/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Jeg har lejet min lejlighed
Fra : tinemathiassen
Vist : 1438 gange
20 point
Dato : 29-07-07 16:13

Jeg har lejet min lejlighed ud til en diplomat fam i 4 aar. Nu er jeg kommet for tidligt hjem fra udlandet og vil gerne have min lejlighed tilbage ? Hvordan er loven vedr dette? De har i kontrakten lov til at blive 2 aar endnu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-07-07 16:20

Jamen det kan du ikke gøre noget ved, udover at finde noget andet at bo i.

Når de har en tidsbestemt lejemål kan det ikke bare lige laves om, og de har ret til at blive boende.

mvh dova

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-07-07 16:42

hvis ikke du har indføjet en klausul i kontrakten, der tager forbehold for den slags, står du ret dårligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-07 16:46

Skaf dem noget andet - så er de måske til at handle med....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-07 17:11

Citat
De har i kontrakten lov til at blive 2 aar endnu
... det har du jo selv skrevet under på og så kan du ikke ophæve kontrakten for forgodt befindende - så det er dig der skal finde et sted de to år. (medmindre du selvfølgelig har en underskrevet kontrakt om opsigelse før kontraktdatoens udløb)

that´s life

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-07 17:12

arghhhh for - man kan da heller ikke lade være med at opdatere siden her - den har ligget i bunden her siden kl 16:15 sådan ca må det være

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 29-07-07 17:27

Ja lorten ligger som den er lagt så der ir ikke noget og gøre

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 29-07-07 17:29

miritdk kl er nu 17:34

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 29-07-07 17:30

ir=er

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-07-07 20:10

Du kan evt. søge ind i politik og skabe et SÅ dårligt forhold mellem Danmark og det land som de kommer fra at Danmark udviser deres diplomater fra landet. Så kan du få din lejlighed igen. Var det ikke en god ide'?

Kommentar
Fra : tinemathiassen

Dato : 29-07-07 20:16

I har ikke givet mig et endeligt svar? Jeg troede at naa man selv ville have sin lejlighed, saa var der 12 md opsigelse?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 10 point
Dato : 29-07-07 20:32

Nej, det er der altså ikke når lejeren har kontrakt på 4 år.

Det havde der måske været, såfremt lejligheden var lejet på almindelige vilkår og ikke tidsbestemt.
""måske" fordi det ikke en gang ville være sikkert at det ville være opsigelsesgrund at du selv vil benytte lejligheden)

Så et endegyldigt svar, ja det har du fået.....du kan ikke gøre andet end vente til perioden er udløbet....og der skal du endda være opmærksom på, at såfremt lejeren ikke flytter på den dato der står i kontrakten, så skal du være hurtig til at gøre opmærksom på det, da de ellers har ret til at blive boende på almindelige lejevilkår.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-07 20:36

Svaret har du fået ENTYDIGT fra ALLE deltagende....

Der er INTET du kan gøre andet end at finde et andet sted at bo til de 4 år er gået..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-07 20:40

Bay the way.....

Hvor bor du nu ???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-07 20:41

Det var ikke en bugt - det var by

Kommentar
Fra : tinemathiassen

Dato : 30-07-07 20:29

I Barcelona!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:31

Citat
Nu er jeg kommet for tidligt hjem fra udlandet

Kommentar
Fra : tinemathiassen

Dato : 30-07-07 20:33

nej jeg er der stadigvaek men maa pga af min sons skole forhold flytte til Dk til naeste aar!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-07-07 20:43

Fra lejeloven:

Citat
§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

Godkendelse af svar
Fra : tinemathiassen

Dato : 31-07-07 09:08

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 31-07-07 10:52

Her er et par uddrag fra lejelovgivningen.

"En sådan lejeaftale kan ikke opsiges af udlejer i den aftalte lejeperiode" - her skal du bide mærke i -af udlejer-.

Normal opsigelse er:

"Medmindre andet er aftalt og anført i kontraktens § 11, kan lejer opsige lejeaftaler om beboelseslejligheder med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned, der ikke er dagen før en helligdag".

Dvs. du skal have fat i din lejekontrakt og kigge under §11, hvis det da er en standardkontrakt -Type formular B1998- og det er 98% af alle kontrakter, hvis intet andet er anført i §11 kan du opsige med 3 mdr. varsel. Også selvom du har en udmålt lejekontrakt, det skal specifikt være anført i §11, at ud ikke kan opsige med alm. varsel.

Og der er jo den mulighed, at du til udlejer godtgør, at det udlejede ikke opfylder kontraktens bestemmelser, og du af den grund hæver kontrakten. Men det kræver lidt mere benarbejde, idet du ikke med rimelighed kan gøre brug af det lejede fra det øjeblik, at du henvender dig med henblik på at få kontrakten hævet.

Kommentar
Fra : Fujitsu01

Dato : 18-08-07 09:53

[B]Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber på nogen af jeg kan hjælpe mig med.
Jeg fik for ca. 11md siden, mulighed for at (fremleje) en lejlighed i kbh, der var dog en del betingelser for at jeg kunne leje den, (jeg ikke viste) som nu er begyndt at gå mig på.

Jeg ved f.eks at jeg betaler for meget i husleje, og det i sig selv er et problem. Dertil kommer der en masse problemer da jeg ikke står på lejekontrakten.

Jeg ved godt det ikke er helt lovligt, men man skal jo ha tag overhovedet :D

Mit spørgsmål er, hvilken regle derr gælder for om jeg kan overtage lejligheden?
Er der mugligt at overtag lejemålet, efter en hvis periode eller ling.?

Håber der sidder noger derude som kan give et fif eller 2. :D

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-07 09:59

Fujitsu01 ... opret dit eget spørgsmål under kategorien udlejning så der ikke går ged i denne tråd

og velkommen til kandu

Kommentar
Fra : tinemathiassen

Dato : 23-12-07 11:23

Hej,

Nu har jeg fundet kontrakten og jeg har faktisk skrevet at der er et aars opsigelse..

Nu er jeg ved at skrive opsigelses brevet..

Er dette brev godt nok?

Da vi nu er nodt til at flytte alle vores born til Danmark og derfor selv skal bruge vores lejlighed, er vi desværre nødt til at sige jeres lejemål op fra d 1 Januar 2009. Lejemålet er dermed opsagt til "fraflytning et år fra dags dato" i overensstemmelse med lejelovens § 86, stk. 2., har en lejer har krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag. Vi skal ogsaa oplyse om lejelovens § 87 stk. 2 – som siger; Vil lejeren ikke godkende opsigelsen, skal han senest 6 uger efter, at opsigelsen er kommet frem til ham, fremsætte skriftlig indsigelse. Udlejeren må da anlægge sag ved boligretten senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis udlejeren ønsker at opretholde opsigelsen.