/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vores hund besørger indenfor!
Fra : cristian2
Vist : 2619 gange
20 point
Dato : 14-07-07 09:53

Vores Kleiner Münsterländer-tæve på 11 måneder og vejer 11 kg har konsekvent skidt og tisset på gulvet om morgenen når vi kommer ned til den. Vi har ændret dens fodertidspunkt til kun at være om morgenen hvor den får sine 4 håndfulde "Olivers-foder" som den har spist op i løbet af formiddagen. Vi har forsøgt med i en periode at lufte den sidste gang kl. 01. om natten, men det er ikke altid at den besøger på det tidspunkt. Den kan sagtens være alene i løbet af dagen i op til 8 timer uden at besørge inden for (så længe er den dog i realiteten aldrig alene!). Men det er som om den har et indre ur for hvornår den skal besørge som ligger meget tidligt om morgenen.
Ellers er det en sød og kærlig og livlig hund som ellers ikke viser tegn på at være utilfreds med noget. Den elsker hele familien og vi elsker den. Den får i forvejen masser af motion da jeg løber med den én gang hver dag, hvor den løber frit omkring. De andre tidspunkter hvor den bliver luftet går den i snor.
Vi har stribevis af hundebøger, men der står intet om dette problem i dem.
Hvad kan det skyldes og hvad kan vi gøre?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 14-07-07 10:04

Du skriver
Citat
skidt og tisset på gulvet om morgenen når vi kommer ned til den

Måske det kan tænkes, at den har seperationsangst. Det kan du bl.a. læse om her.

http://www.netdyredoktor.dk/sw24396.asp

Der er også mange andre gode problemløsninger på den side.

Lykke til med det.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-07-07 10:13

Har selv en schæferhund på 11 mdr. som først blev renlig for et halvt år siden. Vores eneste løsning var holde øje med når han skulle, og så lige inden det skete lukkede vi ham ud i haven og viste ham at det var der, det skulle foregå. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan du bor, eller om du har en have. Vi har en lukket have og en hundelem i havedøren, så det gør jo unægtelig tingene en del nemmere. Men det er selvfølgelig et problem, hvis i bor i lejlighed.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-07 10:21

En hund vil aldrig gå på "toilettet" inden for sin hule - derfor synes jeg du skal prøve at begrænse den plads, den har til rådighed om natten/morgenen til det sted, den sover.

Og når I så vågner, så er det selvsagt det første, der skal ske, at I lukker hunden ud... Når han så gør sine ting udendørs, så roser I den til skyerne!

Hvergang I ser ham tisse udendørs siger I ordet Tisse eller Tis så eller lignende - på den måde kommer I til få hunden til at tisse på kommando. Om man kan gøre det med afføring tvivler jeg på, men det er da et forsøg værd.

Vaxen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 14-07-07 10:28

Du kan også sætte en klokke om halsen på hunden, når den så begynder og søge, er der en chance for at i vågner og kan få den ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-07 11:38

Citat
når vi kommer ned til den

Det tror da faen.....

I slipper hunden løs på så og så mange kvadratmeter "hundegård" hvor den kan boltre sig som den lyster....

Enten tager i den med OP eller den har et rum at sove i (ikke 70 m2)....

I har vel også et toilet på jeres domæne uden i skider i køkkenet......

Har den for meget natteplads finder den SELV sit toilet (stuen)......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-07 12:15

Hvis I nu ændrer fodertidspunktet

Hvis I nogenlunde ved, hvornår om natten hunden besørger, så er det sikkert fordi der går det antal timer fra I fodrer og indtil foderet er nået gennem fordøjelsen og den skal af med det.

Og så skulle det kunne lade sig gøre, nogenlunde at kunne regne ud hvornår I skal give den maden så det kommer til at passe med, at I står op og lufter den om morgenen.

Så skriver du den vejer 11 kg.....det synes jeg ikke lyder af særlig meget når den er 11 måneder...den er jo snart udvokset, og en voksen tæve vejer i følge standarden fra 17 kg og opefter.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-07 13:52

Er det normal afføring, hun har? Altså hun har ikke tynd eller hård afføring? Begge delene kan jo gøre, at hun ikke har kontrol over hvornår hun "skal".

På hvilket tidspunkt om dagen løber du med hende? Hvis det er om eftermiddagen/aftenen, så kan det være DET, der går galt. Motion sætter jo gang i fordøjelsen.

Måske har hun bare fået det indtryk, at det er helt ok at pisseskide indendørs om natten. Der er jo aldrig nogen, der har stoppet hende i det... For på det tidspunkt sover I jo.

