydes her i landet. Det ville også være med til og stoppe noget af al den handel der er med hundene.

Jeg elsker hunde og mener med et forbud af kamphunde, at det ville forskåne mange hunde for et kummerligt liv, så havde danskerne da gjort sit til.

Det er mennesket der i sin tid har fremavlet disse hunde, det er mennesket der kalder på dens gener, det er altså menneskets skyld og ikke hunden.

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 26-09-07 07:48

Godmorgen........ Jeg bryder mig ikke om hverken "kamphunde" eller ejerne af disse. Mange ejere vil ikke indse hvilken hund de har med at gøre og vil ikke tage mod sund fornuft.

Citat
Og i sekunderne efter står en eller anden "klog" kamphundeejer og påstår noget i retning af : "Jamn hunde kan ikke lide høje lyde, et råb eller et hårdt klap i dine små hænder får dem til at slippe byttet"

Jeg var lige ved at falde af stolen over den udtalelse. Det handler jo ikke om hvordan man får hunden til at slippe, men hvordan man UNDGÅR at den "flyver" på en anden hund eller et menneske.

Min frygt ville nok være lidt mindre hvis alle og jeg mener alle hunde var i snor uden for hjemmet. Det er mine og de er ikke farlige

Melbit

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-09-07 07:52

bb1, schæfere har aldrig været omtalt som muskel/kamphunde.

Og problemet med muskelhunde er IKKE så meget kontra mennesker, de er nemlig uendelige menneskeglade, det er ved andre hunde, det går galt.

Hende med de to muskelhunde og klapvogn, det var rednoses, og betjenten tjekkede dem for chips, jojo, de var lovlige nok

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 26-09-07 07:54

Og lige et tillæg...............INGEN hund / race kan låse kæberne, det er noget værre sludder.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-09-07 08:27

Citat
Og lige et tillæg...............INGEN hund / race kan låse kæberne, det er noget værre sludder.
- ja ja, ordkløveri - de kan jo lade være med at åbne kæberne så.

Jeg kan kun give knh15 ret: de skulle forbydes.

Jeg kan ikke se hvad de skal være her for. Jeg er klar over at en masse nu vil gentage sig selv og sige at det er personerne der ejer dem det er galt med samt at de for det meste er kærlige hunde. Ja det er de for de meste sikkert også, bare ikke lige når det går galt og noget siger mig at det er meget få personer som kan styre og opdrage disse hunde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 08:38

bliver den udsendelse genudsendt - eller ligger den på nettet et eller andet sted ????? Jeg ville nemlig gerne have set den - men glemte det ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-07 10:48

Mirit, i aften kl 23:25 bliver det genudsendt på TV2

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 11:07

tak dova -

mon den også findes på nettet til videresendelse som link ??????

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 26-09-07 11:33

citat: Jeg kan ikke se hvad de skal være her for. Jeg er klar over at en masse nu vil gentage sig selv og sige at det er personerne der ejer dem det er galt med samt at de for det meste er kærlige hunde. Ja det er de for de meste sikkert også, bare ikke lige når det går galt og noget siger mig at det er meget få personer som kan styre og opdrage disse hunde.citat.

Nøjagtigt sådan sagde man om schæferen for 50-60 år siden og da politiet i Hørsholm brugte den mod uromagere var det igen fremme. Hvorfor må de bide, de skulle have mundkurv på o.v.s..

Det er ikke hundene, men ejerne, der skulle aflives, men hvem tør tage det ansvar?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-07 11:35

http://sputnik.tv2.dk/?channel

Bare skriv Station 2 i søgefeltet, men ved ikke om der skal betales for at se det

Kommentar
Fra : pve

Dato : 26-09-07 11:37

Citat
Nøjagtigt sådan sagde man om schæferen for 50-60 år siden og da politiet i Hørsholm brugte den mod uromagere var det igen fremme. Hvorfor må de bide, de skulle have mundkurv på o.v.s..
- ja mod uromagere og IKKE mod tilfældige uskyldige der er ude og gå tur i parken.

Citat
Det er ikke hundene, men ejerne, der skulle aflives, men hvem tør tage det ansvar?

