/ Forside/ Interesser / Helbred / Misbrug / Spørgsmål
10  25 300
råd og vejledning til rygestop
Fra : snaken
Vist : 655 gange
200 point
Dato : 10-06-07 22:44

I aften fik min kone og jeg et chok da vores datter på 18 år fortalte os at hun i 5 år har røget i skjul. Efter en fornuftig snak er vi alle 3 blevet enig om at prøve at finde en strategi for hende som hun kan bruge til at stoppe rygningen. Hun må selv tage initiativet og vi bakker hende gerne op, men vi aner ikke hvordan vi skal gribe situationen an. Da min kone og jeg aldrig selv har røget har vi ikke kendskab til de muligheder som måske findes?
Det skal siges at hun færdes meget på diskoteker og rygervenner så hun vil nok kunne blive påvirket den vej rundt - i en forkert retning selvom hun siger hun har viljen til at stoppe. Hun er helt obs på hvor skadelig det er over for hende selv og hendes omgivelser. Vi har klart givet udtryk for at vi tror 100% på hende og at vi gerne hjælper hende hvor vi kan.

Håber på nyttige tips.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-07 22:52

Citat
Hun må selv tage initiativet

Nemlig.....

Hvis hun VIL er det ikke så stort et problem for hende når hun ikke er ældre.....

Hun er ikke blevet "nekotinvrag" endnu - så omgangskredsen er nok det vigtigeste....

Hvis de alle ryger bliver det sværere.....

Hold pause fra diskotekerne i en månedstid....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-07 22:53

Citat
nekotinvrag

sorry - sæt selv i i

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-06-07 22:57

Når hun er 18 år - så lad hende selv åbne en tråd, og snak med nogle af os som er holdt op med at ryge. Vi kan fortælle hvordan man har det, og måske ikke hvad man skal gøre men hvordan vi har gjort det. Der er mange måder, og de er såmænd rigtige alle sammen.
Fælles for alle rygestopmetoder er ...............................viljen til at ville stoppe.

- forhenværende ryger.

Accepteret svar
Fra : Nanabanana

Modtaget 210 point
Dato : 10-06-07 23:26

Inde på denne hjemmeside er der en masse gode råd til rygestop: http://www.liv.dk/ryge/

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 11-06-07 07:44

Hvis gode råd virkede, var der ingen mennesker der havde nogle som helst problemer og verden ville se anderledes ud.

Da jeg stoppede mit misbrug, lyttede jeg ikke til gode råd, men erfaringer og viljen i mig selv. Jeg kan læse ud fra dit indlæg, at det er den vej i vil følge.

Jeg ville have skrevet det samme som e.c.

Godt i støtter op om hende, det får hun brug for.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-06-07 08:24

Jeg kan kun sige en ting, og så må vi se hvor lang tid der går før Klumme overfalder mig.

For mig og alle de rygere jeg har haft i min nærhed har Easyway's kursus været løsningen

Det er et kursus der netop gør op med alle fordommene om hygge, afslapning og stress i forbindelse med cigaretter, og viser rygeren at der absolut intet er at opnå ved at ryge, tværti mod.

www.easyway.dk

(ps. kurset findes også i bogform: Endelig ikke ryger af Allen Carr)

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 11-06-07 10:29

Hejsa.
Jeg stoppede med at ryge for knap et år siden, hvor jeg brugte xhale.dk meget.
Der er debatter og tests, og man modtager ofte mails med opbakkende ord.
Den er særligt til unge, der ønsker at stoppe med at ryge, og de samarbejder med Kræftforeningen.
Held og lykke med det.
-Zofie.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 11-06-07 13:13

Tak for svaret alle. Vi arbejder videre med mulighederne.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-06-07 20:59

Held og lykke ;)

Kommentar
Fra : Morten1972A

Dato : 15-12-08 20:32

I den sidste ende kræver det jo først og fremmest en masse viljestyrke. Men der er naturligvis situationer, hvor fælderne er større end andre (f.eks. til fester). En mulighed er jo også at bruge f.eks. nikotintyggegummi.

Kilde: http://www.RygestopGuiden.dk