/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Mac eller PC
Fra : troelsit
Vist : 2844 gange
50 point
Dato : 02-08-07 14:39

Jeg skal til at købe en ny bærbar, og er meget i tvivl om jeg skal købe PC eller Mac.

Mac laver jo rigtig lækkert design, hvor PC laver rigtig lækkert indmad.

Jeg er meget i tvivl!!

Nogle råd?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-08-07 15:01

Du skal nok mere kigge på, hvilke programmer, du skal anvende, da langt fra alle programmer kan køre på en Mac.

Nok de færreste kører på en Mac.

Kommentar
Fra : troelsit

Dato : 02-08-07 15:12

Ja, det er også mit indtryk at kompabiliteten i MAC er elendig.

Så det er altså indmad kontra design jeg skal vælge imellem...?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-08-07 15:17

Det er jo et andet styresystem, som der blot ikke er udviklet så meget til, fordi de ikke ville frigive koden til det i sin tid.

Havde de gjort det, havde verden nok set anderledes ud.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 02-08-07 15:17

Hvad skal den bruges til?

Mac dur ikke til studie og spil..

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 02-08-07 16:08

Mac er dyrt, men det absolut bedste der er udviklet i verden.
Dens system er, for det første ikke nemt at knække og for det andet er det ikke interessant for hackere, da det er flest aviser og reklamebureauer der kører Mac. (grundet prisen)

Det nye Vista system som Microsoft kører med er en direkte kopi af Mac system 6, og altså ældgammelt.

Men vent med at købe en Mac, da det helt nye styresystem kommer til november, og det vil så være lagt i.

Grunden til at Mac ikke er en spillemaskine, er at den skal kunne bruges grafisk og altså til mere "voksenting".

Men spille kan den skam godt, den er dobbelt så hurtig som den nærmeste PC, men det opdager du.

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 02-08-07 23:21

Hmm... jaja

Der er nu delte meninge om Mac.. ikke alle synes det er så "fantastisk"

Men mac er bedst egnet til 3D programmer

Og hvis man skal bruge den til studie, så kan det blive en lang kamp, fordi alle andre køre Windows.. Man kan selvfølgelig installer Windows -Men det betyder ikke man er fri for alle problemer.

Arkitekter og lign. bruger for det meste Mac til deres programmer..

Så hvis du bare skal bruge Mac til hverdagsbrug, skal du nok gøre der klar på at ligge lidt exstra arbejde i det

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 03-08-07 07:55

Mac OS X Version 10.4.10 med 2.16 GHz Intel Core Duo Processor
og hukommelse på 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Der skiftes i november til et styresystem der hedder Jaguar,
der vil få Vista til at ligne en fortidslevning.
Hvilket det jo også er, da den er kopieret fra Macs gamle 6'.
Systemet vil så komme til at hedde
Mac OS X 10.5 Leopard, certificeret UNIX
der er kun 3 andre selskaber i Verden der kan kalde sig det;
Sun, IBM, HP og altså nu Apple.

Det er en computer man køber, ikke en spillemaskine.
Mac er desuden berømt for sine manglende besøg af hackere.

Skal man ha' en spillemaskine, er det hverken en PC eller en Mac man skal ha'.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 03-08-07 18:48

Som fuldbefaren gammel rotte med etfaringer der strækker sig helt tilbage til en tid hvor programkode blev lagret på hul-kort og -strimler (af papir!) og som daglig professionel bruger af både Microsoft Windows, Apple Mac OS X og af og til også Linux vil jeg varmt anbefale en maskine der sælges med Mac OS X.
Den seneste generation af disse makiner kan alle kører både Microsoft Windows og Apple Mac OS X. De har alle et design og en teknisk kvalitet, der er andre "mærkevare" computeres overlegent. Stort set al seriøs software kan i dag fås til begge styresystemer. Som regel endda i forbedret og mere stabil udgave til Mac'en. Ja, selv Microsoft Office pakken kører bedre under Mac OS X.
Det er kun i nogle meget få, meget specielle, situationer at Apples Mac ikke er suverent bedst:
Hvis du kun skal spille "CounterStrike" og "Battlefield 2"
Hvis du skal bruge "3D Studio Max" og p.g.a. en stivnakket arbejdsgiver ikke kan få lov at bruge, det iøvrigt langt bedre og mere up-to-date, "Maya 3D" i stedet.

Desværre har der sneget sig et par ubegrundede og ganske urimelige påstande ind i denne tråd, f.eks.:
troelsit: [CITAT]kompabiliteten i MAC er elendig./CITAT]
Millister: [CITAT]Mac dur ikke til studie og spil../CITAT]

Begge disse påstande fremføres helt uden nogen form for argumentation og er da også begge noget fælt sludder!

Kommentar
Fra : cwarnich

Dato : 15-09-07 20:16

Lyt til Ulrik

Min erfaring er, at de fleste der udtaler sig om hvad en mac kan og ikke kan oftest aldrig har rørt ved en mac (andet end i Fona), og fordi de selv er vandt til at arbejde på PC kan de ikke se PC'ens svagheder/styrker contra mac'ens svagheder/styrker.
- once you go Mac you'll never go back.

Kommentar
Fra : Thrash75

Dato : 08-10-07 14:59

Hvis du er meget afhængig af folk der alle bruger PC, vil du nok få nogle problemer hvis du vælger mac. Husk det. Men når det så er sagt..

Jeg ville vælge mac. Jeg har selv haft en iMac i lidt over et år nu, og jeg savner absolut ikke en PC. OS X (mac styresystemet) er meget stabilt. Der findes SOM REGEL et mac alternativ til PC programmer, og tit findes der en direkte mac udgave af det (f.eks. Skype, Firefox mm.). Man kan også få Microsofts Office pakke til OS X, så der er sikret 100% kompatibilitet dér.

Desuden - hvis du vælger en mac med Intel processor (alle de nye macs har det), kan du vælge at installere Windows XP/Vista direkte på systemet (kan køre sammen med OS X uden problemer). Jeg synes selv at Windows på en mac kører bedre (mere stabilt) end på en gennemsnitlig PC, og dette skyldes sikkert at det er Apple selv der har lavet alle driverne til hardwaren. Kvalitet. Så på en måde er det også en PC..

Mac'ens OS X ser selvfølgelig lidt anderledes ud end Windows gør, men det er hurtigt at vænne sig til. OS X er desuden mere brugervenligt og logisk bygget op. Der er tænkt på den alm. bruger.

Håber dette hjælper dig.