Det kunne da være en mulighed, men som tidligere sagt så tror jeg desværre ikke at det skræmmer de fleste af ejerne, da jeg ikke tror de er belastet af unødig viden og intelligens.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-07 12:25

sådan dova - tak skal du have - det kostede ikke noget og jeg har sendt link plus klip videre

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 26-09-07 19:27

Var der nogle der lagde mærke til en udtalelse der lød omtrent " dem der har de "almindelige" hunde ved ikke hvordan de skal takle deres hunde"

Skal det nu også vendes på hovedet, så fordi en almindelig hund gør e.l. er det dens egen skyld at den bliver ædt af en dræberhund?????????

Kim

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-07 19:40

Citat
Var der nogle der lagde mærke til en udtalelse der lød omtrent " dem der har de "almindelige" hunde ved ikke hvordan de skal takle deres hunde"

Jada.....men det hænger jo igen sammen med, at de der anskaffer kamphunde bare ikke VIL erkende, at de hunde oftest giver problemer før eller siden, og vil derfor altid lede efter undskyldninger for hvorfor deres "lille uskyldige vovse der er SÅ søøøøjjjj" kan finde på at flå "fru Madsen og hendes lille puddelhund".

Og hver gang jeg ser sådanne udtalelser om, at kamphunde ikke er farlige og uskyldigheden selv, tænker jeg på, om den familie hvor deres egen 15årige datter pludseligt og helt umotiveret blev overfaldet på det groveste af deres egen lille søde kamphund, som ikke kunne finde på at gøre en flue fortræd, stadig er af samme opfattelse........

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 26-09-07 20:25

Ikke godt med hunde avlet med det formål at slås!!!

Så desværre ikke indlægget i mandags men vil se det i aften..

Tak dova for oplysningen om genudsendelse...

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 26-09-07 21:09

Man burde lave en form for kørekort til disse hunde.Hvis folk ikke består en test af disse hunde kan de ikke få lov til at købe disse hunde,det kunne være at det måske ville hjælpe så det ikke er alle der får adgang til disse hunde.Og hvis det var noget der virker kunne man jo udvige det til andre hunderacer.Så er der nok nogen hunde der kan undgå problemmer.

Schæferhunde Ejren.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-07 21:29

Citat
Man burde lave en form for kørekort til disse hunde.Hvis folk ikke består en test af disse hunde kan de ikke få lov til at købe disse hunde,det kunne være at det måske ville hjælpe så det ikke er alle der får adgang til disse hunde

Bare det var så enkelt, men i mange tilfælde er det ikke ejernes skyld.

Det er jo hundenes personlighed der er problemet...de instinkter de har for at angribe, kæmpe og dræbe er så dybt lagret i deres hjerne, at uanset hvem der ejer dem og hvordan de er opdraget, kan man aldrig regne med dem......de kan pludselig og helt umotiveret gå amok, og så respekterer hunden ikke engang ejerens kommandoer, der har været mange tilfælde hvor også ejerne af kamphunde er blevet overfaldet voldsomt, når de forsøgte at stoppe sådan en hund når den gik til angreb på noget.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 26-09-07 21:40

Så burde de jo slet ikke at være tilladte overhovedet,så skulle der laves en eller anden lov om netop på disse hunde.Vi bliver nok nød til at accepterre dem,da man jo kan se at der kommer flere af dem.Så spørgsmålet er hvordan man så får de folk der har dem til at forstå hvad det er for nogen hunde.De har og hvad de skal tage højde for.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-09-07 21:46

Jeg er fuldstændig enig med dig Dova..

Det er ejernes skyld, men først og fremmest fordi de har valgt en hund med den personlighed. IKKE fordi de nødvendigvis har været meget dårlige til at opdrage hunde.

Det ER ikke hunde der egner sig til at fungere sammen med hunde af andre racer. Eller med børn.

IKKE fordi hundene er "onde", men de er for lette til at "koge over" og det nytter ikke noget i forhold til børn.
Børn har en ret til at være børn uden at de skal ædes af den grund.
Det er selvfølgelig forældrenes ansvar at overvåge og at undervise børnene i at omgås hunde. Men børn skal først lære før de kan blive de ufejlbarlige hundeejere, som der vitterligt kræves for at have en kamphund i familiesammenhæng.
Hvis hele verden er perfekt, --hvis alle, --gæster, andre hunde, kamphundeejerne og alle børn i nærheden opfører sig forståeligt og korrekt i kamphundens øjne, så KAN det være, at der ingen problemer bliver.

