/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Skovfogedæbler
Fra : karin42
Vist : 2601 gange
50 point
Dato : 16-08-07 19:35

Vi har et dejligt stort æbletræ , men da det er spiseæbler , kan det vel ikke rigtig bruges til grød eller marmelade .
er her en der ved noget om lige denne spcielle æblesort ?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-08-07 19:53

Du kan da sagtens bruge spiseæbler, i stedet for madæbler, til grød og marmelade

Mums Skovfogedæbler, tror ikke engang man kan købe de træer længere, bare det var mig der
var ejeren af sådan et træ

Accepteret svar
Fra : aasenissum

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-07 19:56

ja da, vi har selv et ungt træ i haven.
for tiden samleer jeg mindst en gang om dagen nedfaldsfrugt og bruger den ganske som andre æbler.
skræller, giver æblerne et opkog og fryser mosen ned uden sukker. blander dem gerne med andre æbler, discovery, osv.

er smagen for fersk, kom lidt citronsaft i eller nelliker eller kanel.

vær ikke nervøs for at prøve dig frem.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 16-08-07 19:59

Det er ikke så ligetil mht. at bruge disse æbler , for de indeholder ikke meget saft , og bliver faktisk brunlige efter det første bid.
Men jeg håber på der er en der ved det. Og ja de er vist ikke så almindelige mere !
vi har også et Discovery og det er meget meget lækkert lige nu ...

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 16-08-07 20:00

Tak for svaret aasenissum.
jamen så vover jeg

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 16-08-07 20:29

hvis du synes at mosen virker for tør, så kom en lille bitte klat smør i.
du kan også koge æbler i rabarbersaft i stedet for vand. mums.

i foråret pressede vi 20 l saft til fryseren og skal snart i gang med anden runde.

tak for dit valg af svar.

aase

olesen-50 vi har købt vores træ for tre-fire år siden hos durup planteskole 97592006

Kommentar
Fra : jpalmqvist

Dato : 12-09-14 10:49

Skovfogedæbletræer kan bl.a. købes her: http://webshop.plantecenterfyn.dk/aebletraer/97-skovfoged.html. Ellers kan man få podegrene på et pomet.