/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Accesspoint - hvilket ?
Fra : myg
Vist : 4456 gange
150 point
Dato : 02-08-07 12:12

Et af de håbløse spørgsmål, men alligevel:

Jeg skal købe et accesspoint og vakler mellem følgende 3.

Netgear WPN 802
D-Link AirPlus Xtreme G DWL-2100AP
Zyxel Zyair G-570s

Hvem har gode eller dårlige arfaringer med disse, eller et helt andet godt alternativ i prisklassen max 700 kr.?

Jeg går efter 108 Mps, men hvor betydende er det egntlig i et alm. parcelhus på 100 m2 i 1½ plan ?
Jeg har i forvejen en Zyxel 340 router.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 12:28

Der er ingen ide i at købe en 108 Mps, kun hvis du skal overføre store filer mellem dine computere.
Forøvrig er alle ikke kommet til en fælles standard.
En god og gennemprøvet router er denne, og du kan læse andres mening om den, og også en test.:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 12:35

Hej Palle

Jeg troede, at der kom mere "hul igennem", når der var større båndbredde.
Den trådløse, som jeg tidligere har brugt, leverede en ustabil forbindelse, med mange "huller" i, og det vil jeg gerne undgå fremover - også med 2-3 samtideige computere på trådløst.

Jeg kender Linksys fra mit arbejde, men den rækker ikke så langt der ! Hvorfor ved jeg ikke.

Jeg vil også helst have et rent accesspoint, da den skal sidde lige ved siden af min router.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 15:02

Jeg har selv en linksys WRT54G, den er der aldrig problemer med, den rækker 20 m gennem 4 murstensvægge uden problemer, og trækker mange computere.
Det hjælper jo heller ikke at routeren er 108 Mps hvis modtagerne ikke er med den standard, som er helt ny, ja faktisk ikke 100% vedtaget endnu.
D-link DIR-655 wireless N Gigabit router følger den kommende standard 802.11n som giver højere hastighed og længere rækkevidde, og anbefales i det helt nye blad komputer for alle. I næste nummer (13-2007)testes 6 lynhurtige routere.
Ja, mere hul igennem, men der er ingen der når deres max speed, og kan også være ligemeget, men det er rigtigt at nogle, specielt dem med 3 antenner, kan række lidt længere.
Men hvorfor sætte et Accesspoint yderlig sammen med en dårlig router? Jo flere ting der sættes sammen jo dårligere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 15:10

Jeg har egentlig ikke betragtet sagen fra den synsvinkel.
Min Zyxel router har kørt 112% problemløst hele tiden, og derfor har jeg aldrig tænkt, at det måske var lige så billigt/dyrt at skifte den ud med en Wireless router, som at adde et accesspoint.
Der er lige noget, jeg skal tænke igennem.

Men du mener altså, at det er tilstrækkeligt, at købe en 54 Mps ???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 15:51

Hvis du kan vente, kommer resultatet af komputers test jo i næste blad, og kunne være interessant.
Men hvorom alting er, så kan dine computere ikke modtage hurtigere en 10 eller 54Mps, afhængig af deres netkort.
Men om de nye standarder så kan give længere rækkevidde, selvom de ikke kan konnekte med højre hastighed end dine computeres netkort, det er jeg i tvivl om.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-08-07 19:34

Der er en på vores netvæk som har en Dlink 108G (DI 624) i et hus som dit.
Citat
Jeg går efter 108 Mps, men hvor betydende er det egntlig i et alm. parcelhus på 100 m2 i 1½ plan

De har 2 stationære og to bæbare (wireless) kørende.
Alle er glade, dog ved jeg ikke om de forsøger at hente film osv. samtidig.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 20:55

Har lige læst test på Linksys WRT54G - det ser jo godt ud.
Hvad med GL (EU) er den bedre eller dårligere. Prisen er ca. det samme.
Ved du det Palle?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-08-07 21:29

http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
UDDRAG:
Linksys released the WRT54GL in 2005 to support third-party firmware based on Linux, after the original WRT54G line was switched from Linux to VxWorks, starting with version 5.
Altså GL kan opgraderes med linux flash, og er således en smule mere fremtidssikkert, måske til at køre hurtigere engang.

G: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516 382 kr
GL: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308920 430kr
Om merprisen er givet godt ud, er et spørgsmål?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 02-08-07 23:07

Jeg kan se på bedømmelserne, at fra v. 5 er G'eren vist blevet noget dårligere - bl.a. pga. manglende Linux firmwareog mindre Ram m.m.

En del påpeger at GL er et bedre køb, så mon ikke jeg skal lande der, men jeg hører stadig gerne om andre mærker/modeller, der kan anbefales.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-08-07 10:39

Eller vælg denne. Den har den nye N standard hvis det altså er det der bliver standard og så er rækkevidden bedre en de forriges. Har selv købt den sidste år og installeret i et lejligheds kompleks hvor den fungerer perfekt

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205212

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 20-08-07 16:23

Personligt ville jeg vælge linksys.
Har du d-link under bordet der er ustabile selv med den nyeste firmware.
Zyxel kender jeg ikke det store til men deres proff ap. er da ok.
Har selv en linksys wrt54gl og den virker kanon.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-07 18:31

Så er bladet komputer lige ankommet.
Der er stortest af 6 superhurtige trådløse routere.
Zyxel NBG-415N = Testvinder 922kr
Asus WL-500W = Godt køb 869kr
Standarden 802.11n er ikke helt færdig, men producenterne lover at udstyret kan opgraderes til den endelige standard, når den er klar.
De nuværende netkort kan bruges, men kører ikke denne hastighed.
Men der kan købes netkort, der kører standarden 802.11n, og så er der fuld valuta for pengene.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-08-07 18:33

=> palle

Hvad med linksys wrt54gl er den nævnt (eller andre linksys)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-07 19:43

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205212#

som jeg nævnte tidligere så kører denne Linksys fortrintlig.

