/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
opsæt 2 pc i netværk?
Fra : Samsingen80
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 17-06-07 10:39

Hey Kandus!

Hvordan opsætter jeg simpelt 2 computer i netværk med et krydset kabel (begge pc kører XP). Begge computer er i forvejen på internet via trådløst netværk.

Mvh Michael Lajlev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-06-07 10:42

Hvorfor ikke trådløs hjemme netværk mellem de 2 computere

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 17-06-07 11:29

pga af hastigheden

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-06-07 12:28

Da begge er trådløse, så må jeg gå ud fra at du har en router med access point. Så skal du bare køre over routeren, hvor du så deler filer og mapper med hinanden.
Du behøver så ikke ekstra spindelvæv af kabler!

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 17-06-07 12:48

det er desværre ikke muligt da de 2 computer står langt fra router og derfor vil det være spild af kabel og kører dem igennem routeren.

/Samsingen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-07 12:53

Du skal bare køre trådløst i netværk

Kør Guiden Opret et mindre hjemme og kontor netværk (hvis du kører XP) på begge pcer og der skal de bare være medlem af den samme arbejdsgruppe (samme navn) så vil det herefter være muligt at dele filer og printere. Du kan nu selv bestemme hvad der skal deles ved at højreklikke den mappe du vil have delt og klikke på Deling og sikkerhed

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 17-06-07 13:18

kører ikke hurtigt nok

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-07 16:08

Hvad skal du dog til der gør at du skal køre så hurtigt. Med et krydset kabel vil det ikke gå synderligt hurtigere.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-07 16:09

Fortøl lige lidt om hvad det er du skal til at flytte, for jeg tror da ikke du kan mærke den store forskel på hvordan det er koblet op rent hastighedsmæssigt

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-06-07 16:49

Nu er du godt nok fra samsø , men hvis du lige læser det som jeg skrev, så stod der ikke noget om kabler til din router.
Men du nævner selv noget om et krydset kabel, men det bliver vel så også lige så langt!!!!!!

Så du må sætte dig lidt ind i det trådløse systems mysterier. - Noget kunne tyde på, at du har en dårlig forbindelse som svægger dit signal til en eller begge maskiner. - Det er den maskine med dårligst forbindelse der tvinger routeren ned i hastighed, og så følger den anden med, hvis den er sat til AUTO.

Hvis du har begge de bærebare i sammen rum, kan du forsøge dig med, at lade den ene køre AdHock, så de kan kommunikere sammen direkte.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-07 17:41

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 17-06-07 20:31

Okay, når mine kære ½tysker & ½svensker ikke kan forstå en ægte dansker nedarvet fra mr. bluetooth (harald blåtand)

Så må jeg jo prøve med andre medier. Jeg har tegnet en tegning over mit netværk.

Det trådløse køre via routeren ud via mine fine blå streger.

Det jeg gerne vil have hjælp til er opsætningen af de 2 pcer i kælderen som udover at kører på den trådløse router gerne skulle kunne have et seperat netværk (forestiller mig det nemmeste er via et krydset kabel). Da jeg ikke vil belaste det trådløse med min videoredigeringsfiler (min. 5gb+).

http://www.imagination3.com/LaunchPage?aFileType=&_nolivecache&sessionID=&message=PC opsaetning&room_email=&from_email=lajlev@gmail.com&from_name=Michael&to_email=lajlev@gmail.com&to_name=&aDrawingID=20070617_132354520_1397871805_***&transcript=&_lscid= .

Håber tegningen giver mening ellers må I landkrabber jo spørge vikingen, inden han tager på togt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-06-07 22:14

Yderst kreativt gjort af dig!
Jo du kan godt have et krydset kabel mellem dine PC'er i kælderen. Her skal du så køre statisk (fast lokal IP adresse), da du ikke har routeren til at blande sig i transmisionen.
Du skal nok, med fordel, slå/deaktivere den trådløse del medens at overførslen står på.

En anden mulighed er at du anskaffer dig et USB link kabel.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 22-06-07 10:43

Du sætter da bare kablet i begge maskiner, og under LAN forbindelsen giver du den ene PC en statisk adresse. f.eks. 10.10.3.5 og en eller anden fiktiv gateway f.eks. 10.10.3.1.
Den anden giver du bare en anden statisk IP f.ek.s 10.10.3.6 og så samme gateway som den første.
Husk at arbejdsgruppen skal være ens på begge maskiner og enten firewall slået fra eller tilad at andre brugere skal have adgang til dine filer. (og så skal du selvfølge have min. en delt mappe før det virker.. genstart skidtet og vupti så kan du f.eks. gå ned i kør og skrive \\10.10.3.5 eller \\10.10.3.6 alt efter hvilken IP den anden maskine har, og så kan du se hvad der er delt på den pågældende maskine....

Kommentar
Fra : Samsingen80

Dato : 22-06-07 13:42

ok, vender tilbage i næste uge, når jeg har prøvet det af.

