/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
uudnyttede fradrag
Fra : greenwood
Vist : 3171 gange
100 point
Dato : 29-06-07 20:06

Først tak til refi. Her kommer så et opfølgende spørgsmål: Overførslen ag andre uudnyttede fradrag, for eksempel underskud i en virksomhed, de kan vel overføres? I så fald hvor længe?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-07 20:08

Du skal vidst have en revisor til hjælp.

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 110 point
Dato : 29-06-07 20:10

Underskud i virksomheden kan fremføres ubegrænset

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-06-07 20:12

Hvis underskud i virksomhed kan fremføres - ubegrænset, så er det nyt.

Mig bekendt forældes de efter en årrække - mener 5 år.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-06-07 20:13

Du kan ikke skubbe et uudnyttet fradrag i mere end 5 år

Godkendelse af svar
Fra : greenwood

Dato : 29-06-07 20:14

Tak for svaret pve.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-06-07 20:15

Nyt og nyt, der er sket for et par år siden:

Bl.a. her:
http://www.moderniseringsprogram.dk/textversionII/default.asp?artikelID=5323

og højest sandsynligt også på Skat's hjemme side.

generelt er grænser på 5 år ophævet. det gælder også efter aktieavancebeskatningsloven, ejendomsbeskatningsloven mv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-06-07 20:16

Og det er så ikke det rigtige svar! Men det er rart at kunne præmiere det svar man synes bedst om

Kommentar
Fra : greenwood

Dato : 29-06-07 20:16

Nå, jeg nåede ikke at se de seneste indlæg - det er min første dag her- , men siger tak for dem!

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-06-07 20:17

Citat
Og det er så ikke det rigtige svar! Men det er rart at kunne præmiere det svar man synes bedst om

Jeg giver dig de 100 point hvis du kan finde aktuel lovgivning der siger 5 år !!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-06-07 20:24

Ked af det pve, jeg æder mine ord, du bragte dokunentation for sagen og jeg var ikke opdateret, undskyld!

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-06-07 20:26

Citat
Ked af det pve, jeg æder mine ord, du bragte dokunentation for sagen og jeg var ikke opdateret, undskyld!

Det skal du da ikke være. Har været revisor i ca. 10 år, godt nok et par år siden, men lidt kan man da huske

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-06-07 20:30

Jo, jeg kan da ikke se det ikke skulle være det rigtige svar, for Pve henviser jo til siden hvor der står:
Ubegrænset fremførsel af underskud
Tidligere kunne virksomheder fremføre underskud i op til fem år. Det kunne særligt give problemer for nystartede virksomheder, der ofte har et skattemæssigt underskud i opstartsfasen. Grænsen på fem år er nu ophævet, således at virksomhederne kan fremføre underskud i en ubegrænset årrække.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-06-07 20:32

Ordningen er indført efter at jeg skubbede underskudet foran mig, jeg skal prøve at lade være med at udtale mig så skråsikker en anden gang God weekend til alle

Kommentar
Fra : pve

Dato : 29-06-07 20:46

Palle Hansen:

Citat:
Citat
Reglerne om underskudsfremførsel blev ændret ved lov nr. 313 af 21. maj 2002, hvor der skete en ophævelse af tidsbegrænsningen for fremførsel af underskud og tab. Underskud og tab, der opstår i indkomståret 2002 eller senere indkomstår, kan udnyttes i en tidsmæssig ubegrænset periode. Hjemlen fremgår af Ligningslovens § 15. Underskud og tab, der er opstået i indkomståret 2001 eller tidligere indkomstår, er omfattet af den tidligere bestemmelse i Ligningslovens § 15. Disse underskud og tab kan alene fremføres og fradrages i den skattepligtige indkomst for de nærmeste efterfølgende 5 år indkomstår.

Dette gælder generelt og ikke kun nystartede virksomheder.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 30-06-07 00:31

Underskud af virksomhed kan ikke fremføres - det kan derimod underskud i den skattepligtige indkomst...

Det vil sige at underskud af virksomhed så vidt muligt fratrækkes i andre indkomster.

Underskuddet i den skattepligtige indkomst skal også så vidt muligt anvendes i ægtefællens indkomst før det fremføres.

Man kan altså ikke "gemme" et underskud til senere, uden at personfradrag tabes - desværre.

Måder at undgå den situation på, er f.eks. at begrænse afskrivninger så meget som muligt evt. aktivere "småanskaffelser"

- som revisor tilstræber man, hvis det er muligt, at den skattepligtige indkomst mindst kommer til at svare til personfradraget.

Jeg går ud fra, at vi snakker personligt ejet firma...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-06-07 10:30

Det var dog utroligt - hvis man ikke ved noget så fremfører man bare på dette sted det man føler mest for, og fremfører det uden forbehold og uden dokumentation.

Her er dokumenterede fakta:

http://147.29.40.90/_GETDOCM_/ACCN/A20060106129-REGL
Ligningslovens § 15: Såfremt den for et indkomstår opgjorte skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette underskud fradrages i den skattepligtige indkomst for de følgende indkomstår. Fradraget kan kun overføres til et senere indkomstår, i det omfang det ikke kan rummes i tidligere års indkomst.

Dette vedrører selskaber (typisk A/S og Aps) og ikke virksomheder generelt, og nej - der er ikke anført nogen tidsgrænse for selskabsunderskud. Personlige virksomheder (enkeltmands- eller I/S) kan ikke udnytte denne regel. Der er masser af 5-års grænser, men ikke på lige netop dette. Det nærmeste vi kommer det er underskud af udenlandsk virksomhed.

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 30-06-07 10:55

Jeg er på ingen måde uenig, alt du siger er korrekt.

Jeg synes bare, at der i spørgsmålet kunne ligge en misforståelse, som jeg gerne ville have ryddet af vejen, nemlig at man i personligt ejet firma skulle kunne lade sit VIRKSOMHEDS-underskud ligge til et senere år, hvor man har mere brug for det - uagtet at man stadig har positiv SKATTEPLIGTIG indkomst...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 30-06-07 17:48

Det er ligegyldigt (hvis man man i personligt ejet firma har et VIRKSOMHEDS-underskud) om man har en positiv personlig (skattepligtig) indkomst eller en negativ eller 0-indkomst.