Hastigheden på de nye med N standard opnås, som der er nu, kun hvis du har netkort af samme fabrikat.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 20-08-07 20:40

Som jeg skrev, så får du ikke noget ud af de hurtige standarder nu, hvis du ikke investere i nye netkort, og det er jo ikke til i din bærbar hvis den har indbygget netkort.
Så det er en investering i fremtiden
Som jeg nævnte i mit første indlæg, så er Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G en god og gennemprøvet alm. 54 router.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516

linksys wrt54gl er ikke med i test, men det er Linksys WRT150N
Den var kritiseret for prisen på 1100kr, men det det holder jo slet ikke stik, da den nu fåes til 692kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386304
Ja, efter gennemlæsning af dens test, er det et rigtig godt køb:
Opsætningsprogrammet, tager brugeren ved hånden, så man føler sig på rette spor. Ydelsesmæssig ligger denne router helt i top på hastighed og rækkevidde (10 point ud af 10 mulige) og kompatibiliteten med andre mærker er også i den gode ende. Faktisk ville vi havde en klar vinder, hvis ikke brugerfladen var så dårlig. Linksys har ikke haft de mest elegante administrationssider, hvor andre fabrikater har forbedret design og brugervenlighed. Kan man leve med det får man testens absolut bedste ydelse.
Venligst udlånt af computer :
Asus WL-500W = Godt køb 869kr samlet karakter 8.1
d-link dir-655 = 7.8 1138kr samlet karakter 7.8
SMCWBR14-N = 754kr samlet karakter 7.4
netgear samlet karakter 6.4
Linksys WRT150N samlet karakter 8.4
Zyxel NBG-415N = Testvinder 922kr samlet karakter 9.0
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-08-07 21:11

=> Palle

Vil du mene, at man får for 250 kr. bedre ydelse i linksys WRT150N end i WRT54G(L) - den skal dække et alm. 1½ plans parcelhus.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-08-07 22:38

Ja, de sidste penge ville jeg ofre, den har topydelse og toprækkevidde.
Du har 2 muligheder, som jeg ser det.
1. Købe den alm Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G og leve med den nogle år, for at se om der kommer helt andre muligheder.
2. Købe WRT150N og ride med på det nyeste, få det hurtigste og med længst rækkevidde, men også i nær fremtid få netkort der passer til faste desktop computere, og evnt. usb-netkort til de bærbare.
MEN internettet er ligeglad, du henter ikke hurtigere uanset hvilken du vælger.
Den eneste grund til at købe dyrt, er du er noglelunde fremtidssikret og hvis du udveksler filer mellem dine computere går det noget hurtigere, desuden er du sikker på du med nyt netkort kan sidde ovre ved naboen og bruge din computer med den længere rækkevidde på din WRT150N
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-08-07 22:52

Foreløbig tak. Tygger lige på det og melder tilbage når jeg tager skridtet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-07 20:32

Nu kan jeg jo så ikke forstå hvorfor at en Linksys WRT150N skulle være bedre end den jeg linkede til. Hvis du er ked at den nye standard Palle, så er det jo mystisk at finde et link til en med det nye N-standard.
Den er en knippel god router, men bare en lillebror til mit link

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-07 21:04

Der er ingen af dem der endnu kører den rigtige nye N standard, standarden er først helt klar til næste år.
Jeg tror da også at den lidt dyrere Linksys WRT150N kan være lige så god, jeg har bare ikke læst den i test, og kan derfor ikke udtale mig om den.
Men linksys er gode routere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-07 22:51

Det Palle jeg undrer mig over er jo at du anbefaler at myg skal købe en Linksys WRT150N men han skal [B]slet ikke[/B] vælge Linksys WRT300N, da det nye N standard ikke er bestemt endnu. De 2 routere er[B]den nye N standard[/B] og er fra samme serie. bare den ene er større end den anden.

undskyld myg at jeg misbruger dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-08-07 12:19

Alt forladt.

Jeg vakler p.t. lidt mellem WRT54G og GL. Mon ikke det er sikrest med GL. Der skulle være mere RAM i og så det med Linux-kernen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-08-07 12:49

Jeg tror du har ret, men jeg ved det faktisk ikke med sikkerhed.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 24-08-07 13:14

Tak for svaret pallebhansen. Også tak til Fijala for god sparring.

Jeg har lige bestilt en WRT54 GL'er! Tror den er bedre end G og stadig ikke for dyr.

Når der engang er ny standard - og alle mine computere har et netkort, der kan udnytte det, så skifter jeg den igen. Det kan være lige så billigt, som at skifte netkort nu.