/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
låne bil..
Fra : gertajensen
Vist : 1033 gange
100 point
Dato : 15-09-07 16:25

Hej..
Hvad kan man tillade sig og tage per kørt kilometer. hvis man låner sin bil ud ,engang imellem, til en person som har brug for at kører til forskellige opvisninger med sin hund...
Ja hvad er rimeligt uden og virke "grisk"...

Mvh. gert...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-09-07 16:28

Det ved jeg ikke, men hvis du låner din bil ud mod betaling, er det det samme som udlejning, og så kan du virkelig rende i problemer med manglende forsikringsdækning, såfremt vedkommende enten smadrer bilen eller forårsager skader

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 16:37

En kasse øl i ny og næ..... (eller hvad du nu mangler)....

Det er vel folk du kender....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-09-07 16:37

Endnu bedre - lidt mere brændstof fyldt på end vedkommende har brugt.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-09-07 17:09

Statens takster er max.
Benzin, dæk, olie m.v. er minimum

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-09-07 17:44

hvis du laver en skriftlig aftale kommer du i problemer. både forsikringsmæssigt og skattemæssigt. men det kan og¨å være risikabelt ikke at have noget på skrift. f.eks. ved en skade. så er der jo en selvrisiko og måske også præmiestigning og bonustab. så sørg for at have de ting afklaret før du låner eller lejer den ud.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 15-09-07 17:56

Ham der låner bør som minimum hvad der er rimeligt. Dvs et eller andet sted mellem de to satser på statens satser. Eller som minimum at der fyldes ca dobbelt så meget benzin på, som man har forbrugt. Når jeg sommetider låner en lastbil, sådan en lille 3,5 tonner, fylder jeg gerne tanken. Støvsuger og ordner kabinen. Giver udlåneren dieselfakturaen. Den kan han bruge - jeg kan ikke. Får du intet, eller ikke mindst ca 1,5 gange brændstof omkostningen, så lad være at låne ud. Så er det kun ærgelser du få ud af det.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-07 18:49

Det mest præcise svar er jo at du skal tage det der gør det ulejligheden værd for dig men ikke så meget at du føler at du tjener fedt på det og hvor meget det er er jo meget individuelt.

Men hvis du sætter prisen for højt kan ham/hende du låner ud til jo bare sige nej tak.

Personligt så synes jeg det er en selvfølge at få min bil tilbage med en fyldt tank og gerne renere end den blev modtaget.

Hvis der virkeligt skal køres langt ville jeg bruge statens lave kilometertakst.

Men husk lån aldrig en bil ud hvis du ikke kan tåle buler.

Kommentar
Fra : Westwod9830

Dato : 16-09-07 10:34

Vist du kender personen godt kan du vel kræve erstatning for det han evt. ødelægger og så lad ham etale det brændstof han bruger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-09-07 10:37

Man låner kun ud til venner og skal være forberedt på at være venner alligevel, selv om der sker en skade. Selv plejer jeg at sige at jeg er glad for vin. Så er det op til låneren selv at finde ud af hvor meget og hvilken slags , der er passende.
Ordentlige folk finder også selv ud af at fylde brændstof på.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 17-09-07 10:28

Hej
Lån bilen du med fyldt tank - gør opmærksom på, at den skal afleveres med fyldt tank

mvh

krakgt

Godkendelse af svar
Fra : gertajensen

Dato : 25-09-07 20:42

Tak for svaret Thomas.Haugaard.