/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Billige spåner og hø/halm
Fra : maler-fidusen
Vist : 9359 gange
100 point
Dato : 23-08-07 21:25

Jeg bor på sjælland, på vestegnen og har 6 dværgvæddere og 2 marsvin. Er der nogle steder hvor jeg kan bestille billigt (evt. frit leveret) foder, hø, halm og ISÆR spåner i baller (helst ikke alt for store partier? Jeg er ikke moms reg. bare alm. privat person. Jeg har undersøgt med Gørslev i Køge, det lev. spåner til 55 kr. plus moms pr. balle ved køb af 18 baller - er det en fair pris?
Er der andre fif med steder med billige udendørs burer og tilbehør til kaniner?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-08-07 21:37

nu er det sådan at spåner er en dårlig ide til kaniner og marsvin , de kan blive syge af dem
der er mange dyrehandlere der vil sige det modsatte , samt en del hobbyavlere , men det er en alm misforståelse
(har selv avlet flere tusinde kaniner erhvervsmæssigt og har da også selv prøvet med spåner)
men vil du bruge dem alligevel har du nok til et helt år i en balle , der er mange kilo i sådan en

hø og halm , er det bedst at finde en landmand der har heste eller køer , der kan du normalt købe halm for 1-1,5 kr pr kg ( ca 10 kg pr balle ) og hø for 2-2,5 kr pr kg ( ca 15 kg pr balle )

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 23-08-07 21:41

?? hvad skal man så komme under halmen? og hvad skal suge deres tis? De opdrætter jeg har været ude hos bruger da også spåner? Jeg har som sagt 6 kaniner og 2 marsvin og har brugt 2 baller siden maj.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 23-08-07 21:42

ps mine kaniner går i udendørs burer - ikke i en løbegård.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 23-08-07 21:48

bredker> Det undrer også mig, hvorfor du mener, at kaniner kan bliver syge af spåner? Hvordan skulle de bliver syge af dem, når det bare er alm. træ?
Det skal selvfølgelig ikke være spåner fra træ med maling, lak eller lignende.

Vi bruger altid spåner til vores kaniner.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-07 02:28

Halmen suger, på landet bruger vi ikke spåner men snittet halm, hvis har mulighed for at købe hos en landmand, så kan du også købe halmen snittet der, og så er det meget billigere end spåner

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-08-07 05:53

årsagen til at de kan blive syge af spåner er de støvpartikler der kan komme fra træspåner , dem kan de ikke tåle , var den forklaring jeg fik af dyrlægen dengang jeg fik probler med det
som O.V.N siger er snittet halm det bedste til at suge , men så skal du have lidt langstrået halm ovenpå ( der er også meget støv i snittet halm )
men halm er rigeligt til at holde tørt i buret , bare husk at de skal have et rimeligt tykt lag til at starte med når der er gjort rent , samt lidt nyt halm hver dag , og du må IKKE gøre rent for tit , ca en gang pr 14 dage
kan du ikke holde tørt på den måde , skal du kikke efter andre årsager , som hvis du har gjort rent for tit , de kan svine med vandet inde i buret olig

Kommentar
Fra : clausgoltermann

Dato : 25-08-07 00:40

www.danhons.dk i Ganløse

Her kan man både købe halm og spåner.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-08-07 08:39

Jeg plejer at købe foder, halm osv. hos benie.dk ---- og han er da også voldsomt meget billigere end f.eks danhons.... men det er det med tiden og pladsen i bilen når man selv skal hente.
.... er der slet ikke andre bud på steder man kan købe foder/halm osv.? og kan få det leveret?

Accepteret svar
Fra : KSGP

Modtaget 50 point
Dato : 29-08-07 19:36

Har du prøvet hos Maxsø (www.maxsoe.dk). De leverer vistnok ud og er rimelige i pris.
Mht. spåner, så skal man købe dem til heste - de støver ikke.

Mvh KSGP

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 03-09-07 20:17

Kender desværre ikke nogle steder derovre hvor de sælger det billigt, men ellers prøv at søg på nettet og find nogle kanin- og/eller marsvine-avlere (der er masser af dem derovre) og spørg hvor de køber og hvad de giver :)

Selv avler jeg marsvin og har altid brugt spåner - og så længe holder de altså heller ikke!! EN balle med ca 25 kg bruger jeg mindst 3 af pr. måned!! Jeg giver et par og tres kroner pr. balle - og det er det billigste jeg kan finde (det er inkl. moms), og så henter jeg selv (det er så kun 15 km fra hvor jeg bor).
Og har aldrig oplevet at de blev syge - eller hørt om det (selvfølgelig er der undtagelser!!).

Håber du finder frem til nogle sælgere, som du kan bruge.

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 07-09-07 11:59

Tak for svaret KSGP maxøe er godt nok lidt dyre især hvis man skal ha leveret.... men det er da en mulighed hvis man bare skal ha en balle i ny og næ når en stor leverance er ved at slippe op.... men ingen havde bud på et billigt sted :=(

Kommentar
Fra : Trilleas

Dato : 09-09-07 11:00

Maler-fidusen kan du ikke kontakte mig på trillesvoldgaard@hotmail.com. Jeg vil bare hører dig om vi kan finde ud af noget med at dele en palle eller noget ved Gørslev i Køge. Vi kunne jo se om ikke vi kunne få rabat. Jeg går ud fra, at du måske bor i nærheden.. men prøv at skriv til mig og vi kan se om vi kan finde ud af noget.

Hilsen

Trille

Kommentar
Fra : susss

Dato : 11-12-13 08:36

Jeg er begyndt at bruge træ piller det suger godt..de koster vist ikke mere end 2 kg kg..så de er vist billigere end spåner..det skader ikke.

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 11-12-13 08:40

Susss
Det er en over 6 ÅR gammel tråd du skriver i........