/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Erstatningsansvar
Fra : BjornJ
Vist : 719 gange
200 point
Dato : 10-08-07 12:43

Jeg har en båd der under den sidste storm drev for to ankre og lavede skade på en bro.
Jeg har hørt at jeg når båden er ankret efter almindelig sædvane, så har jeg intent erstatnings ansvar. Er der nogen der ved hvor jeg kan finde det på skrift.

Bjørn

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 10-08-07 12:45

Det nemmeste er at ringe til dit forsikringsselskab stritter de imod, så bed om hvor det står, at de ikke dækker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 13:43

Har du fået et erstatningskrav sender du det videre til forsikringsselskabet.....

De dækker alligevel ikke hvis de kan slippe, men de er nødt til at udtale sig....

Og så har du et holdepunkt....

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-08-07 15:33

Hej refi

Mit spørgsmål her hænger nøje sammen med mit spørgsmål om ankervægt.
Sagen er a

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 16:00

Det var der vist ingen der blev klogere af......

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-08-07 16:03

Til refi

Jeg havde skrevet en lang forklaring, men jeg ved ikke hvor den er blevet af.
Jeg prøver at finde den eller skriver en ny.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-08-07 16:59

Til refi
Nu prøver jeg at skrive igen, og så håber jeg ikke at teksten forsvinder ud i den blå luft.
Spørgsmålet her hænger nøje sammen med det jeg har stillet om ankervægt.
Sagen er at min båd drev for to ankre og skades en bro.
Da jeg kontaktede skadelidte for at aftale reparation, stillede han krav om et nyt brofag og to nye stolper, selv om det kun var en stople der var knækket. Der var også nogle brædder der var gået løse i den ene ende og fire var flækket.
Stolpen var ca. 20 cm i diameter og knækkede fordi den var angrebet af pæleorm.
Det er sædvane, her på kysten, at der når der sker skader, så hjælper man hinanden med at udbedre dem.
Jeg syntes han krav var urimelige, og meldte skaden og min holdning til forsikringsselskabet.
Taksator var her i formidags, men da han fandt ud af at min nye båd, i målebrevet var beskrevet som 5,64 m lang, altså 14 cm for lang, sagde han at det ikke var hans bord. Min forsikring dækkede kun op til 5,5 m.
Min nye båd er en Harley 18, altså 18 fod, som hvis man regner med engelske for bliver knap 5,5 m.

Han sagde at jeg kun havde erstatningsansvar hvis båden havde været opankret uforsvarligt.
Det har den ikke været, den lå for et Danfort anker der høre til båden og et patentanker, begge med 5 m kæde.
Egentlig syntes jeg at det er rimeligt at skadelidte får repareret sin bro, men når han prøver at udnytte situationen vil jeg nu overlade initiativet til ham.
Til underbygning af min påstand om at båden har ligget forsvarligt opankret skal jeg bruge nogle neutrale kilder, derfor er det at jeg ønsker henvisninger til tekster.

Bjørn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 17:13

Som skrevet længere oppe vil de ALTID kravle udenom hvis det muligt.....

Så dækker forsikringen ikke pga. omtalte længde er der jo ikke meget at gøre - så må du til pungen...

Hvor stor skade der er sket må du jo så få andre til at vurdere....

Citat
stillede han krav om et nyt brofag og to nye stolper, selv om det kun var en stople der var knækket

Tja...

Kan I ikke blive enige må i jo køre en sag - den bliver I begge fattige af.....

I må tale jer til rette hvis forsikringen melder fra...
Mener du den SKAL dække må du gå til forsikringsankenævnet....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 10-08-07 17:31

Tja Det er vel ligegyldigt hvad du regner med i fod når målebrevet skriver 5,64 m.
Det er det der gælder. Det er derfor man har målebreve, for mål på skibe, kunne ellers gå hen og blive en lang diskusion.

I almindelighed har man kun ansvarserstatning, når man har gjort en ansvarspådragende handling, eller undladelse.
Der er visse forhold, hvor der er undtagelse. Det er bl. a med motorkøretøjer, som altid har erstatningspligt, men mindre andre har gjort noget galt.

Så følgerne af en storm er der ingen som kan gøre for, og så må hver ejer bære sine skader.
Det er kun hvis man ikke har båret sig almindeligt fornuftigt ad at man får et erstatningsansvar.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 10-08-07 20:26

Til transor
Ja det er også sådan at jeg har opfattet hvad taksatoren sagde.
Hved du hvor det stå?
Til refi
Jeg er sådan set enig med forsikringsmanden om at både er for lang, så de er ikke pligtige til at betale.
Jeg har tegnet en forsikring, men det er jo forsendt i forhold til den skade der er sket.
Jeg har ikke tænkt mig at anlægge sag, men hvis der kommer en vil jeg gerne have mine agumenter på plads.
Derfor vil jeg gerne vide hvor det står det trensor skriver.
Det samme gælder for kravene til ankre. jeg er ikke i tvivl om at ankrene var riglige store, selv om de i det konkrete tilfælde ikke kunne holde.
Jeg har sejlet i over 50 år.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 14-08-07 19:49

Tak for svaret transor.

Nu har jeg fundet loven!

2.3 Der er handlet ansvarspådragende
Ansvarspådragende dækker over det almene juridiske udtryk ”culpa”. På trods af mange forsøg er det endnu ikke lykkedes nogen komme en endegyldig definition af begrebet. Normalt anses culpa at dække over, at der i den pågældende situation er handlet anderledes end der burde. Eksempel:A kører med 100 km/t igennem det Århus centrum. Da han overser et rødt lys kører han frontalt ind i en modkørende. A kan vist kun siges at have handlet anderledes end han burde. Juridisk kalder man en sådan handlemåde culpøs.
Culpa er den almindelige handlenorm indenfor dansk ret. Med andre ord – handler man ikke culpøst kan man som udgangspunkt heller ikke idømmes erstatningsansvar.
Der findes dog også områder, hvor ansvarsgrundlaget ikke er culpa. Færdselsloven er et område hvor der gælder objektivt ansvar. Objektivt ansvar betyder, at som udgangspunkt er erstatningsansvarlig for enhver skade man pådrager andre, også selv om måske ikke selv er skyld i den skete skade.
Du får point, selv om du ikke kom med en henvisning til en tekst.
Dit svar var det bedste!

Bjørn