/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Ændring fra ISDN til ADSL
Fra : steenfibiger
Vist : 2515 gange
200 point
Dato : 24-07-07 15:30

Jeg har først haft analog modem og senere ISDN minivigor-modem fra TDC og nu TELE2-abonnement til mit internet. På et tidspunkt vil jeg gerne have en hurtigere internetforbindelse, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg har hørt at jeg først skal ændre min ISDN tilbage til analog-telefoni for at kunne instalere ADSL. hvis jeg vil have både internet og telefoni på ADSL skal jeg have en adapter til alle mine analoge telefoner! og muligvis bliver telefonforbindelsen dårligere med ADSL, så vidt jeg har forstået, og det er jo ikke smart, når man´er 60+ og måske snart får reduceret hørelsen?
Jeg synes, at det lyder meget usikkert at lave om på mit ISDN abonnement hos TELE2, som fungerer godt. Jeg ved jo ikke, hvordan de nye systemer kommer til at virke, og hvor meget ar bejde der er med installationen. Jeg har et interneforbrug hos TELE2 ISDN på mindre end kr. 100 om måneden.
Komemr der snart nye internetmuligheder til en lav pris? genem elselsabernes lysledere eller på anden måde? Jeg ahr ikke kabelTV og ingen parabol, men ser har en digital tuner til mit TV. Sidste gang skiftede jeg til ISDN, da den teknologi var ved at blive udfaset til fordek for ADSL. Jeg vil ikke gøre samme fejltagelse igen.
Giv mig venligt nogle gode råd om konvertering til en hurtigere internetforbindelse og telefoni. Jeg har TELE2 ISDN telefoni døgnet rundt til kr. 229 om måneden, 100 kr til ISDN-internet og kr. 50 til mobiltelefoniopkald.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-07-07 15:33

Isdn kan køre 15Mbit adsl, så du behøver kun skifte til analog, når du vil have en linje på 20Mbit.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-07 15:39

Jeg mærkede ikke nogen forskel på telefonerne, da jeg gik fra 56k til adsl, købte en gør det selv pakke hod TDC, og lod alle telefon forbindelser gå ud fra det skillefilter som kom i telefon stikket, hvis jeg havde ladet TDC instalere havde det ikke været nødvendig (sagde de)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-07-07 17:25

Et god råd til mange spørgsmål !!??

Prøv at søge lidt rundt på denne side

http://www.it-borger.dk/den-nye-it-verden/internet/tilslutning-til-internettet/adsl

Citat
Almindelig telefoni eller ADSL?...................

I skal også være opmærksomme på, at hvis I overvejer at få ADSL sammen med et ISDN-abonnement, kan der være problemer med at opnå de højeste hastigheder, dvs. hastigheder på 2.048 kbit/s og derover. Det er fordi, ISDN bruger op til 144 kbit/s, og dermed begrænser den opnåelige ADSL-hastighed. Men det har altså kun betydning ved de højeste hastigheder.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-07-07 20:04

Det er ikke noget problem.
Skift til TDC og opret en adsl forbindelse med tekniker.

Så kommer der en ud og kobler det hele til.

Mange telefoner kan kobles til på to måder:

1. Et lille filter ved hvert telefonstik (ca. 90 kr pr. stk)
2. Få en elektriker til at forbinde resten af telefonerne til det ene filter ( som hos mig)

Ring og snak med TDC om dine ønsker. Gratis TDC hjælp >> 80 80 80 80 <<

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-07-07 20:33

e.c det er da ikke sikkert at TDC vil levere til spørgeren, som er gået over til Tele2

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-07-07 20:42

Skift til TDC og opret en adsl forbindelse med tekniker.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-07-07 21:48

Når nu du allerede har en ISDN forbindelse, er installationen til ADSL næsten allerede lavet. Derfor behøver du ikke en tekniker ud, hvis du bare er en smule "teknisk begavet" (eller kender en som er).

Hovedsagen i telefoni er, at der er to forskellige slags linier; en digital ISDN linie, og en analog PSTN linie. ADSL har intet at gøre med om linien er digital eller analog, men er et tillægsprodukt til linien. (du skal dog bruge forskelligt ADSL udstyr alt afhængigt af hvilken linie du har, men det er en anden snak).

