/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
DAB radio ? forældet
Fra : lham
Vist : 4248 gange
200 point
Dato : 15-07-07 10:44

Har portable DAB radio på prøve og finder så ud af at den feks ikke kan klare regionalprogrammer og kanaludbuddet i øvrigt er stærkt begrænset-skal bruge radioen hvor jeg ikke har internetadgang og signalstyrken er begrænset ( post nr 7700 der er jeg ikke nu )-
Er følsomheden større for DAB tuner end alm FM tuner og har FM tuneren i en DAB generelt større følsomhed end FM tuneren i en "alm " portable radio.

Har også hørt noget om at DAB konceptet uddør snarest -og der ikke kommer flere kanaler ?
Hvorfor er der ikke lige så mange DR kanaler på DAB som man kan finde på nettet-dette var et teknisk spørgsmål og har såmænd ikke den store betydning for om jeg skal vælge DAB da der ikke er internet der hvor radioen skal bruges
Aktuelt på prøve Lumatron DAB 05 Coop Kvickly

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-07 10:58

http://www.dabradio.dk/index.asp?ArtId=11334&ActiveMenu=12666

Her kan du læse mere samt se dækningen......

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-07-07 11:30

Hej refi
dabradio.dk der har jeg været men blev ikke klogere på de spørgsmål jeg har stillet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-07 11:42

Hvilke spørgsmål.... ?????

Er der ingen sender kan du ikke modtage....

Og ja - der kommer sikkert ikke flere kanaler - det er jo DR der mere eller mindre står for det hele..

Hvorfor du ikke liiige kan få det du gerne vil er jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel - ikke at forglemme penge....

Kommentar
Fra : leopard

Dato : 15-07-07 16:00

Jeg læste for noget tid siden at de øvrige EU lande har opgivet at anvende DAB som standard. De ryger direkte videre til næste generation, som jeg på stående fod ikke kan huske hvad hedder. Det er kun DK og, så vidt jeg kan huske, ét andet land, der stadig satser på DAB. Jeg kan dog ikke huske hvor jeg så artikelen.

Accepteret svar
Fra : js270630

Modtaget 200 point
Dato : 22-07-07 23:03

De fleste transportable DAB radioer har ikke mulighed for at tilslutte en ekstern antenne - de har kun den antenne, der sidder på selve radioen, og det er mange steder ikke nok. Jeg har selv haft problemet og har derfor nu anskaffet en tuner, som har antennetilslutning. Derefter har jeg ingen problemer, og samtidig har jeg fået en virkelig god lydgengivelse via steroanlægget. Den lille højttaler, som sidder i de transportable radioer, kan slet ikke leve op til den fine lydkvalitet, som DAB har. Ulempen er så til gengæld, at man ikke kan flytte rundt med den. - Jeg kender flere, som har købt små og meget billige modeller, og de er blevet meget skuffede, bl.a. fordi de kun kan hive ganske få kanaler hjem. Tuneren i dem er ganske enkelt for dårlig. Man får nu engang ikke mere, end man betaler for.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 23-07-07 06:46

Tak for svaret js270630.
Det var det jeg frygtede-desværre er der ikke srereoanlæg der hvor jeg skal bruge radioen så tuner løsningen dur ikke-retur med den og fat i en alm FM transistor med virkelig god følsomhed

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 23-07-07 08:53

Ja, men der findes da også transportable DAB-radioer, som er gode nok med teleskop-antennen. Du skal bare op i pris - det er de billigste til 3-400 kr., som ikke er gode nok under vanskelige modtageforhold, og det er jo sådan en, du har prøvet. Snak med en "rigtig" radioforretning i stedet for et supermarked, som kun sælger de dårlige "kineserradioer"! Men du skal regne med noget, der nærmer sig en "tusse". De lidt dyrere har også bedre højttalere, og så synes jeg alt i alt, at den merpris er givet godt ud. Jeg synes i hvert ikke, at du skal droppe DAB til fordel for FM - de billige FM-radioer er heller ikke pengene værd. Og flere af de gode radioer har både FM og DAB. Det må være den rigtige løsning for dig. Good luck!