Men verden ER ikke perfekt. Og enhver hund, der lever sammen med mennesker i en mindre perfekt verden SKAL kunne udholde en smule frustration. Og alligevel forblive ligevægtig og lydig.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 27-09-07 00:39

Jeg vil bare sige det er mennesket som har fremavlet dette dyr, og det er synd.Der er ikke nogen tvivl om at der er masser af disse hunde som lever et trist liv fordi de er anderledes,man får måske lidt af en overraskelse når hunden ikke er en lille sød hvalp mere.Jeg kan slet ikke forstå at nogen synes det er en pæn hund, jeg synes den er uhyggelig( en meget bred mund).Men jeg tror stadig at det er lidt en forlænger af et selvværd.Men som man kan se er det også disse hunde som blir solgt flere gange især når de er omkring et års tid,man lyver bare for at komme af med dem.Jeg er glad for at der er så meget fokus på hunde, så kan man håbe folk går ind i det med viden om racen.Lige meget hvad ejerene udtaler så er det ikke en pudelhund som gemmer sig ibag fasaden her.Instinker kan man ikke løbe fra.

Kommentar
Fra : Feilx

Dato : 27-09-07 05:58

Ja jeg er ikke helt tryk ved dem, har selv en lille cocker spaniel, og hver gang vi møder en eller flere kamphunde på gaden, så går vi enten over på den anden side eller drejer ned af en sidevej. Men det har selvfølgelig meget at gøre med ejeren af kamphunden, jeg tør bare ikke tage chancen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-09-07 08:02

Jeg vil blot lige indskyde en lille bemærkning - mange tager fejl af muskelhundene og kalder dem konsekvent kamphunde med dræber instinkt. For eks amstaff har fået den betegnelse.
Det et menneskene der træner hunde til at kæmpe til døden og opildner dem - og det er det værste svineri man kan tænke sig - det er direkte dyrplageri !
Til gengæld - jagt instinktet er meget udpræget netop hos for eks amstaffen og det KAN netop gå galt hvis man ikke er meget opmærksom fra hvalpestadiet. Jeg kan egentlig godt forstå folk med små hunde flytter på sig - for der er faktisk grund til det. Men igen - ejeren kan og bør gøre meget her og sådanne hunde SKAL føres i kort line så der ikke opstår konflikter og det der er værre. Det gælder faktisk rigtig mange racer man idag ikke tænker så meget over.
Jeg bor i et område hvor der i nabobyen adskillige gange er fundet avl af hunde der direkte skulle afsættes til hundekampe - her er dyreværnet og dyrenes beskyttelse gået aktivt ind i sagen og har haft held til at finde og eliminere disse ejere/opdrættere - stor ros til dem for deres arbejde.
Nu er jeg selv "mormor" netop til en muskelhund - amstaff - og synes jo de er skønne og dejlige - men jeg har også den respekt for deres tricky sind der skal til - og det må man aldrig glemme !
Dog en hund der har det godt og bliver opdraget godt og kærligt finder jo den tryghed og sikkerhed der er brug for og vil i det tilfælde ikke være den superfarlige hund overfor andre hunde.
Men LØSE skal de ikke være hvor der er fare for at andre hunde eller dyr kan komme til skade - det er helt sikkert.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 27-09-07 10:43

Jeg er heller ikke tryg og ville vælge anden rute ved møde med sådanne hunde,min hund skal ikke stå for nogen prøve med livet som insats.Jeg er en stor hundeelsker og snakker med alle de hunde som vi møder på vores ture hver dag,,heldigvis har jeg ikke mødt nogle her hvor jeg bor,ja jeg kan kun sige at alle hunde skulle være i snor, men man høre ejeren sige den gør ikke noget,nej men det kunne være min lille hund som startede i snoren.Det er ubehageligt at blive mødt af en stor løs hund som man intet kender til.folk tror de har styr på deres hund men nej når den ser en anden hund bliver de som regel døve oplever jeg.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 27-09-07 11:21