Hvis du ønsker at ride med på bredbåndsbølgen, men samtidig ønsker "stabil" telefoni, gør du således:

Bestil en ADSL linie og samtidig konvertering til en PSTN linie (det kaldes en takstændring). På den måde bliver din ISDN pillet ned, og du får den "gamle" analog linie igen. Derefter får du ADSL ovenpå din analog linie, og i og med du har en installation til ISDN, kræver det ikke meget for at lave din installation om til ADSL linie, hvis der vel at mærke er et kapstik (et "firkantet" telefonstik). Hvis der ikke er det, så kan det godt blive LIDT problematisk.

Det som du har hørt (med at telefonien bliver dårligere osv) er hvis du bestiller bredbåndstelefoni. Det er telefon over ADSL, som ikke er lige så stabilt som en PSTN linie, men til gengæld lidt billigere.
Derfor skal du være særlig opmærksom på, at medarbejderen som du snakker med når(hvis) du bestiller din ADSL linie.

Skriv endelig hvis det var ren volapyk, så skal jeg med glæde uddybe det mere.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-07-07 08:42

Jeg havde ISDN hos Get2Net (Tele2) men kunne ikke få en hurtig ASDL linie hos denne udbyder -- ved bestilling af ASDL hos Cybercity blev jeg bedt om at konverter min ISDN linie til PSTN inden de kunne etablere forbindelsen -- Det kostede mig 450kr i gebyr fra Tele2 -- så jeg tvivler på at ISDN kan køre 15Mb ASDL hos alle udbydere -- eller er det i sidste linie TDC der styre hele dette gebyrshow?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-07 10:33

TDC styrer det hele..................derfor anbefaler jeg at gå over til TDC.
Derfor får du også bedre service når du er kunde hos TDC.

Og ja ostemanden - du har ret, men selv nemme ting for os, kan være svært for andre.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-07-07 13:50

Der er et KAP-stik på ISDN-boksen, men der er en a/b adapter og jeg bruger mine gamle analoge telefoner i de gamle 3-polede telefonstik. TDC har lavet installationen i sin tid, men jeg er senere skiftet over til at have al min telefoni hos TELE2, fordi jeg i min anloge telefontid havde get2net og var godt tilfreds med det. At TDC var indblandet i en periode, skyldtes at arbejdsgiveren havde lavet en ISDN aftale med TDC ifm hjemmecomputerordning!
Men tak for alle jeres mange diskussioner og råd med mange forskellige anbefalinger. Kan jeg konkludere det derhen, at jeg skal se tid lidt an endnu inden jeg kaster mig ud i en ny teknologi, som måske er problematisk? Jeg synes ikke at jeg har fået et entydigt og klart svar på, hvad jeg bør gøre for at undgå telefoni- og internetproblemer.
Bør jeg undgå at købe bredbånd og telefoni i en samlet pakke, som f.eks. TELE2 udbyder til kr. 299 om måneden lige nu indtil 30. juli?
Jeg synes, at det hele lyder meget problematisk. Lige nu har jeg telefoni af høj kvalitet og en meget stabil internetforbindelse, der dog er lidt langsom!
Tak for al jeres hjælp,
Steen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 25-07-07 16:05

Hvis jeg var dig, ville jeg bestille en fastnet linie (PSTN linie) og en ADSL linie oven på den. Du skal sørge for at det er en REEL fastnet linie, som du får bestilt, for at få den størst mulige "kvalitetslinie". En PSTN linie er lige så god som en ISDN linie.

Endelig kan du også få ADSL ovenpå din ISDN linie. Men hvis du kun bruger din ISDN til at tale i telefon og være på nettet samtidig, så bør du overveje at skifte fra ISDN til PSTN. Fordi med en PSTN linie med ADSL kan du også snakke i telefon og være på nettet samtidigt.

