/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afslibning af Gulve - Rug gulv
Fra : MartinFr
Vist : 1622 gange
120 point
Dato : 07-09-07 15:21

Hej,

jeg har lige fået afslebet gulve i lejligheden.
Der blev først slebet med den store båndsliber og derefter blev gulvet kørt over med en stor rondelsliber med et slibenet.

Gulvet blev herefter behandlet med Natur Lud hvor det fik lov til at trække ca. 1 døgn (knap og nap).
Gulvet rejste sig en del rundt omkring og blev ret rug i det.

Da gulvmanden kom igen polerede han blot gulvet over med rondelmaskinen med en hvid polerskive, derefter kørte han olie ud på gulvet med maskinen som var påført en polerskive og klud.

Det har nu stået og tørret i ca. 3½ dag og mit gulv er ret rug i det stadigvæk.

Kan det passe det skal være det ?

Det var behandlet med olie inden det blev afslebet og der var det helt glat og ikke rugt.

Det jeg undre mig over var om gulvmanden egentlig har gjort det rigtige ?
Burde han måske ikke have kørt gulvet over med rondelssliberen og et slibenet efter det havde fået lud for at ligge træet ned (som man vidst kalder det) ?

Der er stadigvæk nogle steder hvor der er maling på gulvet ude langs panelerne fordi han ikke har været som omhyggelig med at fjerne det.
Kan jeg selv fjerne det med en skraber og så påføre lidt olie bagefter ?
Ligeledes er der hele vejen langs med et panel i stuen en lys kant 20 cm ud på gulvet hvor der er en farve forskel i forhold til det øvrige gulv (på tværs af plankerne).

Kan jeg selv give mig i kast med at påføre ny olie de steder hvor der er farveforskel for at udbrede forskellen eller vil jeg blot kunne gøre det værer ?

Da olien blev kørt ud blev der bare hældt små sjatter ud på gulvet som han kørte over og polerede ud på gulvet, hvorefter han lige efter skiftede til en tør klud og tør polerede gulvet.
Jeg kan se på olie dunken at der gerne skal godt med olie på og fordeles til de steder hvor det suger mere end andre og derefter tør poleres efter 15-20 minutter.

Kan det blive et problem at det ikke har fået lov til at trække i længere tid og ikke fået så meget olie? Bør jeg selv give det en ekstra gang olie ?

Det er efterhånden ved at være lidt irriterende vis det både skal slibes over igen og derefter have ny olie, da jeg ikke kan gå på gulvet og derfor ikke rigtig heller kan bo i lejligheden imens det står og tørrer.

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 07-09-07 15:37

Hvis du har haft en håndværker til at lave det vil jeg foreslå at du starter med at reklamere inden du selv går i gang med at afhjælpe fejlene. God weekend. Annette

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 07-09-07 15:43

Hej,

det er klart.
Han kommer på Lørdag (imorgen) og kigger på gulvet.

Ville dog gerne have en idee om arbejdet er rigtig udført og om det kan passe at gulvet skal være rug til at starte med.

Jeg forestiller mig at det let kan blive hurtigt slidt samt at støv og skidt kan samle sig på gulvet når det er rug.

Martin

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 07-09-07 16:27

Hej Martin

Jeg har selv været igang med mine gulve og givet dem samme behandling. D.v.s. tidsmæssigt lyder det ok (med ventetider) men efter når man benytter rondel skal man have flere forskellige "korn" typer på og afslutte med min. korn 240 (metalnet) og derefter kantsliber med samme. Især kanterne er et problem da du sikkert har oplevet at de er mere lyse end resten - det skal slibes igen og have ny olie! Du har haft en "professionel" til det og det og han burde kunne se problemet med venstre øje
Derefter skal den hvide rondel igang igen og så burde dit problem være løst (lad nu være med at gå på gulvet før det er tørt ! - min. 6 timer)
Jeg startede med (metalnet på rondel) korn 60 så 120 og afslut med 240 og så 2X hvid olie med hvid rondel og viskestykker på ege parket.

Få fagmanden til at afslutte jobbet til tilfredshed - han ved godt hvordan det skal se ud/føles!

