/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sikringsbrud
Fra : Dieter
Vist : 3469 gange
100 point
Dato : 16-09-07 13:43

Jeg har fået installeret en keramikovn.
Den skulle udtørres ved 1050 gr. C. Med 100 gr. / time.
Hver gang temperaturen nærmede sig ca. 400 grader sprang den SAMME SIKRING.
Er der nogen der har et bud hvad det kan skyldes ?

Ovnen kører med 380 volt med 3 kW forbrug

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-09-07 13:58

Den bruger nok mere strøm en dine sikringer er beregnet ril. Er den installeret af en autoriseret installatør?

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-09-07 14:47

Hvis der er sikret med 16 A (de der er grå i bunden) lyder det da også helt hen i vejret.
3 kW er jo ingenting.

Kig lige på de sikringer.

VH. Højris.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 16-09-07 15:04

Højris,
Ja men det er 16 A sikringer !
Kan det hjælpe at bytte 2 faser ?
Eller købe træge sikringer ?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-09-07 15:23

Er der så ikke koblet en masse andet til den sikringsgruppe, som forbruger el samtidig ?

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 16-09-07 15:28

Nej intet. I hvert fald ikke noget der kører !

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-09-07 15:34

Byt om på faserne, er det det en anden sikring denne gang er det ovnen der er noget galt med.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-09-07 16:32

Der er en fejl i din ovn, der er en ledning / komponent der udvider sig, når den bliver varm og kortslutter, eller også er der flere varmelegmer i den som tilkobles ved ca. 400 grader, men hvis den kun bruger 3 Kw total, er det mærmere en kortslutning, for du har 6,4 Kw total på en kraftgruppe med 16A

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-09-07 17:04

Jeg har set varmelegemer der kortslutter når de bliver varme.
En højspændingstest i kold tilstand viser intet unormalt.
En test af samme varmelegeme, varm tilstand, kan klare
ca. 50 - 100 V.
Varmetråden er ikke placeret stabilt i midten.
Denne fejl er observeret i nye og op til to år gamle apparater.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-09-07 17:09

De omtalte varmelegemer er produceret i Indien, Kina eller Polen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-09-07 17:20

Hvis din ovn er mærket 380 V, er den af ældre dato.
Vi har 400 V og 230 V netspænding i dag.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 16-09-07 17:35

Til Teil.
Det er en helt ny fabriksny ovn. Har lige set efter på ovnens skilt: 440V - 3,8KW.
Jeg vil nu prøve at bytte faser. Men der er gået en glassikring i styreaggregatet. Den skal jeg først skaffes inden jeg kan starte ovnen igen.
Jeg vender frygtelig tilbage, når jeg ved mere.

Må jeg spørge: Er du elektrikker ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-09-07 18:54

Er din ovn tilsluttet med fase R, S, T & Jord, evt. O?
Jeg går ud fra at der er et HFI relæ foran din kraft gruppe, da det ikke slår fra er der ingen overgang til jord på ovnen.
Er der flere varmelegmer i ovnen.
Er du SIKKER på at der ikke er andet forbrug på den sikring der springer?
hvis der ikke er andet forbrug, er det ovnen der er fejl på, og det kan være et varmelegme der kortslutter.
Hvor stor er den glassikring der er sprunget i styrepanelet, og hvorfor er den sprunget ?, styrepanelet forsynes normalt via en trafo fra 400 / 230Vac til 12 / 24Vac og den springer ikke pare sådan. Det er en NY ovn så må der da være garanti på den. så kontakt forhandleren

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 16-09-07 19:21

Til Hejdu58:
Er din ovn tilsluttet med fase R, S, T & Jord, evt. O? JA
Jeg går ud fra at der er et HFI relæ foran din kraft gruppe, da det ikke slår fra er der ingen overgang til jord på ovnen. JA
Er der flere varmelegmer i ovnen. ? Så skal jeg spørge leverandøren
Er du SIKKER på at der ikke er andet forbrug på den sikring der springer? JA
hvis der ikke er andet forbrug, er det ovnen der er fejl på, og det kan være et varmelegme der kortslutter.
Hvor stor er den glassikring der er sprunget i styrepanelet, og hvorfor er den sprunget ?, styrepanelet forsynes normalt via en trafo fra 400 / 230Vac til 12 / 24Vac og den springer ikke pare sådan. Det er en NY ovn så må der da være garanti på den. så kontakt forhandleren
Ved ikke hvorfor den sprang. det er en 500ma 220V glassikring

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 100 point
Dato : 16-09-07 19:26

Citat
Må jeg spørge: Er du elektrikker ?

Ikke elektrikker, men arbejder med udvikling og sikkerheds-godkendelse af elektriske
apparater.
Varmelegemer kan monteres på en isoplade og er dermed isolerede fra apparatets
jordforbindelse, ikke helt risikofrit. Under visse betingelser kan det sende 400 V ud
i apparatkabinet. Gælder apparater godkendte til 3 X 400 V med jord, minus nulleder.
Mærkeligt men det kan godkendes. Her vil en fasesikring holde ved overgang i varmelegmet.
Men HPFI vil slå fra.

Eller monterede med forbindelse til apparatjord. Her vil fasesikring bryde spændingen.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-09-07 19:36

Det kan kun være et varmelægme der kortslutter / er kortsluttet, der er nuligvis to varmelegmer i den, hvor det andet bliver koblet ind ved ca. 400 grader eller efter en hvis tid, jeg tror at der er flere varmelegmer i den for bedre at fordele varmen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-09-07 21:24

Mit gæt er tre varmelegemer a 1.000 W

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 18-09-07 13:06

Tak for svaret Teil.
Jeg har fået en ekstra 16 A sikring installeret mellem stik og net .
Resultat: glassikringen i styrepanelet springer hver gang jeg starter oven.
Nu har jeg kontaktet leverandøren!