/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
2 spm vedr. Akassen
Fra : jomfruane
Vist : 2776 gange
200 point
Dato : 25-06-07 19:52

Det første er at jeg er i karantæneperiode, men blevet indkaldt til et møde med to dages varsel. Jeg havde selvfølgelig andre planer, men har de hjemmel til at indkalde mig til møde vedrørende CV (som først skal afleveres iflg reglerne om en måned)?
Det andet er hvordan man takler et menneske der er enlig med barn - Mit barn har sommerferie og jeg kan se af reglerne at jeg skal stå til rådighed for fuldtidsarbejde der ligger indenfor fire timers kørsel fra min bopæl, dvs jeg kan resikerer at være væk hjemmefra i 12 timer dagligt - uden børnepasning. Min fagforening kunne kun svare at jeg skal stå til rådighed, men ikke komme med nogen løsning.

Jeg forsøgte at skrive til Akassen, men de skriver blot tilbage at de besvarer mit spm hvis jeg giver dem mit cpr nr. ikke fordi jeg har noget imod det, men jeg har i løbet af mine ti dage som medlem allerede mistet alt for AAK, som gør alt hvad de kan for at umyndiggøre mig og mine forhenværende medstuderende. Åh ja - og så er der lige den hage ved det at de IKKE besvarer spørgsmål og telefonen kan man ikke komme igennem med. Derfor dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-06-07 20:09

velkommen i den virkelige verden. hvis man vil have ydelser fra det offentlige, er det dem der bestemmer på hvilke betingelser. og de kan være meget tunge at danse med.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 20:20

På hvilken måde besvarer du mit spørgsmål?
Jeg forsøger bare at finde ud af reglerne selv, når nu dem der burde havde dem og dele ud af dem ikke vil give dem fra sig...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 20:25

Bare lige for en anden gangs skyld.
I det øjeblik man giver en personlig indfaldsvinkel på et spørgsmål herinde, er det ikke fordi man lægger op til at andre skal oppe sig på ens bekostning, men for at synliggøre en problematik.
Jeg skriver ligeledes ikke for at få sympati, blot for at få den viden jeg ikke selv besider.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 21:00

Hej Jomfruane

du har formodentligt kigget på AAK's hjemmeside vedr. reglerne.

Et af de vigtige punkter lyder:
Citat
CV-samtale med AAK

Det er AAK, der skal godkende CV'et senest en måned efter, du er blevet ledig. Det gør vi ved en CV-samtale. I denne samtale vil vi, udover at tale om dit CV, også vejlede dig om dagpengereglerne, din forpligtelse til at stå til rådighed og hjælpe dig med din jobsøgning.
Hvis du ikke har været til en CV-samtale inden 1 måned efter, du er blevet ledig, mister du din ret til dagpenge. CV-samtalen er nemlig en vigtig del af din forpligtelse til at stå til rådighed.

Og det er formodentligt det møde du er blevet indkaldt til, med 2 dages varsel.

Nu er du måske lige blevet færdig med din uddannelse, men så skal du jo være glad for - at du efter en måneds medlemsskab for ret til dagpenge - men det er visse regler der skal overholdes.
Det er ikke din A-kasse der presser dig unødigt, du må rette din kritik mod beskæftigelsesministeren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-07 21:03

Om du har børn eller ej er jo ikke akassens problem.....

Kan du ikke passe et evt. job pga. de har sommerferie - ja så må du på kommenen - der er mulighed for at finde en løsning eller give dig bistand.....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-06-07 21:20

Ja som også AAK skriver i deres vejledning til dig så skal du stå til rådighed i karantæneperioden såfremt du ønsker at få dagpenge sidenhen (Jeg går ud fra at du er nyuddannet)

Hvad angår hvad det vil sige at stå til rådighed også når man har børn, ja så administrere AAK bare de regler Beskæftigelsesministeren udstikker.

Det er ikke din A-kasses ansvar at forvalte dit liv men derimod dig selv der har truffet nogle beslutninger om at få børn.

Der gælder de samme regler for dig som for alle os andre.

Om reglerne er fair og børnevenlige er en anden historie.