Mange sommerhilsner Samsingen

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 03-08-07 00:22

Nøj det var en bøvlet forklaring DJfrakja

Nu skal du høre...Du højreklikker på ikonet (netværkssteder) Det ligger på skrivebordet eller i (Denne Computer) i menuen til venstre. det ikon højreklikker du på og trykker (Egenskaber) så højreklikker du på det ikon der hedder (LAN-forbindelse) og trykker (Egenskaber) Så finder du linien der hedder ( Internetprotokold (TCP/IP) ) og trykker en gang normalt på den så den bliver blå. og så trykker du på Egenskaber lige til højre for.
Så kommer du ind hvor der er nogle ting du kan krydse af. da du er på nettet vil den stå til
(Hent automatisk en IP-adresse) der skal du sætte den til (Brug følgende IP-adresse) så bliver de 3 øverste felter hvide og det samme gør de 2 nederste. I det øverste der hedder IP-adresse skal du skrive 192.186.0.1 når du har gjort det så trykker du på det felt lige neden under der hedder (Undernetmaske) så skulle den gerne selv skrive 255.255.255.0 og hvis ikke kan du jo selv skrive det. Så trykker du bare OK og så virker lortet på den maskine... Og alt det her gør du så på den anden maskine også... Der skal der bare stå 192.168.0.2 i det første felt i stedet for.

Så har du et netværk der virker med krydset kabel.. som overføre med 100.0Mbps i stedet for din trådløse hastighed... du skal så bare huske at sætte den tilbage til automatisk hvis du vil på nettet igen... og du behøver ikke genstarte computerene... i enkelte tilfælde kan det v ære nødvendigt at du genstarter.. men det plejer at virke med det samme. og ja så husk at arbejdsgruppen skal være det samme på begge computerene for at du lettere kan finde hinanden.

Håber du kunne bruge det.. Hilsen Alex. Ellers må du jo spørge mig ad igen ;)

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 03-08-07 00:34

Samsingen80
Jeg ved ikke hvor meget du kender til komputer jo hehe.. så det er derfor jeg har lavet en
(skårret ud i pap) beskrivelse :P
Syntes DJfrakja's forklarring lød lidt indviklet for en der evt. ikke vidste særlig meget om cumputere.

Det eneste de computere skal bruge for at kunne snakke sammen er de 2 felter på hver maskine jeg beskrev.. ip-adresse og Undernetmaske.. og ikke noget med gateway. det skal du ikke bruge til noget. som sagt det eneste der skal stå på begge maskiner er.
PC1
IP-Adresse 192.168.0.1
Undernetmaske 255.255.255.0

Og den anden.
PC2
IP-Adresse 192.168.0.2
Undernetmaske 255.255.255.0

Grunden til jeg bruger de tat jeg gør er at de har været standard lige siden TCP/IP protokollen kom på computere. Og så er det nemmere at huske hvis alle gør det samme. i teorien kan du godt skrive 10.10.10.26 så skal den anden bare hedde 10.10.10.27 men det er forvirrende at se på og de andre tal er standard så lær dem udenad til senere brug hehe.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 03-08-07 00:37

Arr pis KOMPUTER :P DOH computer selvfølgelig. med C og ikke K

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-07 01:04

Hvem var det der sagde BØVLET
I dit ene indlæg skriver du to forskellige IP adresser:
Citat
192.186.0.1 og 192.168.0.2 - det stemmer ikke over ens med "Undernetmaske" 255.255.255.0

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 03-08-07 12:39

Jo det gør det da netop. De 2 computere skal ha en fast ip adresse hver for at kunne snakke sammen uden internet og med krydskabel. de har ikke brug for nogen gateway og alt muligt. derimod den undernetmaske den selv laver. den skal være ens på begge computere hvilket er 255.255.255.0 som computeren selv taster ind når du har skrevet en ip.
og ja selvfølgelig har jeg skrevet to ip'er de skal jo he EN hver. og de første 000.000. skal være ens. hvorimod de 2 sidste 00.00 skal være forskellige. dvs 192.168.0.1 og 192.168.0.2 padabing badabum så har du 2 computere der kan snakke sammen med et krydset kabel. sværere er det ikke.

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 03-08-07 12:42

og hvis du stadig ikke tror mig så se den lille film jeg har lavet her http://www.vix.dk/v/167642

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 03-08-07 13:59

linket passer ikke mere. hader vix de forvrænger mine film ad helvede til. fatter det ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-07 21:43

Citat
..... fatter det ikke.

Næh, det gør du vel ikke!

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 05-08-07 04:18

Aha du er sjov hva? Not...

Men gør det jeg skrev og se om det så ikke hvirker.. og hvis det ikke gør så må du komme igen og være sjov ;)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-08-07 22:04

Hvis du Alex2000 lægger mærke til de to opgivne IP-adresser, så er de ret forskellig da den ene har 186 og den anden 168 i anden angivelse. Jeg må selvfølgelig formode at det i begge tilfælde skal være 168.
Men der er jo nogle der læser disse indlæg, som fanden læser biblen!

Kommentar
Fra : Alex2000

Dato : 05-08-07 22:35

arh okay på den måde. sorry. havde ikke set jeg havde skrevet 186 i stedet for 168

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 06-08-07 13:50

Det er vel også begrænset hvor simpelt det kan beskrives hvis man ikke ved noget om det i forvejen.