Hvis du tror, at det kan være sådan en dårlig vane, hun har fået, så må en af jer enten sove sammen med hende i en periode, så hun kan blive stoppet og sat udenfor. Eller også må hun have et mindre rum at sove i. De allerfleste hunde forurener ikke deres leje eller nærmeste omgivelser, --hvis de på nogen måde kan blive fri.

Men løsningen med at holde hende i et meget lille rum, -evt. et bur- må du kun bruge, hvis du er helt sikker på, at hendes uvane IKKE er på grund af forkert motion eller fodring.. Eller på grund af sygdom.. Det er VIRKELIG flovt og skamfuldt for en hund at være nødt til at tilsvine sit leje..

---Der kan jo også være tale om sygdom... Hun ER en bette en...

Accepteret svar
Fra : Laika_pigen

Modtaget 20 point
Dato : 14-07-07 16:26

Vi har en schæffer/labrador hvalp på 7 måneder. Den var renlig da den var 4 måneder gammel.

Vi gjorde simpelthen det at vi stillede uret til hver 2.time og gik så ned med hende. Nat som dag.

Det er det bedste vi nogensinde har gjordt. Det er hårdt i i længden men det stod kun på 3-4 uger.

VH Laika_Pigen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-07 16:32

Rigtig god ide, Laika_pige.
Det KAN nemlig bare være en dårlig vane, som der lige skal rettes op på...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 16-07-07 00:59

Tak for alle svarene!

Det er korrekt at hun er en lille én. Men dyrlægen har nyligt sagt 100 % god for hende. Afføringens konsistens er helt normal. Jeg løber med hende mellem 12 og 15.
Vi prøver at lade hende sove på mindre plads, for hun har nemlig hele stuen for sig selv p.t., som flere har været inde på! Hjælper det ikke, prøver vi at sove sammen med hende og holde øje som foreslået.

Jeg er også glad for svaret fra "Refi", men ked af svarets tone.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 16-07-07 10:24

Da vores hund gjore det, var det på et eneste sted. Og den havde ca. 140 kvm at boltre sig på, så jeg tror ikke det har noget at gøre med, hvor meget plads, den har til rådighed.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-07 10:37

Citat
Jeg er også glad for svaret fra "Refi", men ked af svarets tone

Det er da beklageligt

Der ligger nu ikke noget bag "tonen" bortset fra at sige tingene ligeud.....

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 01-08-07 22:34

hej. jeg har haft en hund som gjore det samme..... dyrlægen fortalt så, at man ikke må gøre rent med stærk sæbe, for så sidder lugten der, og hunden vil så igen gøre det samme sted igen... for selv om hunden ikke skal af med noget, så forbinder den, den lugt med at det er her der skal gøre den slags.... da vi lukkede af til det rum den havde besøget i, skete det faktisk ikke igen..... måske vi bare var heldige, ved det ik, men det hjalp

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 13-08-07 01:25

Der er rigtig mange gode besvarelser på dit problem, og mange af dem vil efter min mening også give dig et relsutat.
Jeg er uddannet hunde/adfærstræner, og det er der for det glæder mig, at læse alle de gode indlæg som er her.
Jeg vil gøre som et par stykker forslår, at afgrænse din hunds område til et så lille område som muligt, der efter vil jeg lave posiktiv træning, det vil siges, jeg vil hver gang hunden besørger uden for give den en godbid, og total ignorer den når den har besørget inde. For du skal huske din hund er lige nu, i det som jeg kalder pubeteten, og der kan den ikke tåle ret meget skælden ud. Det er også min erfaring, at des mere man skælder og smælder på sin hund, des mere urolig, og "uartig" bliver den.
Men alt hvad drejer sig om formning af ens hund, får man det bedste resultat ud af det som kaldes klik træning. Denne træning brugte jeg på min sidste hund (da jeg ikke har kendt til denne træningsform før) og det resultat jeg fik ud af ham, var når jeg brugt min fløjte kunne jeg styre ham på lang afstand, og han var altid meget glad for, at arbejde. Kom jeg til ved et uheld at røre ved fløjten, holde han ikke inde igen før jeg var gået ud og træne lidt med ham, og det var altid med høj haleføring.
Held og lykke

Kommentar
Fra : gulfi

Dato : 01-09-07 16:31

Hej jeg havde engang en hund ,jeg ikke kunne få renlig om natten. Da så et familie medlem ,manglede et sted at bo et stykke tid, hun havde også hund, tog jeg min hund ind til mig om natten , så gjore den det aldrig mere, så det er nok rigtig det med at den ikke sviner hvor den sover.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 04-10-07 18:35

Tak for svaret Laika_pigen.