/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Boligstøtte og udlejning.
Fra : icedice
Vist : 9731 gange
100 point
Dato : 04-09-07 10:48

Ok, det her bliver lidt svært at forklare men jeg må jo prøve

Jeg er studerende i Århus og har netop fået fingrene i en lejlighed som jeg skal leje. Da lejligheden er temmelig dyr skal jeg leje et af værelserne ud.

Mit problem er nu at jeg ikke lige kan gennemskue hvordan folk kringler udlejning af værelser i forld til skat og boligstøtte.

1) Når man udlejer et værelse skal man vel betale skat af lejen? hvordan kan folk så overhovedet leje værelser ud til de priser de gør.... og hvis man nu vælger at kører det "under bordet" giver det så ikke problemer i forhold til lejeren jo har adresse på bopælen?

2) Hvordan gør man i forhold til boligstøtte når man udlejer et værelse? jeg vil naturligvis gerne have så meget som muligt i boligstøtte da jeg jo er studerende.

Jeg vil meget gerne have både de juridisk korrekte og de mere lyssky svar...

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 11:42

Og hvor stor er den lejlighed ?????

Kommentar
Fra : icedice

Dato : 04-09-07 11:45

Der er tale om en 2 værelses lejlighed på 66 kvm. Lejligheden ligger i Århus C og koster 5900 kr om måneden plus forbrug.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 12:03

Så kan du på nettet http://www.aarhuskommune.dk/portal/selvbetjening få er foreløbig overslag om hvad du er berettiget til....

Vil du udleje et af værelserne bør I lave det så I begge bebor lejligheden (altså fælles) da du ellers roder dig ud i en større udregning der med al sandsynlighed vil gøre det hele dyrere....

Det bevirker ganske vist at begge indkomster slåes sammen, men vil nok ikke have den store betydning da ingen vel har en særlig stor indkomst....

Så det bedste råd vil nok være at finde en medbeboer og søge samlet.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-09-07 12:18

Nej når du bare skal udleje et en mindre del af din egen lejlighed så er det ikke skattepligtigt.

Hvad angår boligsikring så skal du søge boligsikring til de areal du rent faktisk råder over. Din lejer kan kun søge boligsikring såfremt der hører eget køkken med til hans del af boligen.

VH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-07 12:28

Du må leje et værelse ud uden at betale skat af indtægten, såfremt den samlede lejeindtægt ikke overstiger 2000/måned......beløb derover skal der svares skat af.

M.h.t. boligstøtte medregnes lejeindtægten i din indkomst og dermed beregningsgrundlaget for udbetaling af boligstøtte.

Den lyssky:

At du lejer et værelse ud sort, sådan at personen indvilliger i, at have adressen stående et andet sted, så vedkommende ikke bor der officielt

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-07 12:30

Citat
Værelsesudlejning i lejebolig
Lejeindtægter fra udlejning af værelser i ens lejelejlighed, vil i mange tilfælde være skattefri. I nogle tilfælde vil en del af lejeindtægten dog skulle beskattes.
Man kan vælge mellem to forskellige metoder, når den eventuelle skattepligtige indtægt skal opgøres: Bundfradragsmetoden og den regnskabsmæssige metode.

Bundfradragsmetoden
Vælger man denne metode, er lejeindtægten skattefri, sålænge lejeindtægten ikke overstiger bundfradraget. Derimod sker der beskatning af den del af lejeindtægten, som overstiger bundfradraget.

Bundfradraget udgør 2/3 af den samlede årlige husleje.

Den regnskabsmæssige metode
Vælger man denne metode, får man fradrag i lejeindtægten for de udgifter, man har haft i forbindelse med udlejningen. Disse udgifter kan bl.a. udgøres af de forholdsmæssige udgifter til el, gas og varme og til husleje.

Det er ikke muligt at skifte fra den regnskabsmæssige metode til bundfradragsmetoden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-09-07 12:31

Forresten hvis du vælger den lyssky, så sørg endelig for, at det er en person du kender særdeles godt og som du ved du vil kunne få til at flytte igen såfremt det ikke fungerer.

Såfremt du skulle rage uklar med en evt. lejer vil det være særdeles svært at få en smidt ud der faktisk ikke officielt bor der.
For så har du ikke mulighed for at få hjælp til udsmidning nogen steder fra.

Godkendelse af svar
Fra : icedice

Dato : 04-09-07 12:36

Tak for super svar!
Efter at have fundet ud af at jeg ikke skal betale skat at lejen (da den naturligvis ikke overskrider 2/3 af den samlede årlige husleje) vælger jeg naturligvis den "ærlige" løsning.
Anyways, mange tak for hjælpen alle sammen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-09-07 12:42

Selv tak....

Kommentar
Fra : sara112

Dato : 25-09-09 19:34

Alternativt kan du vælge at få huslejen vurderet af huslejenævnet og formentlig få medhold (dvs. huslejen sat ned), så du ikke skal ud i udlejning af værelse. Det lyder nemlig som om lejen er for høj. Jeg går ud fra, at der i Århus, som i København, er et huslejenævn.

Lægger man sag an indenfor det første år man bebor lejligheden, får man, hvis man får medhold naturligvis, for meget betalt husleje tilbage med et års tilbagevirkende kraft.

Det koster et symbolsk beløb, jeg mener det er 100-200 kr. at indbringe sådan en sag for huslejenævnet. Vær opmærksom på, at huslejenævnet i princippet også kan vurdere, at lejen skal sættes op, men det sker vist yderst sjældent og i dit tilfælde skulle jeg mene, det er helt usandsynligt.

Kommentar
Fra : sara112

Dato : 25-09-09 19:36

Hov - så lige det er et oldgammelt indlæg ... Nå, men det kan jo være andre kan bruge mit råd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-09-09 19:47

1062 pr m2 er IKKE dyrt - så det hjælper nok ikke at klage