Jeg ved godt der er en masse udtryk, som måske gør det hele uoverskueligt. Men det eneste du skal sørge for, er IKKE at få en bredbåndstelefoni linie eller IP telefoni linie. Det er disse, som er "ustabile". Så sørg for at du har en "rigtig" fastnet linie, om det så er ISDN eller PSTN er stortset ligemeget i forhold til kvaliteten.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 25-07-07 16:10

Og iøvrigt, når der allerede er et kapstik, bør du vælge gør det selv installationen. Jeg vil vædde med at selv jeg kan sidde her og guide dig til hvad du skal gøre for at få det til at virke....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-07-07 18:41

>steenfibiger< - for at du ikke skal blive forvirret vil jeg nu bare følge med og samtidig anbefale at du følger ostemanden's anvisninger.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-07-07 19:07

Tak for mange råd, og især til ostemanden for de lange og detaljerede forklaringer. Lige nu venter jeg på et svar fra TELE2's kundeservice om dette konverteringsspørgsmål, idet det er hos TELE2 jeg har mit tele-engagement nu.
Jeg vender tilbage, når TELE2 har svaret.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-07-07 17:08

Vi har flere forskellige internetprodukter, heriblandt Tele2ADSL.
Tele2ADSL er en meget hurtigere internetforbindelse end f.eks. vores ISDN- og get2net-abonnementer. Derfor anbefaler vi dig at vælge Tele2ADSL, hvis du vil surfe meget uden ventetid.
Nu er det ikke længere nødvendigt med en fastnetlinje for at have ADSL hos Tele2. Kan du undvære din fastnettelefon, kan du nu skifte fastnetlinjen ud med en basislinje til din ADSL-forbindelse.

Det koster et engangsbeløb på 195 kr. at konvertere til basislinje. Efter konverteringen koster basislinjen kun 40 kr. om måneden. Du skal dog være opmærksom på, at du med en basislinje ikke længere vil kunne modtage opkald eller ringe ud fra din fastnettelefon.

Læs mere om Basislinien og vores internetprodukter på www.tele2.dk, hvor du også kan tilmelde dig.

Ring GRATIS Døgnet Rundt fra fastnet til fastnet i Danmark. NYHED - nu kan du også ringe gratis til mobil. Ring GRATIS i din fritid på fastnettet i Danmark. Med Tele2Fritid+ opnår du store besparelser, hvis du ringer efter kl. 19.30.

Ring GRATIS på søn- og helligdage og til lave minutpriser resten af ugen. Et billigt abonnement og lave minutpriser hele ugen. Det rigtige abonnement, hvis du har et lille forbrug.
__________________________________________________________________________________

LIC ADSL er lynhurtigt og ubegrænset internet til en fast månedlig pris.
Du bestemmer selv, med hvilken hastighed du vil være tilsluttet internettet, og du kan være på nettet og tale i telefon samtidig.

Hvad er ADSL / bredbånd? Bredbånd består af en ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) forbindelse,
som opdeler din telefonlinie, således at du kan tale i telefon og være på nettet samtidig.
Dermed bliver internetforbindelsen også væsentlig hurtigere end med et almindelig modem
–eller ISDN forbindelse.

Hastigheder Hastigheden måles i kilobit (kbit) pr. sekund. Et almindeligt analogt modem har typisk en max. hastighed på 56 kbit/s, men med en ADSL forbindelse kan du vælge hastigheder mellem 160 kbit – 20480 kbit pr. sekund.
Hvilken hastighed skal jeg vælge? Bruger du internettet til at surfe lidt rundt og hente dine mails, kan du sagtens nøjes med en af de lave hastigheder. Men skal du f.eks. spille online-spil på nettet eller hente større filer som f.eks. film, skal du vælge en af de hurtige forbindelser.
Hvis du har ISDN Har du ISDN, skal du overveje om du har brug for ISDN forbindelsen samtidig med at du har en ADSL forbindelse. Ønsker du ikke længere ISDN, skal du konvertere din telefonforbindelse til en almindelig fastnetforbindelse inden du bestiller LIC ADSL.
Krav til din PC LIC ADSL forudsætter at din PC mindst har følgende:

Processor: 200 MHz
Netværkskort: Ethernetkort (RJ45 port)

MB fri harddisk: 120 MB

RAM: 128 MB
System: Windows 2000 eller Windows XP
(ældre versioner kan dog godt benyttes, men LIC yder ikke support på disse).
Lydkort: Anbefales
Cd-rom drev

Netværk/trådløst netværk
LIC sælger ikke netværk/trådløst netværk. Du kan dog sagtens sætte netværk/trådløst netværk op på din LIC ADSL forbindelse, men LIC yder ikke support på dette.

