/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
3 faset motor på en fase
Fra : iwersen
Vist : 10988 gange
100 point
Dato : 20-09-07 17:28

Jeg ved man kan køre en lille trefaset motor på en fase og nul, men hvordan er det nu
lige man gør, og hvordan dimensioner man kondensatoren, der skal anvendes dertil.

Og samtidig lige en lille forklaring om ændring af retning på motoren. Tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-09-07 17:51

En kondensator på ca 2 mikrofarad skulle gøre det.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-09-07 18:54

Der skal monteres en fasekonsator over de to af klemmerne eks. Klemme 1, 2 og 3. klemme 1=0, klemme 2 = fase klemme 2 & 3 = konsatoren, og de ligger i størensen fra 2uf - 50uf ,400 - 650 vac

Hvis en trefaset motor køre den forkerte vej, skal de to af faserne byttes om, så køre motoren den anden vej.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-07 19:12

Kondensatorstørelsen skal beregnes ud fra motorens belastningsstrøm. Deraf følger at metoden kun er god ved motorer med konstant belastning.
Den får også et dårligt startmoment på den måde.
Det er noget andet med motorer som er viklet specielt til at køre med kondensator

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-09-07 21:15

Det er som hejdu skriver, kondensatorens størrelse må du prøve dig frem til.
Jeg kan desværre ikke lige huske hvordan det var vi regnede det ud dengang, men det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-09-07 22:08

Som jeg husker det er 7 Uf / 0,1KW
rundt regnet 60 Uf / Hk

Det er samme princip der anvendses på små spil og Kompressoere fra byggemarkeder op til 2 Hk...
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-09-07 22:11

Motor skal kunen køre på 3 faser ved 230 V stjerne / og 127 i trekant
Elller 400V stjerne elelr 220 Volt i trekant
De 3 Fase på klemmer er mærket U V W
så skal der fase og nul på 2 af klemmerne og kondensatoren skal imellem den sidste klemme og en af de to andre klemmer.
Hvis motor køre den forkerete vej byttes to klemmer.
vh Benjamin

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-07 07:23

7 µF pr.100 W er fint.

Motoren skal forbindesi trekant. Der bliver så 3 forbindelsespunkter, som skal forbindes sådan her:

1: Fasen + den ene side af kondensatoren
2: nullen
3: den anden side af kondensatoren

Skal du ændre omdrejningsretningen, bytter du 2 & 3

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-09-07 08:51

Jeg fastholder min anbefaling på 2 mikrofarad

Godkendelse af svar
Fra : iwersen

Dato : 21-09-07 17:47

Tak for svaret viskinge.
Det var det svar der passede bedst til spørgsmålet. Nu må jeg bare lige prøve det i
praksis.
Det er til en lift, der bliver drevet af en hydraulikpumpe.
Den er ikke så stor. Ca 2 kw. så det må jo være en kondesatorstørrelse på ca 140 uf.