Man kan jo også høre fra vores klub,at man ikke er så trygge ved dem især når de bliver kønsmodene.Der er man ved at snakke om hvordan de der går der skal takles,især når de går fra hvalpehold til mellem hold og til de skal være c hunde.For der kræver jo nogen øvelser hvor de skal være fri,kluben tager heller ikke flere ind og der skal de være i snor,men vi har ikke oplevet problemmer med dem,men man bliver jo nød til at tage foranstaltninger da de jo lige pludseligt godt kan tænde af.Og så bliver det rigtigt farligt,man kan jo også nogen gange se når de kommer på gaden at folk ikke har kontrol på og så er det ubehagligt at møde dem.Vi har en hel del af dem.Og det er ikke alle der har kontrol på dem det kan man tydeligt se når de kommer med dem.

Schæferhunde Ejren.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-09-07 12:43

Ja men problemet er jo netop at der er forbud mod en del af disse hunde i DK men de bliver stadig indført og solgt i stor stil - til tider under andet navn. Folk med sådanne hunde bør få deres hunde konfiskeret og psyketestet, og folk der ikke kan styre disse bør ikke have dem.

Hvis politiet konsekvent konfiskerede og aflivede disse farlige hunde ville folk måske stoppe med at anskaffe sig dem der i forvejen er ulovlige i DK.

Går ikke ind for dyremishandling og det at aflive en sund og rask hund, men her ville det nok vær godt. Både for pågældende hund, men ogå andre.

Det er synd for en sådan hund at den skal være i snor altid mm.....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-09-07 13:32

så har jeg også set programmet - den lille hundehvalp var da sød, men det er alle hunde jo når de er små.

Men et godt program som jeg vil bænke min mand til også at se når han kommer hjem senere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-07 13:56

Miritdk, -LØSE skal de ALDRIG!!!! være. Man kan aldrig være helt sikker på, at der ikke dukker en anden hund op, hvis man er på et areal med fri adgang for andre.
Det var NETOP to legende amstaffer, der HELT UMOTIVERET angreb en lille hund i snor her hvor jeg bor.
Der skete jo det, at de to kamphunde hørte eller lugtede den lille hund langt væk på den anden side af nogle huse... Inden ejerne overhovedet havde en chance for at opdage, at der måske kom et problem..
Jeg er selv vildt betaget af de skægge og glade hunde....... Men jeg er dybt rystet over, hvad der er sket her hvor jeg bor. Jeg kendte personligt to af de tre kamphunde, der har været involveret i "uheld" her i bebyggelsen det sidste år.

Miritdk, hvor gammel er dit "amstaff-barnebarn"?

Citat fra Miritdk.:
Citat
Nu er jeg selv "mormor" netop til en muskelhund - amstaff - og synes jo de er skønne og dejlige - men jeg har også den respekt for deres tricky sind der skal til - og det må man aldrig glemme !
Dog en hund der har det godt og bliver opdraget godt og kærligt finder jo den tryghed og sikkerhed der er brug for og vil i det tilfælde ikke være den superfarlige hund overfor andre hunde.
Men LØSE skal de ikke være hvor der er fare for at andre hunde eller dyr kan komme til skade - det er helt sikkert.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 27-09-07 17:02

