/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
forskellen på Hegel og Comte
Fra : makim
Vist : 861 gange
24 point
Dato : 25-07-07 21:01

Jeg har læst at hegel og comte er direkte modsætninger.
Men så vidt jeg har forstået tror comte at ting kan forandres.
Det skulle hegel så ikke, men aligevel bygger hans på filosofi på at en tese og en antitese danner en syntese, men denne syntese vil jo så være en forbedring? Eller tager jeg fejl? Hvordan skal de to herres filosofi fortolkes hvis de skal være modsætninger.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 24 point
Dato : 26-07-07 21:35

Modsætninger er et forkert udtryk. De er ikke modsætninger.

Comte er grundlæggeren af positivismen, og Hegel må siges at være historisk materialist. Det er to forskellige retninger inden for videnskabsteorien, og de to mest forskellige.
Forandinger sker i positivismen gennem årsag - virkning. Og i historisk materialisme gennem dialetik, som er udtryk for den sammen proces som tese, antitese og syntese. Altså man har en viden, får tilført ny viden, (gammel + ny viden) giver et nyt udgangspunkt.

Ok, ellers må du spørge igen.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : makim

Dato : 29-07-07 09:32

Tak for svaret qfha. Men jeg undres stadig over om årsag og virkning ikke kunne være tese og lign.