/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
udskifte terasseparti
Fra : hennooah
Vist : 1598 gange
150 point
Dato : 06-07-07 17:49

jeg skal ha fjernet et terasseparti med hæve/skyde dør. mål ca 2,45 x 2,12m.
I stedet skal jeg have indsat et vindue der passer i breden men som kun er 1,25 høj.
altså skal der skrues noget sammen til at lukke under vinduet.
hvad kan man bruge til sålbænk ( vindue skal sidde ca 40 mm. inde fra yderkant mur ) , hvad skal der bruges mellem murværk og træskelet , er der forslag til beklædning ( evt klinke).
findes der evt et link hvor man kan få alle de oplysninger?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-07-07 19:45

Isæt en ramme (som til et vindue, men tykkere) og følg rådene til 'lette ydervægge'.
Underkanten af vinduet skal være forsynet med en 'drypnæse' og sålbænken skal gå længere ind end drypnæsen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-07-07 19:54

Der findes da færdige vinduespartier med brystning, lige til at sætte i.
Eks. Firmaet "Rødbo" laver det på mål til normal pris.

Husk lige den bjælke og ståltegl over.
Er bjælken af træ - bør den ligge på jernplader som mures i grus og cement (ej mørtel)

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 06-07-07 21:42

Hvor finder jeg rådene til lette ydervægge?
Hvilken bjælke og ståltegl? det er jo et hul der er der i forvejen.
da der ikke er noget indbygget på vinduet , mangler jeg svar på det med sålbænk....

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 75 point
Dato : 06-07-07 22:08

> Hvor finder jeg rådene til lette ydervægge?
"Findes det, findes det her" på google): http://kortlink.dk/3zxs

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-07-07 09:57

Det kommer da an på hvordan det skal se ud bagefter

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-07-07 10:09

Sorry - jeg blandede det sammen med et andet spørgsmål.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-07-07 10:33

Altså...

Hvilken type vinduer har du allerede? hvordan ser sålbænken ud ved dem? Hvilke materialer består huset af?
Du kan altid gå ned hos silvan og få at vide hvad du skal købe og gøre, det lyder somom du er ligeglad med resultatet?

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 26-08-07 23:21

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 27-08-07 22:45

Jeg skylder nok at fortælle hvordan jeg har udført mit projekt.
Det svar jeg godkendte kunne jeg bruge det med lette ydervægge, alle andre svar var det rene volapyk.
Jeg har fjernet en hæve-skyde dør med mål 2.45 x 2.12.
jeg byggede et skelet i fuld bredde og 0,9 m høj, isolerede det og beklædte det med vindpap.
Jeg satte så mit nye vindue i som udfyldte resten af hullet.
jeg fik bukket et stykke 0,5 mm. aluminium i fuld bredde, som sålbænk.
Til slut har jeg beklædt det stykke under vinduet med klinkebrædder og malet det svenskrød samme farve som de mursten der omkranser hele projektet.

Det ser knald godt ud og er vist også mode for tiden, da flere nybyggerier også har et stykke med klinkebrædder.