/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Hastighed Sonofon FWA ??
Fra : theking20000
Vist : 497 gange
100 point
Dato : 28-01-03 18:31

Jeg har nu siden december har Internet forbindelse ved Sonofon (FWA). Det virker sådan set også meget godt. Men... Jeg er ikke helt tilfreds med de speedtest jeg kører. Jeg "skulle" have en 1024/512 linie, men ved diverse test ligger jeg omkring ca 650 i download.
Har jeg mulighed for at "tweake" forbindelsen eller skal jeg i kontakt med Bredbånd-teamet??

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-01-03 20:12

Du skal have fat i teamet, hvis du ikke får hvad du betaler for med et fwa anlæg

Kommentar
Fra : cccp

Dato : 29-01-03 21:21

theking2000, jeg har samme forb. som dig og samme problem. I følge sonofon er deres antenner overbelastede efter en julekampagne de har kørt. Jeg skal ha fat i dem igen, men har du noget nyt isagen?

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 30-01-03 09:06

Har lige været i forbindelse med bredbånd-teamet. Han mente i starten at det var et overbelastning/kapacitets-problem. Han konstaterede dog senere at det ikke være problemet. Jeg blev bedt om at lave 3 stk. traceroute og indsende dem til ham. Han vi så videregive dem til en teknikker. Jeg afventer nu svar herfra.
P.s. Jeg har bemærket ved dataoverførelse at data kommer i "blokke" med små kort varige pauser. Altså ingen konstant overførelse? Er dette normalt? Sådan kører ADSL da ikke?

Kommentar
Fra : cccp

Dato : 30-01-03 10:53

Hmmmmmmm, har også lige været i kontakt med sonofon (= bredbåndsteamet?). Min regning bliver nu takseret så den passer til en 512 forb. indtil og hvis der rettes op på antennen. Men du siger det muligvis er noget andet, vil gerne høre når du ved mere.
Har også lagt mærke til at dataoverførsel kører i blokke.

P.s Hvad er en traceroute?
P.P.S min downloadhastighed forøges betydeligt ved hjælp af en downloadmanager som f.eks Flashget.

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 30-01-03 11:16

Fundet et sted på nettet: En traceroute fortæller pakkernes vej på et TCP/IP baseret netværk. Dette kan være på et lokalnetværk med private IP adresser , eller det kan være en være over Internet med offentlige IP-adresser.

Traceroute fungerer ved at sende pakker med stigende TTL (Time To Live). Routere er normalt transparente men ved traceroute udnyttes at routere reducerer TTL og returnere ICMP Time Exceeded ved TTL=0. Ved den normale implementation af traceroute benyttes UDP eller ICMP.

Du kan teste din egen forbindelse ved at starte en commandoprompt og skrive f.eks.: tracert www.tv2.dk

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 30-01-03 11:21

Har desuden læst i flere indlæg af "Spike konfiguration" fra Sonofon ikke skulle være den bedste. Sonofon arbejder åbenbart med flere typer hardware-konfigurationer?
Jeg har jo tilfældigvis sådan en Spike-CPE!!. Måske har det noget med hardwaren at gøre? Nu afventer jeg svar fra Bredbårdteamet. Så må vi se?

Accepteret svar
Fra : cccp

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-03 11:45

Spike er den "gamle" opsætning med CPE boks? Jeg fik mit sat op for 2 dage siden, så vidt jeg har forstået er CPE boksen indbygget i min antenne. Fortæl mig om jeg tager helt fejl. Hvordan ved jeg om jeg har en spike konfig?

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 30-01-03 12:34

Du har vidst ret i at CPE boksen er indbygget i antennen (den nye konfig). Det er ligesom det jeg har læst mig frem til i div. indlæg.
Med Spike CPE er der trukket fra antennen et coax kabel ind til Spike CPE'en (en stort sort boks). Så hvis du havde sådan en, havde du ikke været i tvivl
Nu hvor du fortæller at du har den "nye" konfig. kan jeg nok højst sandsynligt fralægge min tvivl til hardwaren. Det kan åbenbart være et problem med begge typer?

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 30-01-03 12:41
Kommentar
Fra : cccp

Dato : 31-01-03 16:00

Hej igen,

http://web.sonofon.dk/fwabeta/test1m.html kan du køre en test af din forb.(ctrl F5 for at gentage testen). Hvis jeg gør det i løbet af dagen vurderer den min downloadhastighed til at ligge omkring 50-60kb/s. Kører jeg testen midt om natten (i det her tilfælde på en hverdag) er min dlhastighed 110-120 kb/s. Derfor kunne det umiddelbart godt tyde på, at i mit tilfælde er det overbelastning af den antenne jeg er tilknyttet der giver mig en så ringe forbindelse.

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 31-01-03 16:21

Jeg har selv benyttet ovennævnte test på forskellige tidspunkter af døgnet. Mine resultater ligger altid omkring 600 kbit/s. Også ved andre test-sites....
Tænk på at test-serveren også kan være belastet!

Godkendelse af svar
Fra : theking20000

Dato : 25-02-03 22:33

Tak for svaret cccp.

Kommentar
Fra : cccp

Dato : 25-02-03 22:44

Hvilket svar? Har du hørt noget nyt?

Kommentar
Fra : theking20000

Dato : 10-04-03 13:48

Jeg har i dag været i kontakt med Bredbåndsteamet og fået at vide at "dataoverførelse i små blokke" kan afhjælpes ved at sætte netkortet til 10 Mbit og halvduplex (10 halv tilstand).

Kommentar
Fra : Krisille

Dato : 30-04-03 11:31

Tænk at høre folk tale om en Sonofon opkobling der virker. Jeg har det mystiske problem at min harware simpelthen står af når det har kørt nogle måneder. For Ca. fire måneder siden fik jeg skiftet både parabol og CPE boks. Nu er den gal igen. CPE boksen lyser bare rødt og vil intet. Jeg har dog ikke haft problemer med datahastigheden i den tid det har virket. Jeg har endda ofte kunne downloade med 130Kb/sec - så det har da ikke været så dårligt. Men noget tyder på at Sonofon har seriøse problemer med deres udstyr. Jeg hørte godt på et tidspunkt at de ville udbedre det udstyr som de første kunder fik, nemlig løsningen med Spike boksen. Men jeg har da aldrig hørt mere. Og det sidste udstyr jeg fik monteret var da fuldstændig identisk, bortset fra at Spike CPE boksen hylede så slemt at man ikke kunne være i stue med den. Men den nye løsning med det hele indbygget i parabolen virker da lidt lamt. Så har man jo ingen visuelle indikationer om at der er hul igennem til nettet eller ej. Men jeg kan kun sige at jeg er dybt tilfreds med Sonofons løsning - de få gange om året det nu virker. Men hvad skal en stakkels bonderøv på landet gøre når Sonofons bredbåndsløsning er den absolut eneste mulige bredbåndsopkobling der kan etableres til ejendommen? Vente, smøre sig med tålmodighed, krydse fingre - og håbe på det bedste . . . . . . jeg er kun nået til at vente . . . .