/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
moms registering
Fra : kohaii
Vist : 1136 gange
100 point
Dato : 02-06-07 10:28

Hej

Jeg vil gerne vide hvad der kræves og hvor man bliver moms registeret

kan jeg gøre det hjemme fra elller.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-06-07 10:33

Du ringer til næmeste momskontor, og får tilsendt indmeldelsesblanketter, eller via: www.toldskat.dk

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-06-07 12:38

Hej Koha,

Du kan også gå på nettet og besøge www.webreg.dk, hvor du kan oprette alle de selskaber elelr firmaer som du lyster. Det kræver kun en digital signatur og intet andet.
Så svaret er ja, du kan godt gøre det hjemmefra!

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm-Christensen

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 100 point
Dato : 02-06-07 12:39

Hej igen,

Der kræves egentlig ikke noget videre, hvis du ellers ikke har for stor gæld til det offentlige, da det kan være en hindring.

MVH
Michael Holm-Christensen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-06-07 17:38

'Momskontor' - Ih, sådan et har jeg aldrig set og jeg har dog været momsregistreret i 20 år efterhånden.

Ja, webreg.dk er et godt sted at starte. Du kan også udprinte blanketten på http://kortlink.dk/3wq4 og indsende i.h.t. vejledning.

Nej - det koster ikke noget - kun i helt ekstreme tilfælde vil der blive krævet sikkerhedsstillelse, men nok ikke for dig. Til gengæld skal du overholde nogen (ganske rimelige) indsendelsesfrister, ikke bare hvert kvartal men hver eneste kvartal (senere blir det nok hvert halve år). Det gælder osse selvom der *intet* er sket i firmaet siden sidst. At glemme DET konster penge!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-06-07 17:43

henrikkrebs-> kun 20 år, så er du jo næsten nybegynder. Momskomkontor=toldkontor, i dag toldskat, kært navn- mange navne, jeg har været selvstændig siden 1968.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-07 18:22

Du kan gøre det hjemmefra med computer og internet.
Start med at skaffe en digital signatur.

At lade sig momsregistrere er ikke det samme som at oprette et selskab.
Selskaber er lidt mere kompliceret. Der er det bedst at have en fagmand ti hjælp. Kontakt en revisor, en advokat eller begge dele.

Men man kan jo være selvstændig uden at være organiseret som selskab.

Hvis du vil begiver dig ud i nogen form for forretning med risiko, eller hvor du kan komme til at skylde noget væk af betydning, så er det bedst med et selskab. Det kan gå økonomisk ned uden at du og din familie lider ubodelig skade. Husk også ansvarsforsikring, selv om den kan være dyr.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-06-07 19:17

Og i dag er Told Skat (det de fleste kaldte Told OG Skat) så igen omdøbt til Skat. Og den kommunale skatteforvaltning er nedlagt - jeg skulle have deltaget i afskedsreceptionen.

Selvstændig virksomhed er i det væsentligste delt i:
- enkeltmandsvirksomhed
- I/S
Ingen af disse er underkastet formelle regler for oprettelse. 'Man gør det bare'. Dog anbefaler jeg skriftlig aftale mellem parterne ved et I/S. Første 'officielle registrering' er ofte momsregistrering, men man kan godt drive virksomhed uden. Ejeren/ejerne hæfter med hele deres formue for virksomhedsgæld.

Selskaber findes i et utal af varianter. De vigtigste er:
Aps - Man skal indskyde mindst 125.000 kr, men kan begrænse hæftelsen til selskabets kapital. Dog - skal du have fx et banklån vil banken ofte kræve sikkerhed i privatformuen
A/S - Dyrere og flere formelle krav
Som transor skriver, så anbefales advokat- eller evt. revisorbistand ved selskabsoprettelse. Det gøres ganske rigtigt ofte for at begrænse risikoen.

www.virk.dk - officiel side for iværksættere m.v.
startfirma.dk - forum specielt for iværksættere

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 02-06-07 19:33

michaelholm

hvad er for stor gæld til det offentlige

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-06-07 19:54

Der er ingen faste regler. Det beror på Skat's skøn.
Ingen - og slet ikke Skat - er interesseret i at forhindre dig i at tjene penge. Men skat er heller ikke interesseret i at du opbygger større gæld til det offentlige. Hvis du skriver regninger til dine kunder med moms på, og så alligevel ikke kan indbetale momsen til Skat, så stiger din gæld jo. Derfor kan man ofte klare det ved at banken stiller en garanti for betalingen. Men det i sig selv kan jo være så vanskeligt med banken, at det i praksis alligevel opleves som at man er afskåret fra at drive egen virksomhed.

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 02-06-07 21:07

Registrering af virksomhed (start) er det der jeg gør det på virk.dk???
webreg.dk er lidt forvirende

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-06-07 22:36

Ja, vi har jo anvist dig to veje - online med digital signatur eller ved at indsende den blanket der er linket til.

Tror du ikke du skulle finde ud af noget mere først? Lave en forretningsplan etc.

Godkendelse af svar
Fra : kohaii

Dato : 03-06-07 22:07

Tak for svaret michaelholm.