/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af loft
Fra : gubbierne
Vist : 3631 gange
100 point
Dato : 12-09-07 09:23

Min svigerinde og jeg skal til at male deres lofter hvide, det er sådan nogle brede "paneler" der ligner træ. Det er vist nogle tynde plader hvor der li`som er sat et lag film på der skulle forestille træ. Det var vist meget brugt i 70èrne... Kan man bare rense det af og så bruge en go hæftegrunder eller skal vi ha gang i sandpapiret også? Min far har fået det gjort ved hans loft, men det var malere der gjorde det, så han aner ikke hvordan det er gået til, men det er blevet skide flot.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-07 10:00

Dårlig ide med sandpapiret, for der skal ikke meget til før der slibes huller i det tynde folielag som spånpladerne er beklædt med.

Det skal derimod renses/vaskes meget grundigt med noget affedtende grundrens.

Og derefter males.

Fremgangsmåden er, at "rillerne" mellem pladerne skal males allerførst (med en passende pensel) for at være sikker på at de er malet ordentligt, og lige så med kanten langs med væggene...grunden er, at hvis man gør det bagefter vil det kunne ses på det færdige resultat..Derefter kan loftet males med rulle........tyndt lag maling og hellere flere ganges overmaling for at få et pænt jævnt lag.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-09-07 10:27

100 % enig!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-09-07 11:03

Vær obs på, at der nu findes malerruller med en "vulst" midt på rullen. Rullen er beregnet til at male listelofter, således at "rillen" og listerne kan males i een arbejdsgang.

Blev selv - desværre - opmærksom på dette efter at have malet flere hundrede meter "riller"

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 12-09-07 16:34

Når jeg laver den slags, så ålejer jeg at benytte en rulle der kan klare samlingerne også - det er væstenlig hurtigere end at skulle bruge pensel også.

Det vigtigste er dog afrensning inden - og så naturligvis grunder inden færdigmaling. Benyt maling til træ/metal - alm. loftmaling holder ikke på det underlag.

Accepteret svar
Fra : pipsen78

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-07 10:22

Hej

Du skal afrense godt med grundrens først og vaske efter med rent vand. Så stryger du en vandbaseret hæftegrunder på - Uniplast fra Flügger hæfter godt og er hurtigttørrende (2 timer). Så stryger du en almindelig vægmaling glans 10 over til det er dækket. Det kan du sagtens bruge når der er grundet korrekt og den har en langt lavere glans end træ- og metalmaling har. Hvad de her "smarte" ruller med lang luv på midten til rillerne angår - lad være! Du skal rulle meget præcist henover rillerne, for kommer du udenfor med "vulsten" så laver den rullespor på fladerne og det kan man tydeligt se på lofterne. Mal rillerne først og rul derefter over med en mellemluvet rulle.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 25-09-07 10:22

Hej

Du skal afrense godt med grundrens først og vaske efter med rent vand. Så stryger du en vandbaseret hæftegrunder på - Uniplast fra Flügger hæfter godt og er hurtigttørrende (2 timer). Så stryger du en almindelig vægmaling glans 10 over til det er dækket. Det kan du sagtens bruge når der er grundet korrekt og den har en langt lavere glans end træ- og metalmaling har. Hvad de her "smarte" ruller med lang luv på midten til rillerne angår - lad være! Du skal rulle meget præcist henover rillerne, for kommer du udenfor med "vulsten" så laver den rullespor på fladerne og det kan man tydeligt se på lofterne. Mal rillerne først og rul derefter over med en mellemluvet rulle.

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 26-09-07 21:50

Tak for svaret pipsen78.