Jeg er selv ejer af en kamphund, og jo...han ER desværre en kampklar hund med et dræberinstinkt. Uhyggeligt men sandt, og jeg skal aldrig have en kamphund igen, selvom min hund er noget af det bedste, der er sket mig i mit liv og jeg elsker ham højt. Han er en vidunderlig hund overfor mennesker i alle aldre. Men altså ikke overfor alle hunde.
Jeg forstår GODT folks angst for kamphunde, inklusiv min egen, for man kan ikke se på afstand hvor ansvarlig ejeren er, eller om hunden er godt afrettet. Jeg er selv betænkelig ved andre hunde af kamphunderacerne, selvom jeg også har mødt mange dejlige eksemplarer. Det er rædselsfuldt og stærkt foruroligende at høre om alle de hunde, der bliver overfaldet af kamphunde, - for ikke at tale om de børn/voksne, der bliver angrebet. Ganske ganske forfærdeligt.
Her i kvarteret hvor jeg bor kender vi hundeejere selvfølgelig hinanden og man kan hilse på nogle, mens andre viger man udenom og nikker venlig til ejeren på afstand.
Jeg synes at dét med at indføre et hundekørekort er en god idé men urealistisk. Hvem skal kontrollere at folk får taget deres kørekort? Politiet har ikke tid. Og jeg tvivler på at folk vil betale for et hundepoliti over deres skattebillet. Hunde bliver avlet, solgt, importeret og eksporteret ulovligt og skruppelløst, og hvordan man kommer dét til livs, ved jeg ikke, men jeg tror at det vil være svært at hindre.
På grund af den drejning det har taget her i landet med flere og flere kamphunde og flere og flere uansvarlige og uegnede hundeejere, hælder jeg nok til den holdning at forbyde alle kamphunderacer. Jeg så godt indslaget i tv forleden, og magen til uintelligente udtalelser fra den kvinde med den lille kamphund, der var i studiet, skal man da lede længe efter! Hun talte som om hun ikke havde begreb om noget som helst! En kamphund i aktion slipper IKKE bare ejeren siger en høj lyd, det er dybt naivt at tro, at det forholder sig således. En hund bør slet ikke avles med de instinkter til kamp, som mange kamphunde besidder. De er selvfølgelig ikke nødvendigvis avlet til kamp, men er typisk blevet benyttet som brugshunde på gårde, hvor de har hjulpet med at drive og nedlægge kvæg og svin samt holde vagt om natten. De er avlet til styrke, frygtløshed og udholdenhed trods smerte, og det er altså ikke egenskaber som går godt i spænd med en uerfaren hundeejer.
Personligt er jeg træt af hundejere der ikke kan/vil tage ansvar for at den hund, de har valgt, er et sprængfarligt våben. De er ligeså farlige som de idioter (!) der bevidst bruger deres hund som potensforlænger
Nej, jeg er bange for at der ikke er andet at gøre end at forbyde hundene. Desværre. For jeg synes jo også samtidig, at mange kamphunderacer er smukke, vidunderlige, charmerende, kærlige og morsomme. Men den charme, de besidder, kan bare ikke opveje den fare, de kan udgøre.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-09-07 17:15

Axelise. Ja se , det var et godt indlæg, - al respekt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-09-07 17:29

ganske enig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-07 17:55

Godt indlæg Axelise, og flot at du vil erkende, at din hund er udtyret med et specielt instinkt og temperament, der gør, at den i visse situationer kan udgøre en fare for andre hunde.....og så ved jeg hvilken race din hund er, og den er jo ikke engang en af de racer der mest får påhæftet betegnelsen "kamphund".

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 27-09-07 18:30

Axelise..
Tusind tak for det indlæg..
Var måske ikke i tvivl om at din type ejere, også fandtes til muskel-og kamphunde!!!
Du må ha' point..
Og da jeg ikke bestemmer i denne tråd,
opretter jeg en ny.. bare kom!!

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 27-09-07 18:48

Axelise.

jeg må sige at det var et rigtigt godt indlæg,det er godt at høre at der er nogen der vil erkende deres hundes problemmer og egenskaber de nu engang besidder.jeg mener også at man bør forbyde alt opdræt og handel med dem,der man ikke altid kan se om det er de rigtige mennesker der køber dem,og jeg må nog sige at hende der var i station 2 . Ikke ved hvad hun taler om for de slipper ikke når de først bider,det er deres instinkt der gør at de ikke slipper når de først går i gang.Så kan man jo råbe og skrige alt det man vil,for de har lukket af.

Schæferhunde Ejren.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-09-07 11:39

Også jeg tilslutter mig: Axelise respekt, men når det så er sagt, så tror jeg godt, at avl- og indkøb af hunde kan ”styres” i langt højere grad end den bliver det i dag.

Dansk hunderegister skal alle hunde ejere være medlem af, det forlanger lovgivningen.
Dansk Kennel Klub kan man vælge at være medlem af, hvis man har en raceren hund.