VH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-07 21:21

jomfruane

Du kan jo meddele, at du ikke kan den dato, men inden 1 måned efter du meldte dig ind, så skal du til det møde, hvis du vil modtage dine dagpenge.

Nu ved jeg ikke hvilken alder dit barn har, men de fleste institutioner holder da åbent hele sommeren, så en enkelt dag kan dit barn vel være der i sin ferie.

Men læs mere her

http://www.aak.dk/?id=1

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 21:28

Du har formodentlig også læst denne PDF-tekst
http://www.aak.dk/file_upload/302.PDF
der beskriver de forskellige regler.

Hvis man skal modtage dagpenge er der mange regler, som skal overholdes - hvis ikke, risikerer man at miste retten til penge. (Det er værre end skattevæsnet).

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 21:35

Jeg prøver lige igen

1 har de hjemmel til at indkalde til CV møde (hvor man skal medbringe CVet) inden fristen for indtastning af CV er udløbet?
2 Hvordan er reglerne for enlige med børn uden pasningsmulighed i barnets ferie?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 21:42

Jeg prøver igen:

Citat
1 har de hjemmel til at indkalde til CV møde (hvor man skal medbringe CVet) inden fristen for indtastning af CV er udløbet?

- Ja, selvfølgelig har de det, og samtidigt vil de informere dig om pligter og rettigheder.

Citat
2 Hvordan er reglerne for enlige med børn uden pasningsmulighed i barnets ferie?

- Det er ikke A-kassen's problem, enten har du nogen der kan passe dit barn eller også er det i en daginstitution.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 21:44

På hvilket grundlag bygger du det?
Det strider imod enhver logik og jeg har brug for at kende loven, ikke bare høre fra en der absolut vil havde ret - hvilket er lidt svært at tro skulle forholde sig anderledes når du skriver som du gør

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-07 21:45

Citat
1 har de hjemmel til at indkalde til CV møde (hvor man skal medbringe CVet) inden fristen for indtastning af CV er udløbet?
2 Hvordan er reglerne for enlige med børn uden pasningsmulighed i barnets ferie?

1. Ja, det hele skal jo være på plads fra den dag hvor du kan få udbetalt dine dagpenge.

2. Er dit barn ikke skolesøgende, så har SFO'en jo åbent så han/hun kan være der de timer du er nødt til at tage til møde.

Reglerne for enlige mødre i barnets ferie, det er noget man selv må finde en løsning på.

Kan dit barn ikke være i SFO'en den dag?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 21:50

Min søn har ferie i knapt to måneder, der er ikke sfo på hans skole i sommerferien. Han kan til gengæld sagtens gå med til et møde hvis det bare er en dag - det jeg taler om er min evne til at stå til rådighed på arbejdsmarkedet.
Da jeg er nyuddannet har jeg en måneds karantæne som jeg bruger på at søge job - jeg vil for meget i denne verden undgå dagpengesystemet, men kan jo altså ikke tage et job, før min søns skole starter til august og da kun på deltid.

Når fristen for at indtaste sit CV er den dag hvor dagpengeperioden starter, kan de dårligt kræve at jeg kommer med det udfyldt 10 dage efter endt uddannelse.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 21:53

Citat
På hvilket grundlag bygger du det?
Det strider imod enhver logik og jeg har brug for at kende loven, ikke bare høre fra en der absolut vil havde ret - hvilket er lidt svært at tro skulle forholde sig anderledes når du skriver som du gør

Hvad jeg bygger det på: Først og fremmest de sider jeg har henvist dig til på AAK's side, det er de samme regler som gælder for alle andre A-kasser. Det er ikke noget de selv vælger, men derimod regler udstukket af Beskæftigelsesministeriet og Folketinget.
Derudover har jeg selv været medlem af en fagforening og tilhørende A-kasse i 40 år, og har også haft ledighedsperioder - hvor man bliver indkaldt til møder (ofte fra første ledighedsdag).

Jeg er bange for, at du ikke har læst vejledningen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 22:04

Citat
Når fristen for at indtaste sit CV er den dag hvor dagpengeperioden starter, kan de dårligt kræve at jeg kommer med det udfyldt 10 dage efter endt uddannelse.

