/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
forsvind hugorm
Fra : lham
Vist : 1100 gange
200 point
Dato : 23-06-07 07:54

Færdes meget i øde hedeområder ved vestkysten -bla blåbærplukning. Der er en del hugorme. Mig bekendt er hugorm døv for snak og sang , men reggistrerer lavfrekvente svingninger bla fodtrin /trampen . Har overvejet om de her elektroniske muldvarpeforskrækkere feks monteret på enden af en vandrestav vil have nogen " lad mig komme væk " effekt på ormen . Eller hvad med et par dråber hjortetaksolie på støvlen (holder bla hund kat ræv væk )-ANDRE GODE FORSLAG -bare ikke noget der får en til at ligne /lugte som en mus ??

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-06-07 08:03

Citat
Har overvejet om de her elektroniske muldvarpeforskrækkere feks monteret på enden af en vandrestav

Minder mig om filmen Dune__

Glem alt om det, og bare NYD dine gå ture.

Hvis ikke du ligefrem slår ORMEN med din stav,
tror jeg den LADER dig være i fred.

De plejer kun at blive ''tosset'' hvis de bliver generet,
eller parrer sig.
Eller du direkte TRÆDER på den.

Men ville ikke blive det.
Vi LÅNER jo bare deres Natur.'

Og ikke omvendt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-06-07 08:39

disken

det er ikke den slags kommentarer jeg er ude efter-lidt mere videnskabeligt og seriøst TAK
For øvrigt mener jeg ikke vi låner ormens natur vi er begge en del af den .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-06-07 10:03

Citat
Skriv en kommentar
Her kan du indlægge en kommentar til dette spørgsmålet.

Det er det eneste vi har mulighed for at give....

Hugormen skal nok forsvinde når du kommer med mindre du direkte træder på den....

Der er da ingen grund til at gøre den MERE aggressiv - den er i sig selv fredelig....

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-06-07 10:11

refi mfl
det er det det handler om -UNDGÅ AT KOMME TIL AT TRÆDE PÅ DEN eller uforvarende komme så tæt på at den ikke mener der er andre muligheder en at bide- jeg kender faktisk flere deroppe der er blevet bidt uden de bevidst har provokeret ormen-en døjede med det næsten et år før han var fuldt funktionsdygtig igen -lad mig nu høre om nogen med konkrete erfaringen /viden TAK

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-07 10:29

Sørg for altid at have et stukke sukker eller to samt et par hæfteplastre på dig. Fugt sukkeret med tungespidsen og sæt det på bidstedet med plaster - og søg så læge. Altsammen under forudsætning, at du skulle blive bidt. Og iflg. mine erfaringer er der ikke meget, du kan gøre udover at se dig for. En gang på vej til fisketur så jeg på ca. 400 meter 9 hugorme, én af dem hvæsede endda, fordi jeg kom til at jogge på den. Og det var ikke fordi jeg sneg mig frem.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-06-07 11:17

så jeg på ca. 400 meter 9 hugorme, én af dem hvæsede endda, fordi jeg kom til at jogge på den. Og det var ikke fordi jeg sneg mig frem.
Du har ret store fødder sådan at kunne jogge på en af dem på 400 meters afstand.

Hugormen er total fredet og må ikke unødig forstyrres eller jages rundt med.

http://www.lepidoptera.dk/bekg430.pdf

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-07 11:47

der står "på vej", ikke "på afstand" og historiem foregik i 1960.
Jeg HAR store fødder: 45 - godt udblokket
sukkeret mod hugormebid har jeg kun pr. referat, mens samme middel mod gedehamsestik er selvoplevet og særdeles vellykket. P.g.a. allergi koster et stik mig almindeligvis godt en uges sygemelding. Med sukkerbehandlingen kommer der et par timers lokalt ubehag. Princippet hedder osmose og burde være lige så godt mod hugormegift. Måske skal man skifte sukker efter ½ time. Hugormen sprøjter jo noget mere ind end en gedehams præsterer.

Og med hensyn til fredning, forstyrrelse m. v.: I sæsonen gik jeg den vej et par gange om ugen, så det var nærmest hugormene, der forstyrrede min passage!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-07 11:49

modersvilje's bekendtgørelse træder i kraft ca. 40 år efter mit møde

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-06-07 14:01

Jeg kommer fra et 'Hugormland' og det bedste forsvar, var altid at larme, dvs. trampe, skramle, gå på kviste så de knækkede, snakke højt osv., så vil ormene skyndsom fjerne sig, da de mindst af alle ønsker uvented besøg!
MVH Akle

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 23-06-07 22:58

Personligt tro jeg ikke på den "elektroniske muldvarpeforskrækkere", har ikke undersøgt det nærmere, men mener der er flere faldgrupper der gør apparatet uvirksomt:

- Frekvensområdet er det "hørbart" for en hugorm?
- Vil en hugorm reagere på denne lyd?
- Lydstyrken kraftigere end alm. færden? - specielt fordi apparatet kun røre overfladen af jorden i korte perioder.
- Udsender apparatet konstant lyd eller kun i kortere perioder?

Mener heller ikke at et påført lugtstof kan have nogen effekt.

Mit bedste bud er et par gummistøvler og ellers at lave støj ved f.eks. at gå hårdt og træde på grene.

Har ingen erfaringer med hugorme, men har som barn samlet en levende stålorm op fordi jeg trode det var en brunlakeret metalstang.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 24-06-07 09:00

Hav gode tykke gummistøvler på, og tramp kraftigt når du går. Hugorme har ingen hørelse men mærker rystelserne i jorden. Evt en stok til at rode lidt der hvor du vil plukke bær.
Kan iøvrigt huske engang i Asien, det var et byggeri man måtte opgive fordi der var for mange slanger. Efter regn når vi kørte igennem området på MC, var der slanger der krøb over vejen for hver 2-3-4 mtr. Her skulle vi ikke stoppe.