Har du allerede ADSL Hvis du i forvejen har ADSL hos en anden udbyder og ønsker at få LIC ADSL, skal du opsige din nuværende ADSL aftale og oprette en ny gennem LIC.
Basislinie med LIC ADSL
(Bredbånd uden fastnettelefoni) Du kan vælge at få LIC ADSL uden samtidig at have en fastnettelefonforbindelse. I stedet for fastnet-forbindelsen, skal du oprette en Basislinie, som LIC ADSL forbindelsen kan benytte.
Udover abonnement for LIC ADSL, vil der blive opkrævet abonnement for Basislinien. Basislinien kan kun oprettes i forbindelse med et abonnement på LIC ADSL.

Har du ikke fastnettelefoni i forvejen, skal du bestille en nyoprettelse af Basislinie, samt en oprettelse af LIC ADSL.

Har du LIC Fastnet /ISDN i forvejen, skal fastnetforbindelsen ændres til en Basislinie og der skal bestilles LIC ADSL.

Har du både LIC Fastnet /ISDN og LIC ADSL, skal fastnetforbindelsen ændres til en Basislinie og LIC ADSL forbindelsen vil blive flyttet over på Basislinien. Vær opmærksom på at Samlerabat bortfalder ved overgang til Basislinie.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 26-07-07 17:24

LIC mener jeg kun du kan få hvis du er medlem af LIC. Men ellers, ja, så er det det vi snakker om. Tele2ADSL med fastnet, ville jeg anbefale, hvis du søger en stabil fastnet forbindelse og en hurtig internetforbindelse, og vil blive hos Tele2

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 27-07-07 12:56

Der er for øjeblikket længere ekspeditionstid end normalt grundet travlhed.

Du hører fra os snarest.

Med venlig hilsen

Tele2 Kundeservice

Jeg afventer et uddybende svar fra TELE2 Kundeservice!

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-08-07 13:54

Nu er der uddybende svar fra TELE2 - Hvad skal jeg vælge? Skal jeg beholde min ISDN (hvis det er muligt) og få lagt ADSL oven på den? Hvad er kvalitetsmæssigt bedst, og hvad er billigst i det lange løb? Kommer der snart nye tekniske muligheder, så jer bør vente med at bestemme mig?
Her er Tele 2's svar:

Kære Steen

Mange tak for din henvendelse.

Du kan godt have en ISDN linie med adsl på. Det er dog kun på visse forbindelser vi kan levere dette.

Det koster 299 kr i oprettelses gebyr.

Hvis du sender os dine adr. oplysninger kan vi lave en måling ud til din adr. og se om vi kan levere på denne måde ud til dig.

Ved en nyoprettelse koster det 950 kr inkl moms at oprette et telefon nummer.

Hvis du har et nummer og og du skal have adsl på koster 199 kr inkl moms

Hvis du har isdn og ønsker at konvertere om til ptsn koster dette 475 kr inkl moms.

Når du tjekker dette på vores hjemmeside skal du under nuværende bredbåndudbyder vælge: Jeg har ikke adsl.

Så finder den mulighederne frem.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at skrive til os igen.

Med venlig hilsen
Tele2 Kundeservice

Stine Jensen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 01-08-07 16:08

Som jeg har sagt før, er der ikke meget kvalitetsforskel på en ISDN linie og en PSTN linie. Men det er klart, hvis du ønsker en internetlinie med fart på, så skal du vælge ISDN. Det store spørgsmål er så, om det kan betale sig at få lagt linien om til PSTN eller ej.

Scenario 1:

Du fortsætter med ISDN, og bestiller ADSL ovenpå ISDN. Det koster X antal kr. om måneden (afhængigt af hvilken hastighed du vælger). Du betaler så både for din ISDN linie og din ADSL linie.

Scenario 2:

Du konverterer linien til PSTN og bestiller ADSL ovenpå ISDN. Du betaler x antal kr. om måneden (afhængigt af hvilken hastighed du vælger). Du betaler så både for din PSTN linie og din ADSL linie.

Scenario 1 vil være billigst i oprettelsespris, mens Scenario 2 vil være billigst om måneden, idet en PSTN linie er billgere end en ISDN linie.. Det som du så skal til at regne ud, er om det i det lange løb kan svare sig at have ISDN? Hvis du er glad for den ekstra linie, er det måske en god ide at beholde den. Du kan bruge den ekstra linie til fax eller en taleglad teenager (hvis du har sådan en i huset). Men ellers har du ikke meget andet at bruge din ISDN linie.

