/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilforsikring ejer/bruger
Fra : Michael1981
Vist : 1146 gange
20 point
Dato : 24-06-07 20:39

Jeg har et spørgsmål ang. bilforsikring og vægtafgift.
Et familiemedlem købte en bil sidste år og fordi han ikke havde kørekort, så fik han overtalt mig til at registere mig som bruger af bilen, han kørte galt i den sommer sidste år, og har ikke afleveret pladerne til bilen, jeg har haft besøg af politiet,, og forsikringselskabet som han tegnede en forsikring i, hæfter mig for skaderne, selvom jeg ikke har underskrevet en forsikring eller tegnet en. problemet er at jeg snakker ikke med ham mere, og jeg kan intet kontakt få til ham, men stadig bliver regninger ved at komme til mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har fortalt politiet og forsikringselskabet, jeg ved ikke hvor bilen eller pladerne er, men de siger det er mit eget problem at finde ud af. hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 20:41

Har virkelig brug for hjælp, da jeg hæfter for disse regninger.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-06-07 20:49

du skal tage fat i gutten og fortælle ham at du skal have pladerne til bilen og nogle penge. det kan godt være, at det virker brutalt, men du kan blive nødt til at bruge de hårde metoder. som loven er skruet sammen har du virkelig et problem. så træk gutten om bag ved laden og fortæl ham hvor skabet skal stå.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-06-07 20:53

Lej et par rocker til at hente bilen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 20:55

Citat
og forsikringselskabet som han tegnede en forsikring i, hæfter mig for skaderne

Det kan ikke være rigtig.....

Enten dækker hans forsikring eller føreren/ham skal betale....

Du kan aldrig blive draget til ansvar forsikringsmæssigt....

Forsikringstageren er jo kendt......

Citat
men stadig bliver regninger ved at komme til mig

Hvilke regninger.... ??????

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 21:00

Regninger fra forsikringen og centralregistret for motorkøretøjer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 21:04

Regninger fra forsikring kan aldrig blive dit problem....

Har han selv forsikret den står han som bruger på registreringsattesten, så det kan ikke være det store problem for politiet at finde ham....

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 21:07

Jamen det gør han også jeg har en kopi af registringsattesten hvor der står mig som bruger og ham som ejer. og har også afleveret den til politiet men de er åbenbart ligeglad. og der står på mit papir her, at registringsattesten er sendt til ejeren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 21:07

Forstår jeg dit spørgsmål rigtigt....

Er du både ejer og bruger ifølge registreringsattesten ??????

Så forstår jeg ikke denne
Citat
selvom jeg ikke har underskrevet en forsikring eller tegnet en

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 21:09

Nej det her stykke papir som jeg har her, der står jeg som bruger, og forneden på papiret, står han som ejer af bilen. og på papiret står der også. Er registreret Dem som bruger og nedenstående person som ejer. Registreringsattesten er fremsendt til ejeren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 21:14

Citat
centralregistret for motorkøretøjer

???????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 21:16

Politiet kan da til hver en tid finde ejeren...... Og dermed bilen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 21:17

Citat
der står jeg som bruger

Så må du jo også have skrevet under på forsikringen.......

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 21:17

Ja det er der papiret er fra, men jeg får jo både regninger fra centralregistret for motorkøretøjer, fordi nummerpladerne ikke er afleveret på bilen, fordi dem har han jo, da det er hans bil. og der bliver ved med at komme regninger ang. vægtafgift osv. fordi bilen ikke er afmeldt. jeg ved det lyder inviklet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-06-07 21:18

Prøv at afmelde dig som bruger hos forsikringsselskabet.

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 21:18

Nej jeg har ikke skrevet under på forsikringpapirene, men da jeg ringede til forsikringen her i fredags, sagde de, at automatisk, når jeg står som bruger af bilen, så får jeg forsikringen selvom en anden mand har tegnet den. og det syntes jeg er underligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-06-07 21:20

Meld ham til politiet for svindel.....

