/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
Frikort
Fra : Junkboxs
Vist : 1914 gange
10 point
Dato : 28-06-07 22:59

Hvor mange job kan man ha på frikort:??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-07 23:52

Alle dem du vil. Bare bossen får kortet når du skal have løn. Tjener du mere end frikortet lyder på, kommer skattefar efter, ligegyldigt hvordan du hopper og springer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-07 23:53

Så om du har en eller hundrede arbejdsgivere. Du skal betale skat hvis du tjener mere end kortet lyder på

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-07 10:24

Normalt får man et A og et B skattekort, hvis hovedarbejdet ikke kommer til at udnytte hele fribelløbet, men jeg at man kan få det delt i to. Ellers vil arbejders giver to, tre osv trække som B indkomst og så vil du få penge tilbage i skat. Ring til din kommune og få det ordnet.

Kommentar
Fra : enligmorherlev

Dato : 26-09-07 22:54

Nu har du jo ik skrevet hvor gammel du er - men der er regler for hvis man er under eller over 18 år.
´

Skatte- og frikort

Alle, der arbejder, skal have et skattekort eller frikort. Skattekortet eller frikortet finder du nederst på din forskudsopgørelse.

Forskellen på et skattekort og et frikort ligger i, hvornår du skal begynde at betale skat af dine penge. På et frikort betaler du først skat, når du har tjent, hvad der svarer til dit personfradrag. På et skattekort betaler du skat, hver gang du får udbetalt din løn.

I år 2007 er dit personfradrag på 29.300 kr., hvis du er under 18 år, og 39.500 kr., hvis du er over 18 år. Beløbet er mindre, når du er under 18 år, fordi du indtil din 18-års fødselsdag får børnefamilieydelse af staten.

Se disse samt andre satser i pjecen Skattesatser

På et frikort er det kun dit fradrag og din trækprocent, der er påtrykt. Du kan altså få hele din løn udbetalt (undtagen 8 pct. i AM-bidrag), indtil du har tjent, hvad der svarer til dit personfradrag.

Regner du med at tjene mere end dit personfradrag, skal du have et skattekort.

På et skattekort vises dit fradrag og din trækprocent. Fradraget er den del af lønnen, du ikke skal betale skat af (svarer til dit personfradrag + diverse andre fradrag fordelt ud på hele året). Trækprocenten er den procent, du skal betale i skat, når fradraget er trukket fra lønnen.

På et almindeligt skattekort er dit fradrag delt op på dag, uge, 14 dage og måned. Så hvis du får løn hver måned, trækker din arbejdsgiver først dit månedsfradrag fra lønnen. Derefter regner din arbejdsgiver ud, hvor meget du skal betale i skat af resten af lønnen. Når du har et skattekort, er der automatisk trukket skat af lønnen, hver gang du får den udbetalt. Din arbejdsgiver sender skatten videre til skattevæsenet. På din lønseddel kan du se, hvor meget du har tjent, og hvor meget der er trukket i skat og AM-bidrag. Husk at gemme dine lønsedler – de er bevis på, at skatten er betalt!

Hvis dine indtægter eller fradrag ændrer sig væsentligt i løbet af året, skal du kontakte et skattecenter. De kan fortælle, om du skal have et nyt skattekort – og hvis du har et frikort, om det skal skiftes ud til et almindeligt skattekort. Det nye skattekort bliver printet ud, mens du venter.

Det er vigtigt at få ændret skattekortet, så du løbende betaler den rigtige skat. Hvis du fx får nyt job med højere løn, skal du betale mere i skat. Eller hvis du får et lån i banken, giver renterne fra lånet dig et fradrag, så du skal betale mindre i skat. Hvis du ikke får ændret dit skattekort, kan du risikere at få en restskat.