/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
el hegn og volt
Fra : camillatee
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 21-08-07 22:40

Jeg vil lige høre.
Jer der har el hegn i jeres løbegård til katte, hvor i har købt det og hvor mange volt man skal bruge?

Og om det virker at lede det går ca. 30cm el mere skråt ind i toppen?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-07 22:59

Det er da dyrplageri.
Men Harald Nyborg og hvilken tømmerhandel som helst
sælger el hegn.
Vælg ikke elefanthegn, vores kat løb vestpå for flere år siden.
Måske kommer den hjem fra øst en dag.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 21-08-07 23:00

okay..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-07 23:01

Hvorfor elhegn, det forstår jeg ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-08-07 23:04

Det med antal volt i hegnet er ret ligegyldigt. Spændingen falder jo drastisk i samme øjeblik nogen rør ved det og danner jordforbindelse. så trækker de nemlig en strøm, og den kan mærkes , hvis hegnet ellers er i stand til at yde et par mA ( milliampere ) større strømme kan være skadelige for dyr. Derfor skal spændingskilden ( impulsgiveren ) til et hegn være godkendt.

De fås både til batteridrift ( ofte 6 eller 12 V) eller til lysnettilslutning.

Men lad være med selv at lave noget med et bestemt antal volt. Det er som sagt ikke det det kommer an på.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 21-08-07 23:07

Okay.. det kunne være der var noget beregnet til katte..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-07 23:09

El- hegn købes hos elintallatører på landet. Han installerer apparatet. selve hegstråden opsætter du selv. Mon det er lovligt til smådyr?

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 21-08-07 23:11

el hegnet skal sidde i toppen af hegnet.. i det der går skråt ind ad..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-07 23:12

Jeg kender ingen der bruger elhegn til hverken katte eller hunde.
Kennel eller private nej det bruger man ikke.
Siger igen dyrplageri

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-07 23:22

Det er forbudt ved lov at bruge el-hegn til hunde og katte.

Typisk ligger spændingen på 8.000 til 12.000 Volt på et elhegn, afhængigt af hvor kraftigt det er. Men som transor siger, det er strømmen der mærkes. Eller at man bliver brændt af den gnist der springer, hvis huden er lidt fra hegnet.

Find en bedre løsning til at holde kræet inde

- Anden

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 21-08-07 23:30

Okay.. Tak :) Skulle også bare høre, da jeg er ved at lave og købe ting til en løbegård :)

Godkendelse af svar
Fra : camillatee

Dato : 21-08-07 23:30

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-08-07 23:40

Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : aske100

Dato : 30-10-07 20:15

det er slet ikke klogt helere byge en kravlegård og i øvrigt ofater katen det som straf hildsen en som ejer et katehjem