/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Ordninger med besparelser
Fra : Bolbroe1721
Vist : 713 gange
50 point
Dato : 11-09-07 16:12

Jeg så fornyeligt magasinet PENGE på DR1, hvor det handlede om forskellige ordninger, som kunne trækkes fra i skat.

Jeg vil i den forbindelse høre muligheden for at kunne trække andre "goder" fra i skat, hvis det eksempelvis gøres igennem virksomheden!? - Jeg taler i den forbindelse om en bærbar computer

Hvordan er mulighederne for at kunne spare lidt penge på en bærbar computer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 17:07

Hvis den SKAL bruges til arbejdsbrug - GODE

Ellers - Forget it....

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-07 17:07

Det er stort set problemfrit at trække den bærbare computer (som bruges i virksomheden) fra i virksomhedsregnskabet. Men jeg har svært ved at se nogen besparelse i det. Du kan bare lade være med at have firmaet - så sparer du selve indkøbet af computeren.

Hvis du kan tjene 50.000 men for at kunne det bliver nødt til at anskaffe en computer til 5000, ja så kommer der en ekstra-regning på skatten af overskuddet på 45.000.
Hvor er besparelsen?
Det havde været en besparelse hvis du kunne undlade at købe computeren.

Nåh, du tænker på at trække din private computer fra. Det kan da teknisk lade sig gøre. Og flæskestegen til jul, og ferierejsen. Du kan også (rent teknisk) fratrække udgifter du slet ikke har haft. Alle disse fixfaxerier er skatte-unddragelse, men giver en besparelse hvis de ikke opdages. Den med ferien er godt nok den der giver størst risiko for opdagelse, den med privatcomputeren mindst.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 17:08

Men det er da muligt din virksomhed kan skaffe dig dem billigere.....

Godkendelse af svar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 11-09-07 17:25

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-09-07 17:40

Nå, du efterlyste 'tips og fiduser', og jeg gav dig en sang beregnet for det store flertal der tror de tjener penge på at 'trække fra'. Med få undtagelser er værdien af at 'trække fra' jo mindre en den udgift man har haft for at kunne 'trække fra'.

Men skal jeg give dig en fidus som kun halvdelen af landets revisorer kender og kun 5% af selvstændige erhvervsdrivende. En fidus, hvor du virkelig kan trække private udgifter fra i firmaregnskabet. Altså lovligt.

Ligningslovens § 30 A.: "Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed, fradrage udgifter til egne sundhedsbehandlinger m.v. og sundhedsbehandlinger m.v. af en ægtefælle,"

http://147.29.40.91/_LINK_A629185135/1172&ACCN/A20060106129

Det betyder at hvis du indfører den regel i virksomheden at alle medarbejdere + indehaverens ægtefælle kan få virksomheden til at betale lægefagligt begrundede behandlinger, rygestop og sygebehandlings-forsikringer m.v., så kan virksomheden betale og fratrække disse privatudgifter uden at medarbejderen sættes i skat af dem.

Du skal lige læse og forstå hele paragraffen - der er en del detaljer.

Var det ikke sådan noget du efterlyste?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-09-07 17:50

Der er selvfølgelig også 'arbejdsrelevante' personalegoder op til bagatelgrænsen 5.200 - avis er et typisk eksempel hvis arbejdsgiveren har brug for at medarbejderen er alm. orienteret om hvad der sker i verden, en GPS hvis medarbejderen også kører for firmaet (men den er altså (skattefrit) medarbejderens egen private selvom den er arbejdsgiverbetalt indenfor 5.200-grænsen) o.s.v.

Læs videre på http://www.hlb.dk/publikat/personalegoder/Nypublpersonalegoder.pdf

... og så er der skattefars eget gavekatalog: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=125546

Men husk: Anskaf kun en ting hvis du virkelig mener at have behov for den - ikke for at få fradrag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-07 17:54

Citat
Jeg er studerende og arbejder på en tankstation

Kan være du kan få billig benzin.....