/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
stivelse
Fra : Gucci1704
Vist : 2034 gange
50 point
Dato : 14-09-07 13:53

Jeg har 6 mtr. stof (viskose) i en bestemt farve, som jeg gerne vil have til falde lidt tungere end den normalt gør. Derfor har jeg overvejet om man kan stive det, som man jo gjorde engang med kraver. Jeg ved man kan bruge sukker - kartoffelmel - eller et-eller-andet pulver, man kan købe i varehusene.
Er der nogen der har erfaring med at stive så mange mtr. stof og hvordan gør man?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-07 14:33

Det ville jeg ikke turde begive mig i kast med, og slet ikke så stort et stykke stof

Det jeg kender til stivelse, er at det bliver brugt til bomuldsstoffer, hvor stoffet bliver strøget bagefter, og kun små stykker.

Man stiver f.eks stadig en del tilbehør til folkedansedragterne, hovedtøjet og kraverne

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 14-09-07 14:49

Jeg har spurt en meget gammel husmor, der mener at det sagtens kan lade sig gøre ved at dyppe stoffet i en balje med stivelsen (stoffet skal jo ikke kunne stå selv, bare falde lidt tungere), lægge det drivvådt sammen og derefter hænge det til tørre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-07 14:51

Jeg ville så ikke lægge det sammen, men rulle det, for ikke at få nogle skarpe kanter der kan være svære at styge ud.

Kan stoffet stryges??

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 14-09-07 15:21

Ja, sagtens. Det er en dejlig blød og let viskose/bomuld.

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 14-09-07 16:03

Det er godt - men brug en rulle - det var det.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 04-10-07 15:49

Har droppet at stive, da stoffet herefter skal stives hvorgang det er blevet vasket og det kan ikke lade sige gøre.

Annuller spørgsmålet
Fra : Gucci1704

Dato : 04-10-07 15:51

Jeg dropper at stive det, da det så skal stives, hvergang det er blevet vasket og det kan ikke lade sig gøre.