/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
hul for terrassedør
Fra : hennooah
Vist : 5656 gange
200 point
Dato : 02-07-07 19:21

jeg skal ha sat en terrassedør i min gavl.
der er ikke hul i gavlen som er af røde mursten.
mit spørgsmål er så, skal jeg bare skære et hul der passer til døren + 2-3 cm eller skal jeg pille de sten ud som rager ind i dørhullet, tilpasse dem og mure dem ind igen.
hvad med overlægger, kan jeg selv lave en af de gamle sten?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 210 point
Dato : 02-07-07 19:33

Det er en smagssag om du vil udhugge og imure sten tilpasset, personligt ville jeg gøre det, - og angående overlægger er det nok snildest at købe en færdig, men hvis du selv kan gøre det og har rimelig forstand på det kan det godt lade sig gøre, men er det arbejdet værd, det eneste du opnår er at du får en lille smule mindre afvigelse i farven, så vil du ofre det, tager det også det andet med sig, ellers er der ingen perspektiv i det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 19:51

Jeg ville købe et ståltegl.
Og tilpasse mursten i siderne. Du kan se i andre dørhuller hvordan det er tilpasset.

Men så lige.........hvad kommer det ståltegl til at skulle bære.
Indermuren kan støttes med en gasbeton/jern bjælke.

Men det kommer an på åbningens bredde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-07-07 20:12

Helt klart mure i med halve sten i skiftene eller hvordan dit forbandt nu ser ud.

Overligger selvfølgelig hvis den kan skaffes i dine sten. Indvendig overlægger er endnu vigtigere da der jo intet er til at holde, Alt efter hvordan du har indvendigt med puds, tapet eller hvad ved jeg kan du jo vælge overligger udfra det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-07 20:43

Men hos mig er der bjælker af træ som er beklædt med gipsplader og væv. Altså den invendige mur som er bærende.

Kommentar
Fra : murermike

Dato : 06-07-07 12:44

Hej - et lille tip til hvordan du nemt of smertefrit får mursten ud. Der er kommet en diamant belagt murstensfjerner på markedet som kan skrues på en aliindelig vinkelsliber.
Du kan se billede + brugsanvisning på www.diatech.dk/murstensfjerner.htm
Dert ser altså noget pænere ud end hvis du skærer med en skæreskive

Godkendelse af svar
Fra : hennooah

Dato : 06-07-07 18:01

Tak for svaret stilkene.
det var din måde at gøre det på jeg frygtede som svar, men nu er det overstået og det var slet ikke så slemt.
jeg savede først hullet ud med bajonetsav( diamantklinge fra harald) så det passede til terassedøren, hvorefter jeg savede de sten væk der ikke passede med mindst en halv sten. Så lagde jeg en købt overlægger op.
Det tog mig ca 6 timer at mure op og blev, hvis jeg selv skal sige det, rigtigt godt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-07-07 18:08

Tillykke med det.

Kommentar
Fra : fynmurer

Dato : 02-09-07 12:48

mit råd ville være at i skal muren fjerne stenene indtil du rammer det forbandt som passer ,
og så skærer indervæggen op med en bajonet sav plus 2.4 mm hvis der skal pudslag på.
ville nok vælge at købe en ordentligt overlægger så du sikker på den ikk begynder at hænge, muligshvis skær en ramme af gasbetons blokke og sæt ind i hul muren med et lag flamingo ud mod skal muren,
sådan plejer vi ihvertfald at gøre.