/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ingen gnist :S
Fra : Carsten1990
Vist : 1409 gange
45 point
Dato : 01-09-07 23:05

er der nogen som kan svare mig på alle grundende til at tændrøret ikke vil gniste?? jeg har tjekket: tændrør, tændrørshætten, tændspolen, ledninger fra blok til tændspole, ledninger fra tændingslåsen. men jeg tror det er statoren der svigter. hvordan finder jeg helt præcis ud af hvad der er defekt?? for der kommer ikke den mindste lille gnist når man jogger i kickstarteren.!!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 23:10

der er vel elektronisk tænding, så det er sikkert dimsen i tændingen der skal skiftes. Der er ikke så meget andet der kan være problemet, når nu du har afprøvet alle andre fejlmuligheder.

Hvad model knallert snakker vi om.

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 01-09-07 23:26

det er en piaggio zip fra 98' men hvad er det for en "dims" du snakker om??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 23:32

nede i endedæslet i den ene side hvor tændingen sidder sidder selve elektronikdelen Hvis den er defekt kommer der ingen gnist

http://www.kgi.dk/catalog-205.php

findes måske her iblandt

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 01-09-07 23:38

altså den sorte box på selve statoren?? eller den som nede udenfor statoren?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-07 23:40

den sorte boks højst sandsynlig nok ikke statoren. Men det er svært at sige lige om det er det ene elelr det andet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-07 00:38

Det kan være tændingsviklingen nede i statoren, men mere sandsynlig pickuppen som du ser for sig selv, med en sort ledning:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1204701311&n=1712451406&pn=1712452734
Men et ordentligt knallertværksted har den i løs vægt, og kan nemt måle hvad der er galt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 02-09-07 15:02

jo for der er masser af strøm i selve statoren. for når jeg sætter skrutrækkeren på en af skruerne og rører krumtapsstangen samtidig kommer der en ordentlig gnist!! så det må jo være pickuppen der ikke rigtig får overført strømmen som den skal?.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-09-07 20:09

absolut.
Du burde da være knallert mekaniker

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-09-07 20:11

Nej den gnist har ikke noget med tændingen at gøre, den kommer fra batteriet.
Gnisten til tændrøret, skal virke med eller uden batteri, og laves først når svinghjulet roterer.
Så det beviser intet, men derfor kan fejlen da godt ligge i pickuppen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 03-09-07 09:28

så prøver jeg og tage pickuppen af og måle den med måleapparat :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-07 15:31

Jeg kan ikke huske hvilken modstand den skal have, men du kan ringe og spørge en knallertmekaniker, men nok et sted mellem 3-1000 Ohm, målt mellem dens stel og ledningen, når den er afmonteret.
Hvis der ingen forbindelse, eller den viser 0 OHM, er den defekt.
Rens også jern-lamellerne med sandpapir, særlig tændspolen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 03-09-07 22:25

rense tændspolen med sandpapir??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-09-07 22:40

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1204701311&n=1712451406&pn=1712452734
Som du kan se består tændspole og strømspolerne af en jernkerne omviklet med kobbertråd.
Jernkernen er lavet af tynde plader, som kommer tæt ud til svinghjulet, der ude må der ikke være rust, og der kan de slibes. Ligeledes sliber du med sandpapir, indvendig i svinghjulet, da magneterne derinde skal være helt rene.
Tændspolen er den sorte længst væk på billedet, de andre er strømspoler til lys og batteriet, de skal alle have en let omgang med sandpapir, ikke røre kobbertrådene!
Svinghjulet kan du godt bruge groft sandpapir til indvendig.

Du er formodentlig klar over at tændrøret kun gnistrer, når det ligger med sit gevind mod stel ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 04-09-07 17:48

jo jo selvfølgelig :) men er tændspolen ikke den som sidder på stellet ved siden af cylinderen?? hedder den anden ikke en kondensator? jeg har kun renset de jern stykker på statoren med kontaktrens og kompressor til at blæse det væk igen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-07 18:12

Strømmen induceres i tændspolen som sidder bag svinghjulet, og den som sidder på stellet er en sekundær tændspole, som transformerer spændingen yderlig op, og bestemmer desuden gnisttidspunktet (Den får besked af pickuppen, når den får induceret en lille spænding)
Den i stellet, indeholder desuden en lille kondensator.

Hvis du ikke har sat noten på krumtapakselen, der holder svinghjulet, kan du måske dreje svinghjulet med hånden, uden at motoren drejes rundt, så burde der komme gnist.
Har du prøvet at se om der er gnist fra tændrørsledningen, uden tændrørshætte på.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 05-09-07 08:55

skal jeg bare stikke en skruetrækker ned i ledningen?? pga. stel forbindelse.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-09-07 16:15

Åå, stikke en skruetrækker ned i ledningen, er måske lidt voldsomt
En nål kan bruges, men jeg plejer at skrue tændrørshætten af, og holde enden af ledningen, ca 1/2 cm fra stel, så man kan se gnisten.
Men en nål eller lign. kan da også stikkes ind et sted, og holdes lidt fra stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 05-09-07 22:00

jeg tror bare ikke rigtig der kommer nogen gnist ved det :( jeg har prøvet næsten alt og stadig ingenting sket :S

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 45 point
Dato : 06-09-07 16:27

02-09-07 00:38 Men et ordentligt knallertværksted har den i løs vægt, og kan nemt måle hvad der er galt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Carsten1990

Dato : 06-09-07 20:36

de tager også en halv bondegård for det!! :D

Godkendelse af svar
Fra : Carsten1990

Dato : 07-10-07 22:29

Tak for svaret pallebhansen.