/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Begyndede nedgroet negle
Fra : Junkboxs
Vist : 4699 gange
100 point
Dato : 16-09-07 10:25

Hey, jeg har porblemer med nogen af mine tånegle.
I den eneside ser de ud som de skal være og buer i en flot ensartet bue, lige til den kommer helt over i den anden side hvor neglen, hvor den lidosom laver et bug og begynder at gå lidt ned af. Neglene er ikke gået så langt ned at det går ondt inu, men det kan godt genere når jeg går.
Noglen der ved hvad man kan gøre, for at "rette" neglen?
hvad er godt, og hvad er disederet dårligt?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-09-07 10:43

Få en aftale med en fodterapeut, de kan bare det dér.

Det "overskydende" negl i siden skal fjernes, og det kan man ikke selv gøre.

Har selv nedgroede negle.

Hurra for fodterapeuten!

Moster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-09-07 10:44

Citat
hvad er godt

Klip dem

Citat
og hvad er disederet dårligt

Ikke at gå til læge hvis man mener man har et problem...

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 110 point
Dato : 16-09-07 10:52

Jeg er enig med moster - gå til en fodterapeut.

Er det slemt kan de fx. sætte en lille metalbøjle på (det gør IKKE ondt), som så langsomt retter neglen ud.

Det værste du kan gøre er at klippe hjørnet af neglen af, så bliver det endnu værre, når den vokser ud igen.

Godkendelse af svar
Fra : Junkboxs

Dato : 16-09-07 11:21

Tak for svaret vith.
jeg tror jeg vil gå til sådan en terapeut og få en matal bøjle:)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-09-07 11:28

jeg har selv fået opereret neglerøder væk der hvor de var nedgroede.

Gud hvor brugte jeg mange år med bøjler og ekstrem pine, for det er da den værste løgn længe - det gør s.... ondt at få sat bøjler på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-09-07 13:09

Det er en god ide, at komme til fodterapeut, men du kan også lave et lille hak ned i midten af neglen, og komme vat eller køkkenrulle under så meget af neglen du kan komme til. Det er en langsommelig metode, men ganske gratis og nem, du skal blot sørge for at få skiftet vat/papir hver gang du har været i bad, ellers kan du være uheldig og få neglesvamp

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-09-07 16:20

Ja eller klip flere små hakker lodret.

De resterende negle kan du skåne ved :

1) ikke at gå i for småt fodtøj. Det må gerne være en 1/2 til en hal cm større, så foden kan bevæge sig lidt i længden. Især ved løbesko skal de være større.

2) Bruge skotøj med ordentlig plads til tæerne, de behøver ikke være decideret fodformet, men nu mere nu bedre.

3) klip neglene helt lige over og ikke rundt og ned i siderne. Kun lige det aller yderste af siderne for at undgå at de ikke stikker de andre tæer.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 16-09-07 19:38

Tak for pointene!

Jeg forstår ikke jomfruanes oplevelse af bøjler, hun må have været meget uheldig. Jeg har vitterlig ikke haft hverken smerte eller lidelse med mine bøjler (og jeg har haft mange). For mig har det altid kun været en lettelse at få bøjler på.

Håber du finder en dygtig fodterapeut.

Pøj pøj med det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-09-07 19:45

Du skal virkelig passe på her.
Der bliver virkelig givet nogle dårlige råd.
Forhåbentlig siger det sig selv at du ikke skal klippe alternative former i neglene, ej heller bore hul i dem - det var dog det værste! Du kan være næsten sikker på betændelse...

Ja gå til en fodterapeut, men få en henvisning først - ellers er det dyrt.
Din læge kan også vurderer graden af nedgroethed, for bøjle er kun til et overfladisk problem. Desuden kommer problemet igen når man holder op med at bruge den.

Hvis det er slemt, så få lavet neglerodsresektionen med det samme, det er simpelthen ikke smerterne værd.

Spidse sko er selvfølgelig bandlyst, da de får neglen til at skære dybere i kødet.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-09-07 09:03

TIL Jomfruanes kritik af mit råd om klipning der forhindre nedgroning af tånegle.
Tror du også det er noget alternativt gøjemøj når det står her:
http://www.netdoktor.dk/tema/fod/nedgroede.htm
Citat:"
Hvad kan man selv gøre?

Først og fremmest er det vigtigt at klippe neglene lige over. Det vil sige, at neglens frie forkant skal følge tåens blødt afrundede facon. De to hjørner på neglen skal rage lidt frem (en millimeter eller to) foran det sted, hvor neglefalsen slutter. Hvis man føler, at neglens forkant og hjørner vil ødelægge strømperne, kan man file neglens forkant og hjørner glatte med en lille diamantfil. Det er det mest skånsomme.

©
Figur 5 Den påsatte bøjle hindrer nedgroede negle
Dernæst bør man til daglig, det vil sige til og fra arbejdet og på arbejdet og når man går tur eller handler ind kun benytte fodformet hverdagsfodtøj."

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 17-09-07 09:07

Og den med at klippe lodrette ganske små hakker, har jeg såmænd selv fået gjort og blevet rådet til at gøre hos, gæt, en fodterapeut !
Det gør at området ikke er så spændt og at der ikke er så meget smerte og at neglen kan begynde at vokse normalt igen. Det er selvfølelig bedst at lade en proffessionel gøre det, men det skader ikke at hjælpe lidt til selv.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-09-07 10:12

Der er mange trick til hvad man selv kan gøre, men det kan være svært, hvis man ikke har prøvet det før - og man kan hurtigt komme til at gøre noget forkert.

En fodterapeut - som til forskel fra os her på kandu kan se dine negle - kan afgøre hvilke løsninger, der er bedst egnet til lige netop dine negle og kan give dig råd og vejledning.

Og som jomfruane ganske rigtigt skriver - få en henvisning fra lægen, så får du tilskud fra sygesikringen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-09-07 10:27

Jeg vil hverken gætte eller se på link.

Da der er stor risiko for yderligere skade i netop dette tilfælde, må du altså sluge din forfængelighed Mulberry.

Mht hvordan neglene skal klippes, er der ikke noget endegyldigt svar her på Kandu. Undlad at gøre noget som helst af det foreslåede. Dine negles form og groningsretning er afgørende for hvordan de skal klippes - særligt hvis du har tendens til nedgroede negle.

Kun en fagperson kan råde sufficient og det er simpelthen for dumt med ammestuehistorier eller andenhåndsoplysninger - ligegyldigt i hvor god mening de gives.