/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Bådkørekort
Fra : Kettingskov
Vist : 3561 gange
100 point
Dato : 04-08-07 20:59

Hvor stor skal båden/motoren være, før der kræves "bådkørekort"?
Mvh
Kettingskov

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 04-08-07 21:03

Citat
Er kortet nødvendigt?
Alle der har planende fartøjer over 4 meter i længden skal i princippet have Speedbåds kørekort. Man har udviklet en formel der fortæller om den specifikke båd kræver en uddannet fører:

(Længden * længden [m]) + 3 må ikke overstige det antal kw motoren yder.
Hvis du kun har ydelsen i HK skal du gange dit resultat med en faktor 1,36 for at finde det antal kw den yder.

EX.: en 8 meter lang båd må max have en motor på: (8*8) + 3 = 67 KW. Hvis skibets motor yder over 67 KW skal det altså have en uddannet fører ombord.

I fald du vil have resultatet i HK: 67 KW *1,36 = 91,12 HK. Dvs. hvis du har en 8 meter lang båd kan du uden kort sejle med en 90 HK motor, men hvis du har en 100 HK kræver loven at du har et speedbådskort.

Dansk Speedbådsskole anbefaler alle der har både, der ligger lige under grænsen at tage kortet alligevel. Man lærer hvordan man skal forholde sig på vandet i enhver situation. Det er man glad for den dag, man står i en situation, som ellers kun hænder for naboen

http://www.dksp.dk/default.asp?Action=Menu&Item=64

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Kettingskov

Dato : 04-08-07 21:26

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 04-08-07 21:42

De satans påhængsmotorer.
De forpester havnene hvad enten det er planede eller ikke planende.
Jeg har lige haft besøg af min bror, han fortalte at i Anholt havn havde en dreng på 8 år sejlet rundt med en gummibåd med 15 HK.
Hvad f....... er meningen?
Børn har godt af at møde hinanden i havnen og det er hyggeligt hvis de ror rundt og får ny venner, men påhængsmotorer skulle forbydes.

Bjørn