/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Glat/Spartlet loft - men lim ?
Fra : MartinFr
Vist : 818 gange
70 point
Dato : 05-07-07 01:16

Hej,

jeg er igang med at istandsætte min lejlighed.
I loftet i gangen og køkkenet sidder der en slags små firkantede gips (agtige) plader.

Jeg ønsker at loftet skal være glat i gang og køkken ligesom det er i lejlighedens øvrige rum.

Jeg har prøvet at tage en af pladerne af og inde under er loftet umildbart glat og underlaget over ser ud til at være en træ (af en slags).
Problemet er bare at for at sætte pladerne op er der brugt en lim af slags som er smurt ud over loft og plade.
Noget af limen sidder stadigvæk fast i loftet og jeg har overvejet om jeg kan skrabe det af.
Men det vil nok væren noget af et helveds arbejde at prøve at skrabe det værste af og derefter skulle slibe det.

Alternativet var hvis der var et midel af en art der kunne opløse det eller lignende ? Så det var lige til at tørre af, eller ihvertfald let at skrabe af ?

Ved ikke om det kunne være en mulighed at sætte store gips plader ud og så spartle samlingerne, og give det noget filt til sidst.
Men lettest ville klart være hvis jeg bare kunne gøre den plade rent der sidder i loftet allerede og male på den.

Er der nogen der har nogen erfaringer med at lave glat loft ?

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-07-07 01:21

En mulighed er da at lade de små plader sidde og så spartle dem. Det burde kunne give et helt glat resultat også uden væv

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-07 12:11

Gipspladerne er formentlig sat op fordi et bart træloft ikke er lovligt hos dig. Det afhænger af hvilken slags ejendom du bor i og hvordan træloftet er.

Du må så ikke fjerne dem.
Men du kan spartle, så de bliver glatte. Med en bred spartel, ca. 25 cm går det let og hurtigt. Mest holdbart bliverdet med glasvæv over gipspladerevnerne, hvis de er store.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 05-07-07 16:14

Hej,

pladerne er rimlig små så derfor mange sprækker imellem dem.
Ligeledes sidder de ikke lige alle sammen nogle hænger lidt længere nede i hjørnet f.eks end de andre osv. (nok fordi de ikke sidder helt fast med limen over det hele og loftet også buer en smule).

Rillen mellem hver plade er ret stor da pladernes kanter er skåret skråt af.

Det såkaldte træloft jeg snakker om er blot en plade af noget træ / finer eller lignede som er sat op ser det ud til.

Gips pladerne er nogle små tynde nogle på ca 2 cm i tykkelse.
Som kun er sat op i gang og køkken. I stue og soveværelse er de ikke sat op og loftet er tilsvarende lidt højere.

Er det ikke glasfilt man skal slutte af med efter spartling eller er det glasvæv uden nogen struktur af en art?

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 06-07-07 13:04

Du skal være omhyggelig med at få alt plant når det gælder lofter, for der har du konstant sidelys på. Og jo, det er glasfilt du skal sætte på. Det bør du slutte af med uanset om du spartler de eksisterende plader ud eller sætter nye plader og og spartler efter. Filten armerer overfladen, så du undgår revner, når pladerne arbejder. Hvis du slutter af med en helt mat loftmaling, så får du ligeledes en refleksfri overflade, som bedre skjuler, hvis der er nogle små ujævnheder - men den skjuler ikke alt, så vær omhyggelig..

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 07-07-07 08:40

Hvis det nuværende loft er skævt / bulet, så ned med det. Det kan du nok ikke spartle væk. Bagefter må du så kigge på underlaget. Mon det er masonit ? Hvis det også er skævt / bulet ! ! ! Hvis du udskifter det med gips, så er du jo også fri for arbejdet med at fjerne limen . . . Med hensyn til spartling så regn med tre gange med mellemslibninger. Du kunne jo vælge det mindste rum som prøve. Du lyder til at være rimelig ihærdig, husk at holde sommerferie ! God arbejdslyst. Mvh. Annette