Og det er lige her skoen trykker langt største parten af de hunde, der importeres fra eksempelvis Østlandene og kaldes kamp hunde er ikke race rene og er en hund ikke det. Kan ingen jo forudsige dens udvikling.
Kender man derimod forældre dyrene i flere generationer bagud. Det man kalder linie avl, så har man en langt større mulighed for, at forudsige, hvordan de avlede hunde vil blive.

Så det der i det væsentligste skal til for at løse problemet er en holdnings ændring imellem de der anskaffer sig en hund.
Hvorfor vil man spare på indkøbet også eksempelvis bruge pengene på dyrlæge regninger siden hen.
Hvorfor vil man købe noget som man ingen kendskab har til.
Hvorfor vil man købe en hund, som man i grunden slet ikke har brug for.

Selv har jeg jagthunde og selv iblandt dem findes der mange forskellige typer, at vælge imellem, Jeg har valgt en type, som opfylder mine behov og passer til den jagtform, som jeg dyrker. Når jeg bliver inviteret på andre jagttyper er jeg ofte blevet spurgt: Hvor er din hund. Den holder en fridag, for den er ikke egnet til den form for jagt, der drives i dag eller den sidder oppe i bilen og der bliver den indtil der evt. skydes et dyr, som ikke findes, så er det rat med en helt ”frisk” hund.

Lovgiv omkring import af hunde. Forlang at de skal være racerene. Skærp kravene omkring dyrlæge kontrol. Oplys om de muligheder køberen har, købeloven ect.
Så ville man nå langt også uden at en eller flere hunde racer behøver udelukkes.

Jeg ved godt det vil blive en svær proces når folk eksempelvis importere ikke race rene hunde fra det sydlige Europa (Grækenland) af melidenhed.
Lad dog de hunde blive hvor de er også doner et beløb til at nogle kan tage sig af dem i hjemlandet.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 28-09-07 13:02

Jeg vil bare sige til bb1 nu er det ikke hunde fra Grækenland som er dette problem,disse hunde er hel o.k.Nej vi har at gøre med en type mennesker som har et anderledes syn på hele denne sag, og de er ikke nemme at nå.Når man kan ta lige ned på den anden side af grænsen og klippe ørerne til på en hund, hvad er det for noget.Desværre har dyr ingen rettigheder, men helt i ejerens hånd, selv grov mishandling gir ingen straf,nej man hjælper hellere den onde end dyret.Danskere er endda så uvidende at de køber hunde fra bagagerummet på en benzintank,bare det er billigt.Hvis man ikke har råd til en ordentlig hund har man ikke råd til at passe den, det er meget dyrt at besøge dyrelægen.Og så skal man ikke glemme alle de hundefabrikker der er i Danmark,derfor er det en god ting at der er så meget obs på alt dette,så man kan få uvidende købere til at tænke sig om.Hvis de brænder inde med deres hvalpe til en 50kr. så gør man det vel ikke igen?Det er da også utroligt at nogle tror de kan få en god labadorhvalp for 50kr.så jeg synes at man stadig godt kan ta en hund med hjem fra ferien som er kontrolleret i hoved og r.. før man får lov.for i de varme lande er hundene overladt til sig selv,de får spark hvis de kommer for tæt på,heldigvis løber hunde ikke rundt her,tværtimod nu stjæles de alle vegne hvor de er alene(ved butikker, i haven, ja man er modig hvis man efterlader sin hund)Til sidst det er dejligt trods alt ,at se der er mange gode hundeejere,som har glade hunde.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 28-09-07 15:23

Man skulle nok stoppe alt import med disse hunde til Danmark,og skulle folk af ligevel prøve at indføre disse hunde til Danmark,så må de inten aflives eller sendes tilbage.Men det kræver jo nok at der står nogen toldere ved de forskellige grænser overgange,og dem der er her må sterlisseres og kasteres så de ikke kan avle på dem.Og så må der laves nogen love der virker.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-09-07 15:35

Fint Bødker, det du supplere med, men lige som øre - hale kupering og Græske hunde intet har med kamphunde at gøre, så er de dog også et bevis på, at det er som jeg skriver vi mennesker, der gør tingene forkert.