Kommentar
Fra : Michael1981

Dato : 24-06-07 21:22

Ja det er jo nok den sidste mulighed jeg har tilbage for han er jo fuldstændig ligeglad med om jeg sidder og hæfter for det.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 24-06-07 21:26

Jeg forstår ikke hvorfor han ikke bare kunne stå som ejer + Bruger, og selv tegne forsikringen....????
Min svoger har købt bil, og han har det hele i hans ejet navn, selv om han ikke ejer et kørerkort

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-07 21:50

Citat
Et familiemedlem købte en bil sidste år og fordi han ikke havde kørekort, så fik han overtalt mig til at registere mig som bruger af bilen, han kørte galt i den sommer sidste år, og har ikke afleveret pladerne til bilen, jeg har haft besøg af politiet,, og forsikringselskabet som han tegnede en forsikring i, hæfter mig for skaderne, selvom jeg ikke har underskrevet en forsikring eller tegnet en. problemet er at jeg snakker ikke med ham mere, og jeg kan intet kontakt få til ham, men stadig bliver regninger ved at komme til mig, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg har fortalt politiet og forsikringselskabet, jeg ved ikke hvor bilen eller pladerne er, men de siger det er mit eget problem at finde ud af. hvad kan jeg gøre?

Når du står som bruger af en bil, er det dig der er ansvarlig for at tegne forsikring på den........

For det er ALTID brugerens navn, at vægtafgift - og forsikringsopkrævninger sendes til

OG forsikringsselskabet her helt ret i, at når du står som bruger af bilen er forsikringen tegnet i dit navn, og dermed er du ansvarlig for de skader der er lavet.......og når føreren af bilen ikke havde kørekort, dækker forsikringen ikke umiddelbart.

Plus, at du kan straffes for at have medvirket til falskneri ved at stå som bruger af en bil selv om du ikke er det.....og at du yderligere står som bruger af en bil hvor du udmærket vidste, at ejeren kørte rundt i en bil i dit navn og uden kørekort.

Politiet har ligeledes ret i, at pladerne sådan set er dit problem når du har stået som bruger.

Ved ikke om du også stod som ejer af bilen eller om vedkommende selv gjorde det?????

Men hvis du ved hvor han bor må du jo bare tage ud og hente de plader....ellers får du jo også problemer når bilen kaldes til periodisk syn og den ikke kommer det, og politiet så vil inddrage pladerne.

Såfremt du havde solgt bilen og den nye ejer ikke fik omregistreret bilen, havde du haft mulighed for at lave en erklæring om, at bilen ikke længere var din og dermed blive fritaget for at betale forsikring/vægtafgift og pladerne ville så være blevet efterlyst.......men den fremgangsmåde gælder så ikke her når sagen allerede er så langt og der er blandet skader ind i det....for der skal kunne dokumenteres at bilen er solgt.

Så du har rigtigt "skidt i nælderne", og den eneste mulighed er at få fat i de plader og afmelde bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-06-07 00:24

I din situation ville jeg meddele motorkontor og forsikringsselskab, at din relation til ejeren er ophørt, og at han derfor har hentet bilen, således at han nu selv er bruger af bilen, hvorfor du i øvrigt heller ikke længere har adgang til pladerne.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 25-06-07 10:15

Hej Michael1981.
Som "Dova" skriver, må jeg nok sige: du er rigtig kommet i "klemme"
Hvis jeg var dig, ville jeg aldeles omgående kontakte en advokat og i alle større byer, kan
du få gratis advokatvejledning, hvis du ikke selv har råd til at betale en. Kom omgående
afsted til vejledning. Denne her sag kommer du ikke ud af uden hjælp fra andre.
"good luck" - og.....og..... skriv aldrig under for andre...i denne slag sager.
Ibea

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-07 21:38

Citat
han kørte galt i den sommer sidste år, og har ikke afleveret pladerne til bilen

Havde han da fået kørekort og var det ham, der stod på skadesanmeldelsen som værende fører af bilen, da uheldet skete?

Kommentar
Fra : joker138

Dato : 05-07-07 10:27

hej Michael1981 hvorfor melder du ikke bare vogen for stjålet, for så har du en grund til ikke at kunne aflever pladerne og så for du også udbetalt forsikring hvis der er ansvar på billen. ellers vil den blive slettet efter 30 dage hos forsikring selvskab.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-08-07 16:47

Først af alt: Har du underskrevet et forsikringsbevis ?
Hvis andre har påført din underskrift, er det dokumentfalsk, altså en ulovlig og strafbar handling i sig selv.
Hvem har underskrevet anmeldelsen til syn og registrering ? Har du sat din autograf på disse, hænger du på den.
Dit bedste håb er nok, at lægge kortene på bordet og fortælle som det forholder sig, og specielt hvis du ikke aner hvor bil eller nr. plader befinder sig. Ellers må du selv forske i det, og som anført andetsteds tage fyren i kraven og ruske lidt fornuft i vedkommende.
Held og lykke med det.....