/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
Venteliste til lejlighed?
Fra : cristian2
Vist : 1786 gange
20 point
Dato : 26-06-07 23:31

Jeg vil gerne skrive mine børn op til en lejlighed i København med sigte på når de flytter hjemmefra. Men jeg har hørt at de skal være 14 år inden det kan lade sig gøre. Dog siger andre at visse boligselskaber åbner listerne før. Er det korrekt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 23:39

Der er forskellige regler for de forskellige boligselskaber....

Gå ind på selskabernes hjemmesider - der kan du se betingelserne.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-07 00:33

Nogle andelsboligforeninger optager passive medlemmer fra fødslen af. Det koster indmeldelse en gang for alle, og så er man før i køen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-06-07 17:37

KAB og DAB har aldersgrænse på 15 år... I visse tilfælde hvis man bor i bebyggelsen, 14 år...

Og reglerne for andelsboliger er stort set det sammen.

men det KAN da være, at der er et sted, der har andre regler...... Det kan være, at transor kan sige hvor?

Kommentar
Fra : pbs92

Dato : 27-06-07 19:51

du melder dine brøn ind skal du betale det nummer de før har de til de er myndig . det vil sige hvis de er nummer 12 vil se aldrig komme til nummer 11 før de er 18 men heller ikke komme ned til nummer 13 på vente listen normal aldre er 16 år ved jeg da jeg er formand i en afd bestylse i holbæk

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 27-06-07 22:11

Tak for svarene ind til videre.

Jeg har netop kontaktet en boligforening som siger at jeg kan melde dem ind som 15-årige og at der går 20 år inden de kan få en lejlighed - dvs. tidligst når de er 35 år. Konklusion: Det kan ikke svare sig at skrive dem op med sigte på bolig i deres første ungdom.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-07 22:18

Ja - sådan er livet.....

Boligselskaberne tjener enorme beløb på at skrive folk op i en kø til en lejlighed de måske aldrig får.....

Det burde forbydes at det koster.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-07 15:08

Den holder ikke helt...
For der altid boliger, der mindre attraktive og som dermed har kortere venteliste. Tit er det nye boliger eller nyrenoverede boliger, der er dyrere end de gamle.
Men det kan også bare være boliger i et "berygtet" område.

Et stort problem er det, at boligselskaberne tit kun råder over en brøkdel af lejlighederne, og det så er kommunerne der bestemmer hvem der skal have de fleste.

Så det kunne være, at du skulle sørge for at få dine børn skrevet op i DIN kommunes boliganvisning?
Hvis først de unge har en god lejlighed, så har de jo noget at bytte med, hvis de ikke vil blive i kommunen..

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 02-07-07 10:31

Citat
Så det kunne være, at du skulle sørge for at få dine børn skrevet op i DIN kommunes boliganvisning?
.

Jeg har prøvet at ringe, Birgitta, men Københavns boliganvisning blev nedlagt engang i 90'erne, har jeg fået at vide. De sagde i omstillingen at jeg skulle hen vende mig til socialforvaltningen. Var det den du tænkte på, Birgitta, eller kan det heddet noget andet?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 02-07-07 13:38

Det var da ikke særlig hjælpsomt af Københavns Kommune......
Socialforvaltningen kan sikkert hjælpe med mere akut boligmangel... Men du vil jo gerne have børnene på venteliste, så de IKKE kommer i akut bolignød...
Her i kommunen har vi noget, der hedder Ballerup Boliganvisning... Men sådan en har København åbenbart ikke...

Hvad med denneher:

http://www.boligbutikken-for-ht.dk/index.php?Boligbutikken_Session=ebdf16a4da517a23aa9490070f9d322f

Men denneher er også ok...:

http://www3.kk.dk/Service/Sociale%20tilbud/Social%20boliganvisning.aspx

Der er da forskellige muligheder...

Det gør jo også en forskel, om de skal have noget midlertidigt, -f.eks. under uddannelse- eller om det først er til når de måske skal til at stifte familie selv...

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 09-07-07 10:32

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-07 13:23

Tak for accepten af mit svar.
Håber, I finder ud af noget...

Kommentar
Fra : blank

Dato : 07-08-07 23:14

Undskyld at jeg lige blander mig i et lukket indlæg:

Citat
Boligselskaberne tjener enorme beløb på at skrive folk op i en kø til en lejlighed de måske aldrig får.....

Det burde forbydes at det koster.....

I april 1992 besluttede daværende boligministeriet en lovgivning, der betyder at en ansøger skal være fyldt 15 årinden en opnotering kan ske. Herunder også at det skulle koste et årligt beløb for at bibeholde sin anciennitet. Denne lovgivning SKAL de enkelte boligselskaber følge, derfor denne årlige opkrævning.

Der findes en del boligforeninger, hvor der indbetales et engangsbeløb for medlemsskab og et indmeldelsesgebyr. Herefter koster det intet før ansøger melder sig aktiv. Dette medlemsnr. følger personen hele livet og kan "genbruges" hvorimod en opnotering i et boligselskab kun kan bruges een gang.

Og som Birgitta pænt beskriver, er der som altid een eller flere afdelinger i foreningen/selskabet der ikke har 20- års ventetid. Man skal starte et sted og så må man søge videre såfremt det ikke lige var ønskestedet.

Men mange har efterhånden fået deres egen hjemmeside, hvor de fortæller om disse regler. Her kan du også se hvilke afdelinger/boliger der udlejes og udfra disse oplysninger finde hvilke dine børn skal være opnoteret i - når de er fyldt 15 år.