Hale – øre kuperede hunde kan ikke udstilles i DKK regi så enkelt er det. Bastard hunde indført fra Polen med betegnelsen ”Kamphunde” Kan ikke stambogsføres i DKK, men de kan stadig importeres og deri ligger der en dobbelt moralsk holdning hos de Danske myndigheder.

Den med den billige pris holder heller ikke. Jeg har oplevet flere jagthunde ejere, som har ærgret sig både gul og grøn, når de har opdaget, at det stykke papirer, som de troede var en rigtig stambog ikke var det og de derfor var udelukket fra: Udstillinger, jagt lige prøver avls registre ol.
De havde måske en kanon hund, men kan ikke være med til, at føre dens gode gener videre eller vise andre, ved at blive prøvebedømt, at deres hund virkelig er god og at de har lagt meget arbejde i den.

Det er derfor at vi hunde ejere skal stå sammen og sammen løse problemerne. Er der ingen efterspørgsel efter ”billige” hunde, så har hundehandlerne intet at lave og bliver det forbudt, at indføre hunde, som ikke kan arts bestemmes 100% så kommer der heller ikke noget skidt ind i avlen.

Sidst men ikke mindst køber folk hund efter behov - så kunne mange "fejl køb" undgåes.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 28-09-07 16:25

Nu vil jeg lige sige at jeg svarede på at du skrev om Græske hunde.Jeg er klar over hvad en kamphund er,nu er virkligheden jo den, at dem som gør disse ting ikke er på udstilling med deres hund.Myndigheder kan ikke stå vagt ved alle grænser og holde øje med hundene, det er så nemt idag at køre lige igennem på motorvejene.så vil jeg sige jo den billige pris holder folk vil mange gange ha billigt og får derefter, jeg har oplevet det mange gange.Så er der dem fra østlandene ja de er dygtige,og det gælder også små hunde (fransk bulldog-mopser og meget andet) hvor let kan man være at lokke.Vi er nu så langt at hunde som er chippet blir stjålet, hvad blir det næste. Men mine hunde får aldrig kørt chippen igennem så----måske er det kun hvis hunden blir fundet et sted?Man kan jo blive helt dårlig når man sidder og ser alle disse avissider med hunde her på nettet,de skulle ikke være her synes jeg, jeg ser hvordan svindlerne flytter rundt når vi tager fat i dem, plus alle de stakkels hunde der skifter hjem mange gange, og folk lyver hvorfor de ikke kan ha hunden.Så skal vi ikke glemme at det er et smid væk samfund, og desværre går det ud over dyrene også,man prøver bare en ny slags.Tænk på hvor mange stresshunde som er aflivet i år.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-09-07 16:50

""Hale – øre kuperede hunde kan ikke udstilles i DKK regi så enkelt er det""

Jo, det kan de nu godt, hvis de er fra et land, der stadig tillader hale og ørekupering.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-07 17:15

Maj_britt, de skal være FØDT i et land, hvor ørekupering er tilladt.
Det er ikke nok at hunden har boet i det land i en længere eller kortere periode.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-09-07 17:23

Det ved jeg godt, Birgitta.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 28-09-07 18:41

Lige en oplysning man kan ta sin hund med lige på den anden side af grænsen og få det gjort, de er ligeglade om hunden er Dansk, Svensk, de klipper ørerne til som du ønsker, læser man slet ikke de mange hundesider som findes her på nettet?Der er billeder af en del hunde hvor så andre spørger hvorfor hundens ører er klippet,svaret gives helt ærligt, da det er lovligt der hvor man udretter det.Så dem der vil, kender stierne, og de gør det fordi de synes at det ser sejt ud.Dem som sælger hvalpe hvor forældrene er det ,kan endda give dig oplysningerne hvor de fik gjort det.hvis du er vil på den hvalp du køber.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-07 20:57

Du kan ikke få avlsgodkendt hunde, der har fået amputeret ørerne på den måde. Og derfor kan hvalpene heller ikke stambogsføres.

Men så længe folk er totalt ligeglade med om deres nye hvalp er stambogsført, så er der selvfølgelig et marked for den slags hunde.