Nu er der jo ingen der kræver, at du kommer med et perfekt udfyldt CV - men de vil jo nok sikre sig, at du er startet på det. Det kunne jo tænkes, at de kunne bibringe dig nogle hint's til et perfekt CV.

Citat
Da jeg er nyuddannet har jeg en måneds karantæne som jeg bruger på at søge job - jeg vil for meget i denne verden undgå dagpengesystemet, men kan jo altså ikke tage et job, før min søns skole starter til august og da kun på deltid.

Vgtigt for en god jobsøgning, er et godt CV.
Og samtidigt ønsker du at undgå dagpengesystemet - det er du jo allerede medlem af, og om 20 dage begynder du at optjene dine første dagpenge, og umiddelbart ønsker du ikke at komme i job før til august. (Dette bør du ikke fortælle A-kassen, da det kan opfattes som om, at du ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet).
Og hvss du kun overvejer et deltids job, vil/kan det også påvirke dine dagpenge - alt efter time antal.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 22:09

jammen jeg har jo allerede fortalt a kassen at jeg er enlig mor og så kan jeg nu forstå at jeg derved slet ikke er dagpengeberettiget, så det kan vist være det samme.

Hvor mange arkitekter får job via jobcenteret... nej vel...

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-06-07 22:15

Citat
Hvordan er reglerne for enlige med børn uden pasningsmulighed i barnets ferie?

Har ikke læst alle svarene, men når du er medlem af a-kassen og ønsker dagpenge, skal du meddele dem hvornår du har ferie senest 14 dage før. Da dit barn har ferie er du også selv nød til at melde ferie i den periode. Ellers er der jo i realiteten ikke nogle til at passe dit barn. Hvis du ikke var medlem for 14 dage siden, så ring og snak med a-kassen.

Reglen er mht cv, at du senest 1 måned efter første ledighedsdag, skal læggge dit cv ind på jobnet.dk og det skal være tilgængligt for søgning. Jobcentret skal godkende dit cv og giver besked til a-kassen om det er godkendt. Den procedure skal du desværre igennem hver gang du har været afmeldt i mere end 3 måneder.

Det er faktisk mest tidskrævende første gang man skal meldes ledig med alle de papirer der lige skal udfyldes.

Jeg er meget ude som vikar i nogle måneder ad gangen, og det ligger efterhånden på rygraden. Hvis jeg så har været ude i feks 4 måneder, bliver jeg også indkaldt til møde i a-kassen for at høre om diverse pligter og rettigheder, men jeg skriver til dem og bliver fritaget, da jeg jo tit er ledig og kender mine pligter. Så får jeg en sludder for en sladder på mail eller tlf, og jeg behøver ikke komme.

Jeg går ud fra du er i periode 1 hvis det er første gang du er ledig, så skal du bare lige over den hurdle der er i starten, så kører det bare af sig selv. Og selvfølgelig skeler de lidt til at du ikke har pasningsmulighed til dit barn, selvom loven er ligeglad. De må selvfølgelig ikke bare love dig noget du kan hænge dem op på. Bare husk selv at være lidt fleksibel.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 22:31

Det lyder betryggende tak. Jeg blev noget nervøs for at det slet ikke skulle gå, men tænk lige her til aften har jeg fået en super positiv tilbagemelding på et job jeg er blevet opsøgt om - skal mødes med dem i morgen, så mon ikke jeg er lovlig undskyldt fra det cv møde under alle omstendigheder?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 22:32

Citat
jammen jeg har jo allerede fortalt a kassen at jeg er enlig mor og så kan jeg nu forstå at jeg derved slet ikke er dagpengeberettiget, så det kan vist være det samme.

Der findes da mange enlige mødre/fædre som får dagligdagen til at hænge sammen.

Citat
Hvor mange arkitekter får job via jobcenteret... nej vel...

Hvem der overhovet får job via jobcentret, det er et godt spørgsmål.
Men det CV som du udarbejder til mødet, kan du jo også sagtens bruge på alle de andre jobsider.