Altså, det hele afhænger af, hvad du helst vil betale om måneden? Du kan vælge at betale 475 kr. for at konverterer den, og så kommer oprettelsen af ADSL på 199 kr (sammenlagt 674 kr.). Hvis du vælger at beholde din ISDN linie skal du "kun" betale 299 kr. i oprettelse, og sparer altså 375 kr. Næste skridt er så at finde ud af differencen på ISDN og PSTN om måneden. Efter hvad jeg kan se på www.tele2.dk koster det 127 kr. om måneden for en PSTN linie og 158 kr. for ISDN (standard priser). Det er en difference på 31 kr. om måneden. For at nå beløbet på 375 (som du jo sparede ved oprettelsen) skal du så have ADSL over PSTN i over 12 måneder, før det er tjent hjem.

Konklusion:
Hvis du regner med at have ADSL linien i over 12 måneder, og du ikke skal bruge din ISDN linie, er mit råd at du vælger at få konveteret din linie til PSTN, og får ADSL via den. Hvis du nu med sikkerhed kan sige, at du ikke har ADSL om 12 måneder, så er mit råd at lade din ISDN linie være, og bestille ADSL ovenpå ISDN.

Jeg håber det ikke var et alt for langt og indvilket svar...

Ps. Kvaliteten på ADSL/PSTN og ADSL/ISDN er ens. Hvis du bor et stykke væk fra centralen (3-4 km) kan det være at du ikke kan få en høj hastighed på ADSL/ISDN. Men snak med Tele2 om det.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-08-07 13:08

Vær venligst tålmodig, jeg venter lige på svar fra TELE2 vedrørende måing af, om ADSL kan leveres på ISDN til min adresse. Jeg har bestemt ikke glemt Ostemandens mange lange og goode råd! Men denne gang vil jeg vælge det helt rigtige og undersøge om noget nyt er på vej. Jeg gjorde en afgjort fejl, da jeg i sin tid konverfterede til ISDN, og nu giver det mig så yderligere problemer/udgifter!
Den tålmodige Steen

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-08-07 14:46

Har nogen erfaring med https://www.fullrate.dk/ ?
Hvad er det for et produkt? Er det bredbåndstelefoni/IP-telefoni? Det kan jeg ikke gennemskue.
I øvrigt kan jeg oplyse, at jeg bor 500 meter fra telefoncentralen, hvis dette har betydning for jeres anbefaling af det valg, jeg skal foretage. Det var i øvrigt den første telefoncentral hos JTAS, der blev fuldautomatiseret, altså hvor samtalerne blev etableret uden at det var telefonister der ekspederede samtalerne, men ved at dreje det dengang 5-cifrede telefonnummer!
Som I ser, er jeg grundig i mine overvejelser!

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 200 point
Dato : 02-08-07 15:45

Hej igen!

Selvfølgelig skal man være sikker i sit valg, og ikke bare springe på den første vogn der triller forbi. Det gør absolut ingenting at lave lidt research inden man vælger...

For at svare på dit spørgsmål, så kender jeg meget til fullrate, eftersom det er det jeg har selv, både som internetudbyder og "fastnet". Fullrate er IP telefoni (bredbåndstelefoni og ip telefoni er det samme). Det virker fint nok hos mig, og jeg er tilfreds med det. Men jeg bruger det heller ikke hver dag, men bare som en løsning for at ringe billigt til andre fastnet forbindelser. I den tid jeg har haft fullrate (ca. 1½ år), har min telefon været "død" tre gange (af hvad jeg ved af, eftersom jeg ikke bruger den meget, ved jeg jo heller ikke præcist hvor mange gange den har været "død").

Men ellers er fullrate et godt produkt, som kan anbefales på lige fod med andre udbydere, hvis man ikke "behøver" en stabil fastnet forbindelse.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-08-07 18:06

Tak for svaret ostemanden. Du har gjort dig store anstrængelser for at besvare og uddybe min e spørgsmål og givet mig mange gode råd. Nu er der nok ikke flere råd at give, så nu må jeg nok træffe en beslutning eller udsætte installering af ADSL til der kommer nye tekniske muligheder. Jeg synes, at jeg hørte noget om nye tekniske muligheder gtil efteråret. TAk for hjælpen og god weekend,
Steen.