/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Volvo Penta Md 6
Fra : Albin01
Vist : 2850 gange
120 point
Dato : 20-06-07 00:51

Har nogen erfaringer med ovennævnte motor- specielt gearkasse. jeg har netop erhvervet en Ballade med en MD 6 motor. Turen til hjemhavn varede 12 timer (for motor) uden problemer. Den næste tur (kort tur) for motor gik motoren varm og samtidig gik bakgeret i stykker. Motoren er saltvandskølet og uden utætheder. Kølvandet ser ud til at fungere ok, og motoren har ikke brugt olie eller fået vand i olien.

Erfaringer - gode eller dårlige - modtages gerne.
Påforhånd tak

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-06-07 12:33

Ville gerne hjælpe, men det er ikke muligt ud fra de få oplysninger du kommer med.
Citat
Kølvandet ser ud til at fungere ok,
, men det gør det jo tydeligvis ikke da mororen bliver varm alligevel.
Det kan skyldes flere ting, men i første omgang bør du jo nok tage kontakt til sælger, det må være hans problem når båden er nyindkøbt.
Med hensyn til bakgearet kan det skyldes både manglende køling, men det kan også være et rent teknisk problem så som justering af kabel.
Disse 2 fejl behøver ikke at have noget med hinanden at gøre, men kan dog have det.
Som jeg ser det, må det i første omgang være et garantispørgsmål.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Albin01

Dato : 20-06-07 13:22

Tak for svarret. I forbindelse med uheldet er jeg blevet meget intereseret i at vide mere om denne motortype. Mest erfaringer fra andre. Første gang jeg sejler med en indenbordsmotor. Jeg er selv mekaniker men har meget lidt erfaringer med bådmotore.
Kølvandet, ja det er det der undre mig. Den har sejlet for fuld skrue i 12 timer i træk uden problemer. Og så på en kort tur kommer hele balladen. Ophedet motor og et bakgear som ikke fungere. Køler den gearkassen med samme kølvand som motoren? Så kan det vel være her at problemet begynder. Den går fint i bakgearet. Men der lyder hårde metalliske lyde derfra. Jeg har kontaktet sælger. Men prøver nu i ventetiden at samle oplysninger.

Mvh
Albin01

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-06-07 13:56

Køling på gearkasse og motor er den samme.
Hvis du ingen manual har, kan den downloades her http://www.ekerobk.org/info/info-downloads.htm
Det tyder nu mest på en fejl i impelleren eller termostaten, prøv lige at checke disse 2 ting først.
Det er jo et rimeligt simpelt kølesystem med ikke særligt mange fejlmuligheder.
Det lyder værre med gearet, metalliske lyde?? ikke godt, men een ting af gangen---kik lige til impeller og termostat.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-06-07 14:05

Ps. Termostaten skal begynde at åbne ved 65 gr. og være fuld åben ved 75 gr., prøv det i en gryde vand på komfuret.

Accepteret svar
Fra : han9bal

Modtaget 120 point
Dato : 26-07-07 20:18

hej storesøster ( Balladen er vist storesøster til en albin 79...)

De metalliske lyde fra gearet.... er der olie nok i det gear ?? Jeg kender ikke MD6 motoren ( men MD5) og da er gear-olien og motor-olien IKKE det samme..... eller er olien måske erstattet af havvand ? Som der tidligere er skrevet er det samme kølesystem - og impeller pumpen er ansvarlig for hele pumperiet. I en anden Ballade jeg kender trænger der gear-olie fra gearet til motoren... vistnok lidt svært at tætne.

Iøvrigt er det vist efterhånden meget småt med stumper til MD6.... især topstykker. Je tror nok jeg ville forhøre mig grundigt rundt omkring.

Iøvrigt tillykke med en aldeles velsejlende skude !!

Kommentar
Fra : Albin01

Dato : 26-07-07 22:09

Hej igen
Tak for alle svarene som har været nyttige. Jeg har nu foreholdt sælger ( Reese marin - Åbenrå) mine trængsler, som melder hus forbi.
Det er påvist at gearkassen har kørt uden olie, også i en periode før jeg har modtaget båden. Det kan den selvfølgelig ikke holde til. Da jeg ikke kom nogen vegne med sælger (Han påstår at det er mit ansvar ot sørge for der er olie på gearkassen inden hjemturen - jeg mener derimod at det er sælgers ansvar at at båden er fuld sejklar ved aflevering til køber) valgte jeg den hurtigste og billigste løsning for mig. Med gode venners hjælp fik jeg på havnen fat i en anden gearkasse, pris 3000 - den er nu monteret og fungere godt.
Mht til motoren har jeg foreløbig klarret varmeproblemet med at afmontere termostaten som åbner ved de 65 gr. Motoren køre nu med 60 gr. ved fuld belastning det skulde være tilstrækkeligt mener erfarne mennesker. Tilbage står så at afprøve et tip om at der i kølekamrene omkring cyll. ligger en del slam grums skaller efter mange års brug som kan fjernes ved at afmontere topstykke og tage urenhederne op denne vej. Urenheder i større mængder vil naturligvis forhindre kølvand i at cirkulere omkring i kølvandkamrene, så det er næsten sikker at problemer med overophedet motor b.la skyldes snavs i vandkammeret. Men det bliver vinterarbejde. Nu skal der sejles.
Og ja, båden er en velsejlende skude og jeg er meget glad for at det lykkedes at få fat i sådan en båd, trods alt.

Nb. Det var min første men bestemt også sidste handel med Reese marin asp.

Godkendelse af svar
Fra : Albin01

Dato : 26-07-07 22:16

Tak for svaret han9bal.