Men selve jobnet.dk var elendig indtil 31-12-2006, men efter kommunesammenlægningen er den desværre blevet væsentlig dårligere. Men jeg er bange for, at det skyldes økonomiske nedskæringer hos Arbejdsmarkedstyrelsen.
Jeg har pt. en længere debat med dem om de manglende funktionaliteter, men indtil videre har jeg kun fået intetsigende svar, og E-mail til Beskæftigelsesministeriet bliver videresendt til Arbejdsmarkedstyrelsen. Der er noget der tyder på, at Beskæftigelsesministeren ikke gider komme på banen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-06-07 22:37

Citat
så mon ikke jeg er lovlig undskyldt fra det cv møde under alle omstendigheder?

Hvorfor dog ikke møde op til det CV-møde?
Der er formodentlig kun afsat et mindre antal timer, og så får du en forklaring på rettigheder/pligter og du kan spørge om alle de ting du er i tvivl om.

Og så tillykke med Jobsamtalen i morgen.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 22:38

Der er kun to måder at få job på som nyuddannet arkitekt: Enten bliver man kontaktet på baggrund af den offentlige udstilling som skolen laver efter afgang (det er jeg blevet) eller også søger man uopfordret (det har jeg gjort).

At man er enlig forældre er efterhånden en slidt frase og giver næsten altid samme reaktion - vi kan sgu bare klare os selv, for det gidder ingen høre på mere... men virkeligheden er altså at man står med alle syge/ferie/fridag selv og bare er afhængig af hvornår der lukkes og åbnes... dermed ikke sagt at det er et dårligt liv, det skal bare planlægges ordentligt. For nyligt var jeg ude for at måtte lave afgangsprojektet på 72 dage istedet for 100, fordi børns sygdom ikke tæller som lovligt fraværd. Det gik, men for helvede det er ikke fair.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-07 22:50

Citat
Det lyder betryggende tak. Jeg blev noget nervøs for at det slet ikke skulle gå, men tænk lige her til aften har jeg fået en super positiv tilbagemelding på et job jeg er blevet opsøgt om - skal mødes med dem i morgen, så mon ikke jeg er lovlig undskyldt fra det cv møde under alle omstendigheder?

Du skal give besked om, at du ikke kan møde til det CV-møde og helst før det starter. Men det kan du vel nå i morgen tidlig, før du skal til jobsamtale.

Husk lige de kan forlange dokumentation for udeblivelse.

Men held og lykke med fremtiden.

Accepteret svar
Fra : hjortby

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-07 22:08

Som du allerede har oplevet, skal du ikke forvente megen hjælp fra din A-kasse, selvom de måske gerne vil. De er underlagt nogle meget strenge retningslinier fra arbejdsministeriet, og det gælder i første omgang for A-kassen om at leve op til de krav, som de er stillet overfor.

Som enlig forsørger er du dårligt stillet, særligt i forbindelse med behovet for barnepasning overfor kravet om rådighed til arbejdsmarkedet. Hvis man passer barn, og ikke kan få barnet passet andet sted inden for de rammer, du selv nævner, er du faktuelt ikke til rådighed, og kan ikke få hjælp - faktisk heller ikke fra bistandskontoret. Reglen siger, at du SKAL være til rådighed - den er ufravigelig, undtagen ved sygdom, men så skal man meddele det og overgå til sygedagpenge.

Urimeligheden forsætter til det tragikomiske. Det er nemlig sådan, at skulle du gå hen og blive ansat et eller andet sted, lad os sige pr. 1/9-07, ja så stilles der krav om, at du dels stadig søger job og er til rådighed - på trods af, at du har et job, der blot ikke er påbegyndt.

JA, der er hjemmel til begge dele. Både CV og rådighed. Det er vanvittigt urimeligt og der tages ikke hensyn til det "lade sig gørelige".

Held og lykke.

Lav et hurtigt CV og vær til rådighed, husk og virksomhederne holder sommerferie, så chancerne for at blive kaldt til "tvangssamtale" er ganske beskedne.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-06-07 11:44

Jeg var nødt til at tage til mødet og det var faktisk rigtig godt jeg gjorde det.
Ved virkelig at gå dem på kligengen indrømmede de at jeg blot skal sende en ansøgning om ugen (jeg sender ca 4) og komme til de møder de indkalder til hver 3. måned for at være dagpenge berettiget. Fjollet de giver indtryk af noget helt andet i deres skriftlige materiale.

