/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
En fair pris
Fra : ibenib
Vist : 806 gange
10 point
Dato : 06-06-07 22:15

Hvad er en fair pris for en blandingskat?
Moderen er ren race med stambog faderen er huskat....

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 06-06-07 22:45

Da katten ikke er ren-race kan du ikke bruge den til udstilling og avle videre på den med stamtavle -derfor bør prisen være lav.
Det kommer også an på hvilken race den "rene" del er.
Katte har forskellige temp. ligesom hunde alt efter race. Derfor er det en god ide at gøre op med sig selv hvad det er at man præcis søger inden man køber.
se også denne side. http://www.killingelisten.dk/
Til sammenligning kan man købe kat eller killign på et kattehjem - her er prisen ca. 500 kr. og katten er kastreret/steriliseret og øremærket og fået ormekur.E nren racekat ligger på ml. 1500 - 5000 kr. alt efter race men igen kan i intet bruge den rene race attest til.
Kig evt. i den blå avis www.dba.dk (søg racekat) og se hvad prisen på den som ren race ville være og vurder derfra hvad du synes er rimligt. Blandingskillinger i den blå avis går for ca. 50-100 kr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-07 23:56

Racerene katte med stamtavler koster noget mere end det der nævnes af malerfidusen, typisk med ca 2500 for de billigste som ikke er avls- og udstillingsegnet selv om der er papir på....og gennemsnitspriser på blandingskillinger ligger for det meste på 12-1500 kr.

Mange får såmænd ret store beløb for huskatte...narh, måske ikke 1500,- men op til 1000,- , hvilket nogen gladeligt vil gi' mens andre ikke vil gi' noget for en kat når de måske kan hente en ganske gratis på en gård.

Men så til begrebet blandingskat......
Og jeg vil såmænd gerne gætte på, at det drejer sig om enten en Maine coonblanding eller en skovkatteblanding....noget der er blevet umådeligt letsælgeligt....fordi "det da smager lidt af fugl".....altså at katten måske bliver lidt langhåret og ligner den ægte vare en lille smule...bare lidt billigere end en ægte.....og folk giver gladeligt de penge for en kat der ikke er en smule "finere" end en huskat......i stedet for at købe en ægte kat hos en registreret opdrætter, hvor man er sikker på det nu også er en raceren kat, og hvor man i det mindste har en form for "garanti" da opdrættere der sælger katte er omfattet af købelovens reklamationsret ved evt. fejl og sygdomme på katten.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-06-07 10:50

jeg ville sige max et par 100 kr altså. Når du nu ikke kan bruge den til andet end et kæledyr.
Forstå mig ret det er også skøønt med en kat. Men du kan ikke bruge den til udstillinger eller noget så prisen skal ikke være ret høj

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 5 point
Dato : 07-06-07 13:12

Min mening oven i alle de andres; fra kr. 200,- til kr. 600,-. Sidstnævnte beløb er max.-beløb, beroende på killingernes charmerende udseende er i plus eller minus favør.
Det er et stort "minus", at den ene halvpart er en huskat, da temperamentet på denne race er meget uforudsigelig, selv indenfor samme kuld. Huskatte kan være fantastisk søde og kærlige, men de kan såmen også være det stik modsatte og nogle sky eller agressive hystader, - derfor den noget lavere status, også prismæssigt.
Lad være med at avle blandingskatte, - der er en masse arbejde i det (og glæder), og sandsynligvis vil du få ekstra svært ved at få dem afsat til nye hjem. Det vrimler nemlig med killinger hvert forår.
Markedet er mættet!
MVH Akle

Kommentar
Fra : ibenib

Dato : 07-06-07 22:45

Hej, tak for jeres svar!

Det er en Perser blanding! Og jeg "alver" ikke.... det er en lille ups killing.
Vores Perser har hygget sig lidt med nabokatten

Godkendelse af svar
Fra : ibenib

Dato : 18-06-07 20:04

Tak for svaret

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 16-08-07 19:53

lige en lille kommentar til ovenstående- Jeg har en blandings kat, 75% norsk skovkat, hvad de sidste 25% er aner jeg ikke- men den ligner til forveksling den ægte vare. prisen var 800,. kr. måske også for dyrt? Men jeg faldt pladask, for det lille kræ- og det er vel i virkligheden det, det handler om??