/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Maling på kældervægge
Fra : trump
Vist : 8263 gange
100 point
Dato : 04-06-07 11:51

Hej.
Jeg har en kælder der er tør og god, men væggene drysser og skjolder osv som kældervægge nu gør, men de er tørre og klimaet i kælderen er godt. Nu vil jeg gerne behandle væggene så de ser pæne ud og ikke drysser/skjolder. Jeg går ud fra at gipsplader er noget møg på en kældervæg, men hvad er bedst hvis jeg vil have et pænt, langtidsholdbart resultat? Væv? Maling? Klinker? Kalkning? ...andet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-07 11:58

Hvis væggene drysser og skjolder, så er der nu altså, eller har været fugt på de steder, uanset du tror det eller ej.......ellers forekommer det ikke

Du skal først fjerne det gamle maling og alt der sidder løst.....hvis så der er steder der skal repareres/pudses gør du det og lader det tørre godt.

Mal det så med sådan noget cementmaling man bruger til udvendigt på pudsede huse....cempexo hed det før i tiden , men jeg ved ikke om det stadig hedder sådan.....men det kan murværket/væggen ånde igennem og så skaller det ikke af

mvh dova

Kommentar
Fra : trump

Dato : 04-06-07 12:30

Tak for svare Dova, men jeg mener at jeg i sin tid fik at vide at det var saltpeter eller noget i den stil som kommer ud af kældervæggene - noget fint salt-agtigt pulver som tager malingen med når det drysser. Men jeg fik at vide at det var helt almindeligt.
Men det lyder som en god idé med cementmaling, for plastmaling ser ud til at være en skidt idé.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 04-06-07 12:46

Da vi købte vores hus var der brugt plastmaling og det holder ikke.

Et alternativ er, at man kan købe nogle isolerende plader ligesom gipsplader man kan sætte på inden man maler. Under alle omstændigheder tror jeg ikke, at det holder, hvis der ikke er drænet rundt om huset. Så vil der altid trænge fugt ind

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-07 21:46

Hej trump.

Dova er inde på det rigtige, det er rigtigt at det er en kemisk sammensætning af kalken i mørtelen og cementen som trænger frem og tager malingen med sig, men det kan også skyldes fugt evt. fra før i tiden - det du bør gøre er: rens grundigt af for alt hvad der løst, vær gerne lidt hårdhændet, derefter kan du med fordel pudse op igen for at glatte ud, evt som når man vandskurer - så er det vigtigt at det får lov at tørre rigtigt ud inden yderligere behandling.
Derefter kan du give det en eller anden form for "primer" - det kan evt. være et silikoneprodukt som er med til at stoppe yderligere fugtgennemtrængning - det skal så også have lov at tørre rigtigt - herefter kan du selv vælge færdigbehandling - det kan være med cempexo - som stadig fås - men en god udendørs vægmaling, som også er difusionsåben, d.v.s. at den kan ånde, er også brugbar og det giver jo uden videre flere farvemuligheder, så det er en god og holdbar løsning.
Held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-06-07 21:50

Jeg skal lige tilføje at klinker eller fliser altid er en stærk og langtidsholdbar løsning, som også er rengøringsvenlig og måske i det lange løb også den billigste løsning - dog kræver det under alle omstændigheder at din oprindelige overflade er jævn, ren og gennemtør.
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : trump

Dato : 11-06-07 11:55

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 03-11-13 22:27

Er Scalcem det bedste til at male kældervægen med, når kælderen ikke er til beboelse? Fuindes der bedre cementmalinger end Scalcem?