Det har jeg jo slet ingen problemer med at leve op til.
Jeg har en gammel uddannelse som jeg sikkert af jobcenteret vil blive tvunnget til at ansøge indenfor, men så gav de faktisk gode råd til at undgå ansættelsen.

Gud hvor er det dog usansynligt åndsvagt det system.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-06-07 11:52

Så var det da godt, at du fik dit barn passet og deltog i mødet

Så ser det hele jo noget lysere ud.

God sommerferie

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-06-07 12:02

det er altså ikke sommerferie for ham endnu lool, jeg kommer bare tila t betale for en ubrugt tandlægetid...

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 27-06-07 13:28

Tak for svaret hjortby.

Kommentar
Fra : hjortby

Dato : 28-06-07 10:53

Velkommen fr. Jomfru Ane.

Selv har jeg også været igennem møllen. Du kan være ganske sikker på, at tåbelighederne fortsætter. Og du bliver bedt om at søge på baggrund af din tidligere uddannelse og alt muligt andet, også selvom du ikke føler dig kvalificeret.

I mit CV ville jeg anføre min status som alenefar idet jeg mente, og stadig mener, at det er en væsentlig del af mig og en eventuel arbejdsgiver selvfølgelig har interesse i at vide det. Det var ikke tilladt, "hvis du skriver det, bliver CV'et ikke godkendt og du mister din dagpengeret", var svaret da jeg spurgte ind til rimeligheden. Og det blev fulgt op med "den slags oplysninger er en hindring i jobsøgningsprocessen og kan forhindre, at du kommer til jobsamtale". Jeg, derimod mener, at det er fint at blive sorteret fra på baggrund af relevante oplysninger, og at det er unfair overfor for både ansøger som arbejdsgiver at begge skal bruge tid og ressourcer hvis man tvinges til at fortie forhold, som jo kommer frem under en samtale og som - i min verden - har stor relevans for ens evne til at bestride forskellige jobs.

Men sådan er det.....

Mere. Ved et kursus, afholdt af Akassen, møder jeg nogle mennesker, som har være ledige længe. Og på den baggrund, stilledes der krav om, at de skulle skrive min. 3 jobansøgninger om ugen - det gjorde de så. Meeeen.... de havde ingen intersse i at få et job, eller var laaaangt fra kvalificeret til de ansøgte stillinger. Det er da at gøre grin med arbejdsgiverne, det må jo vælte ind med ansøgninger fra folk, som søger blot for at søge. Tænk hvad man pålægger arbejdsgiverne at ressourcekrav blot for at håndtere ikke relevante og uinteresserede ansøgere.

Jeg var i møllen mellem 2 jobs, og priser mig lykkelig for, at jeg ikke skal administreres at et system med en holdning som ovenstående.

Jeg blev faktisk så fortørnet over fremgangsmåden, at jeg skrev en mail til arbejdsministeren Klaus Hjort Frederiksen om det. Og spurgte om, at processen var godkendt at arbejdsmarkedsparterne spec. Dansk Arbejdsgiverforening.

Fik et "go'dav'mand økseskaft - svar", formuleret som var det skrevet til en knægt i 6 klasse - noget med, at det var tjeneligt at komme til samtaler - også i det skal man øve sig.

Held og lykke med arkitekterierne....

Kommentar
Fra : elgmao

Dato : 10-09-16 13:48

Har selv været i en lignende situation, selvom den a-kasse jeg er medlem i havde rigtige gode bedømmelser på http://www.billig-akasse.dk, synes jeg ikke rigtig jeg har noget at være super tilfreds over..

Man skal skisme sørge for at få læst godt op på reglerne, så man ikke pludselig står uden penge i en længere periode.. Har før hørt om folk der kæmper med a-kassen i LANG tid selvom de egentlig har ret i deres sag.

Hilsen Elgmao