Hilsen
Bluesky

Accepteret svar
Fra : bluesky

Modtaget 120 point
Dato : 07-09-07 16:35

P.S viskestykkerne/handklæder benyttede jeg selvfølgelig kun som afslutning i hjørnerne og som polish for at få det helt glat Men jeg tror at dit problem måske kan være :

1) han ikke har benyttet en rondel med min 240 som afslutning
2) Olien ikke er blevet poleret godt nok (ellers virker den rug)
3) kanter skal have kærligt besøg

Og husk derefter at bruge sæbeolie i vask min. hver anden gang.

Held og lykke
Bluesky

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 07-09-07 16:58

Hej,

tak for svaret.

Ja det er korrekt at ude langs med kanterne der er gulvet lysere. Han snakkede om at jeg skulle give det noget olie en ekstra gang og så noget olie pleje til sidst og så skulle det nok blive fint.

Der er også nogle mærker i gulvet (fra hans maskiner vil jeg skyde på).

Men det værste er at det er rug, og da jeg nævnte det over for ham inden han ville give det olie sagde han det ikke gjorde noget (jeg spurgte ham nemlig om han ikke burde slibe det over med et net inden det fik olie).

Det er kun blevet slebet over med et net 1 gang og det var inden det fik lud, og det var kun med korn 80.

Øv...

Martin

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 07-09-07 18:02

Du skal ikke betale regningen før du er tilfreds. Det hører ingen stedre hjemme du selv skal til at behandle/eller gøre hans arbejde færdigt!

Håber du får dit problem løst.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 08-09-07 08:27

Lyder til at det ikke er slebet ordentlig inden olie, på den igen gulvmand. Vent med at betale til han er færdig ! hej. Annette

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 08-09-07 18:16

Hej igen,

tror bestemt heller ikke det er slebet ordentligt.

Problemet er dog at han har fået betaling da han var og lave det første gang da han forlangte det og jeg selvfølgelig hoppede på det han sagde om at det ville blive fint med det samme olien var tøret.

Han har lige været her i dag, og kørte det kun over med den store rondell sliber med et brugt korn 80 net og så ville han give det olie igen, selvom der var tydelige mærker efter hans maskine, endnu værer end før, og endnu større lysforskel mellem midt af gulv og kanterne hvor maskinen ikke var kommet ud.

Samtidig brugt han kun det ene korn 80 net til det hele, samt ingen slibning af kanterne.

Jeg turde simpelthen ikke lade ham give det olie igen da jeg jo også gerne skal bo her og få mit liv til at fungere. Ville ikke du at det skulle slibes om endnu en gang og have olie endnu en gang.
Så jeg måtte sige til ham det ikke duede og han ikke måtte give det olie for jeg turde simpelthen ikke.

Så nu står jeg med skidtet selv og kan ikke andet end at prøve at gøre det færdig selv.

Så lige nu er min plan at tage en trekantssliber og slibe alle kanterne og hjørnerne med med gradvis finere sandpapir, derefter excentersliberen så langt ind til som muligt igen med gradvis finere sandpapir, og til sidst slutte af med den store rondell sliber med gradvis finere slibenet.

Derefter er jeg dog i tvivl om jeg efter støvsugning også bør kører gulvet over med en fugtig klud for at få så meget af slibestøvet væk eller skal jeg bruge noget andet ? Eller er det ok bare at give det olie lige efter det er blevet støvsuget ?

Martin

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 08-09-07 19:13

Hvis du vil have det HELT glat skal du : støvsuge, tørre over med fugtig klud, lade tørre, efterslibe med meget fint sandpapir ( 200 ) , støvsuge igen og derefter give olie. Vær opmærksom på at efterbehandling oftest fremhæver, det skjuler intet. Rigtig god weekend til dig, ked af at du var uheldig med håndværkeren ! Mvh. Annette

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 10-09-07 01:49

Undskyld jeg siger det - men det var dog en sinke af en håndværker. Det er lige præcis den slags, der ødelægger det for os, der trods alt forsøger at yde en ordentlig service. Raus med ham

Nå, men tror jeg ville give gulvet en omgang med 120 og derfter 240 og så efterfølgende en gang olie herefter mellemslibe og give olie igen og så en omgang polering. Simpelthen få det slebet ned så der ikke er "overgange" i gulvet - da det jo langt fra er kønt.

Men rigtig sur omgang og ikke mindst ret så tidskrævende.

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 20-09-07 23:40

Tak for svaret bluesky.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-09-07 07:05

Det var så lidt og du ønskes god arbejdslyst

Bluesky