/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu og sun java
Fra : nielsjs
Vist : 831 gange
300 point
Dato : 24-08-07 23:27

jeg er novice inden for ubuntu

og jeg ville gerne installere java på min maskine
men jeg kan ikke rigtig komme igennem med det.
har downloadet en fil (iso) fra sun som jeg skal have installeret
hvordan gør man lige

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-07 00:48

Prøv at læse om Java her: http://mikedk.urbanblog.dk/2007/06/18/9/ blev du klogere ? Lidt mere læsestof her: http://java.com/en/download/help/linux_install.xml
I morgen starter jeg Ubuntu og kan komme med mere hjælp, jeg kan ikke huske hvordan man gør, uden at starte computeren

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-07 00:52

Hvis du læser kommentaren, kan du se at du kan få Java gennem Automatix, men som sagt, jeg kan bedre forklare når jeg sidder ved Ubuntu maskinen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 11:29

I øvrigt kan det være en god ide at installere automatix2 som gør det lettere at hente forskellige ting som
Wine til at køre windows programmer
Java
flash
skype
gain til at håndter bl.a. MSN messenger

Automatix2 hentes direkte her:
http://www.getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation (gøres inde fra ubuntu firefox)
Vælg denne # 2.1 Ubuntu 7.04 (Feisty i386)
hvis ikke du kører AMD 64 for den er der også en til.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 300 point
Dato : 25-08-07 14:56

Start ubuntu
Hent Automatix her:
http://www.getautomatix.com/apt/dists/feisty/main/binary-i386/automatix2_1.1-4.12-7.04feisty_i386.deb
OK til gem på disk
Efter at have hentet filen vises den i et vindue "Downloads"
Klik på åbn
klik på install package
og lige dit password
luk dine vinduer efter installationen

Brug af Automatix2:
programmer > systemværktøjer > automatix
vælg YES
rul ned til "virtualization" og vælg WINE som det første du installerer.
klik på start
bagefter kan du hente JAVA og FLASH i menuen > codecs and plug in

Eyvind.

Rettelser er velkomne.

Godkendelse af svar
Fra : nielsjs

Dato : 25-08-07 22:10

Mange Tak for svaret e.c.

det var rigtig nemt med din beskrivelse i bagrunden
(jeg prøvede med at instalere den manuelt men det var jeg ikke særlig heldig med!!)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-08-07 22:42

Ok - så vil jeg pudse forklaringen af til et tip.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-07 22:04

Jeg har inde på www.ubuntudanmark.dk - observeret at det måske ikke er så godt at bruge programmet Automatix da det kan lave uorden i ubuntu installationen.
Især ikke godt hvis der opraderes til ubuntu 7.10

Kommentar
Fra : alwa

Dato : 15-11-07 23:28

hej alle

en smart lille ting hvis man vil arbejde med Debian og Ubuntu er apt.
det foregår godtnok på kommandolinien, men det er ofte både hurtigere og nemmere end andre måder at installere software.
f.eks. kan man prøve på kommandolinien at skrive:
apt-cache search sun-java
så får man en liste over tilgængelige programmer med søgningen "sun-java"
hvis man så ønsker at installere et af disse programmer (f.eks. sun-java6-jdk) kan man skrive
sudo apt-get install sun-java6-jdk
så skal man skrive sit password (pga. sudo) og så installeres javaen automatisk.
Ønsker du at fjerne det igen skal du bare skrive:
sudo apt-get remove sun-java6-jdk
Prøv også at skrive
man apt-get
for at få mere at vide.