Man kan ikke forbyde folk at være hjerteløse idioter.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-09-07 22:01

Helt rigtigt citat: Når folk er lige glade med om deres hunde er stambogs ført eller ej”.
Det er sagens kærne og det er her der skal sættes ind. Hvis ikke det udtrykkelig fremgår af hundens FCI standart, at den må være hale- eller øre kuperet, så kan den ikke udstilles hverken i Danmark eller internationalt. ( der er pt. givet dispensation til tre jagthunde racer) Men det håndhæves f.eks. ikke i Sverige.
Ligeledes skal vi heller ikke bygge vore love og bekendtgørelser på folk, der omgås dem, men lad være med at bilde nogle ind, at man kan få en hund ørekuperet i Tyskland smugle den ind i Danmark også få en Dansk stambog på den. Det ville jeg gerne se et bevis på.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 28-09-07 23:07

Til bb1 læs hvad som står skrevet.Man behøver ikke smugle hunden .Man kan uden videre få ørene klippet i tyskland eller halen kottet.Disse mennesker er ikke til stambøger,de synes dem som går op i det er tossede.Jeg har set at man ørekuppere boksere-dobberman-samt disse kamphunde,Fordi så er de værre at se på.SÅDAN ER VIRKLIGHEDEN desværre,så kan man lade værre at tro på det.Derfor er man meget obs på når en hund på andre sider dukker op og er skamferet på den mådeDu kan også møde nogle af disse personer på hundegalleriet, i perioder er der mange af disse ejere med deres egen meninger og store tatoarme for det er det eneste man kan se af dem når de holder hundene,og andre gange er der kun pænt. Men vi skal bare være til for hundene så det blir reelt at være hund.Hvis du ikke tror på disse ting kan du skrive og spørge Dyrenes Beskyttelse så svarer de pænt til din mailbox.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-07 00:12

Citat
Fordi så er de værre at se på.SÅDAN ER VIRKLIGHEDEN desværre,så kan man lade værre at tro på det.

Ørerne klippes for at signalere "kamphund" og få dyret til at se mere rå ud.

Grunden til, at man oprindeligt kuperede ørerne på kamphunde, var for at minimere risikoen for blodtab ved hundekampe, da øreflapperne er meget nemme at bide/rive i stykker......og det bløder som bare pokker

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-09-07 03:22

ja,ja Bødker Hvis du mener at det er disse menneske, som skal sætte dagsordnen. Så har jeg ikke mere at tilføje.

Jeg har kun belyst, at det ikke behøver at være sådan og at det sagtens kunne forbydes - hvis lovgiverne vil.

Kommentar
Fra : bødker

Dato : 29-09-07 10:00

Til bb1.jeg kan ikke forstå at du læser det som en dagsorden, nej det er for at man skal få øjnene op for hvad der sker, det er ikke godt hvis vi lukker øjnene for alt det onde.Lovgivningen kan desværre ikke stå vagt alle vegne, så må vi andre hjælpe.der er love for mange ting men kig hvor meget ulovligt som sker inden for alt,så man skal være på vagt selv,det var mit sidste ord om dette emne, jeg vil bruge mine kræfter på at jagte disse kujoner.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 29-09-07 10:48

så er vi jo ikke spor uenig. Bortset fra at jeg er så naiv så jeg mener lovgivning kan hjælpe.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 30-09-07 00:14

5 jagthunderacer, bb1.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 30-09-07 01:20

Maj_britt du har helt ret, men det er rent faktisk kun de tre der benytter sig af dispensionen, som kun er givet for en kort år række og sikkert ikke bliver fornyet.

Bekendtgørelsen er et godt bevis på, at man kan nå langt med lovgivningen. Dispension i en overgangs periode og der efter forbud.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-09-07 10:08

en boxer er nu ikke en kamphund, men mange af dem fik også før kopieret ører og hale.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 08-10-07 18:56

Hvis du synes, at du har fået det svar, du ønsker sara974, er det en god idé at lukke dine spørgsmål. Jeg kan se, at du ikke har accepteret svar på nogle af dine spørgsmål, selvom mange har givet dig svar. men eftersom du er ny på Kandu, er du måske ikke helt klar over, hvordan du gør?