/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
afholdelse af ferie i opsigels
Fra : lilleli
Vist : 3023 gange
200 point
Dato : 24-05-07 11:33

Hallo - Ja jeg har et spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med..
Jeg er i arbejde men overvejer at skifte job og jeg har i min kontrakt et varsel i forhold til arbejdsgiver på to måneder. Sådan blev kontrakten lavet mod at arbejdsgiver også havde yderligere opsigelsesvarsel i forhold til mig
Jeg har ligeledes en hel del ferie opsparet - har kontraktligt lov til at overføre overskydende ferie eller få det udbetalt - så pt har jeg 10 ugers ferie ....
Spørgsmålet er nu om jeg har lov til at afholde noget af ferien i min opsigelsesperiode -. altså eks. at jeg siger op den 31.05.07 og afholder ferie og derfor fratræder enten med det samme eller efter en måned????
må jeg det??? nogen der ved det???
PFT

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-07 11:37

Jo, det har du lov til.

Jeg gjorde det selv, sagde op og arbejde så i to uger, afspadserede i to uger og var ude af det firma

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 210 point
Dato : 24-05-07 11:39

Det følger de almindelige regler for ferieafholdelse.

- Krav på tre sammenhængende uger i sommerperioden
- Resten placeres efter aftale med arbejdsgiver

Aftal bare ferien først, skriv så kontrakt med ny arbejdsgiver om start på din første feriedag og sig så op til fratrædelse på din sidste feriedag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-07 11:47

Ja, i teorien har du ret til det, du er jo stadig ansat i firmaet selv om du har sagt op til fratrædelse senere.

MEN, det kommer så an på om det passer i arbejdsgiverens planer, for i perioden maj - september har du sådan set kun krav på at få tre sammenhængende ferieuger og resten skal så aftales med arbejdsgiveren

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 12:27

Citat
Aftal bare ferien først, skriv så kontrakt med ny arbejdsgiver om start på din første feriedag og sig så op til fratrædelse på din sidste feriedag.

Hvordan skal den forståes.... ???????

Du kan ikke både arbejde og holde ferie....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-05-07 12:37

Du kan godt være ansat 2 steder på en gang. Hvis du holder ferie det ene sted, så risikerer du oven i købet ikke bøvl for udeblivelse.

Ferie er jo normalt noget men holder mens man er ansat. Og nej - du har intet sted skrevet under på at du ikke vil arbejde i den normale ferie. Kun hvis du skal have udbetalt feriepenge/feriekort fra tidligere arbejdsgiver angiver du at du virkelig holder ferie eller studerer eller ...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-05-07 13:11

Citat
Aftal bare ferien først, skriv så kontrakt med ny arbejdsgiver om start på din første feriedag og sig så op til fratrædelse på din sidste feriedag

Citat
Du kan godt være ansat 2 steder på en gang. Hvis du holder ferie det ene sted, så risikerer du oven i købet ikke bøvl for udeblivelse.

Ferie er jo normalt noget men holder mens man er ansat. Og nej - du har intet sted skrevet under på at du ikke vil arbejde i den normale ferie. Kun hvis du skal have udbetalt feriepenge/feriekort fra tidligere arbejdsgiver angiver du at du virkelig holder ferie eller studerer eller ...

endnu mere

Normalvis arbejder man jo ligesom i opsigelsperioden......medmindre arbejdsgiveren fritstiller den ansatte.....eller der afholdes den ferie arbejdsgiveren accepterer.....for de feriepenge man har optjent til formålet.

Citat
Og nej - du har intet sted skrevet under på at du ikke vil arbejde i den normale ferie

Det er da en betingelse for at få udbetalt feriepengene, at man skriver under på man ikke arbejder i ferieperioden....at modtage feriepenge samtidig med man arbejder er sgu bedrageri.

Citat
Aftal bare ferien først, skriv så kontrakt med ny arbejdsgiver om start på din første feriedag og sig så op til fratrædelse på din sidste feriedag

man kan da ikke både være i en opsigelsesperiode, holde ferie og så starte nyt job samtidig........det er jo hele tre ting på en gang...det går virkelig ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 13:30

Har heller ikke helt forstået meningen......

Det lugter af bedrageri

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 24-05-07 13:42

Det sidste er da virkelig det rene Kinderæg!

Men I mangler den lille detalje, at ikke alle gerne må arbejde i opsigelsesperioden (ferie/afspadsering eller ej) uden at eventuel lønindtægt bliver modregnet, hvis den gamle arbejdsgiver finder ud af det...

Og så er man det fattigere.

Men ellers er den god nok med at holde ferie i opsigelsesperioden. Og ofte er arbejdsgivere endda glade for denne løsning...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-07 15:17

Ehm... det er da ikke lilleli, der har fået det til at lugte af bedrageri

Når du har så meget ferie til gode, syntes jeg du skulle holde de fem uger i opsigelsesperioden, og bruge de sidste fem uger det nye ansættelsessted, du kan alligevel ikke bruge mere end fem uger
der.

Hvis din nuværende arbejdsgiver ikke vil accepterer dette, så må du "nøjes" med tre uger, og få udbetalt for de resterende to.

Tillykke med dit nye job

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 24-05-07 15:37

hej alle - og tak for masser af gode svar. Har jeg forstået det korrekt. Jeg kan ikke/ har ikke krav på / ret til - at bruge mere end tre ugers ferie af den opsparede ferie inden jeg fratræder? Idet man kun har krav på tre ugers sammenhændende ferie.
Resten kan jeg så få udbetalt( de 4 overskydende uger fra sidste ferieår)/ få på feriekort eller feriekonto( de resterende 3 uger fra dette ferieår).
Og der er intet ulovligt i det idet jeg jo er funktionær med fuld løn i ferien - og ikke skal underskirve feriekort eller lign.

TAK
lilleli

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-07 16:36

Du har forstået det korrekt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 18:11

Jeg ved ikke om du har forstået det korrekt

Citat
Jeg kan ikke/ har ikke krav på / ret til - at bruge mere end tre ugers ferie af den opsparede ferie inden jeg fratræder? Idet man kun har krav på tre ugers sammenhændende ferie.

Det er korrekt, at man ikke har krav på mere end 3 ugers ferie i ferieperioden , men der er de arbejdsgivere, der er til at tale med.

Citat
Og der er intet ulovligt i det idet jeg jo er funktionær med fuld løn i ferien - og ikke skal underskirve feriekort eller lign.

Når du har opsagt dit job fra nuværende arbejdsgiver, så er du jo ikke længere funktionær der.Så får du tilsendt et feriekort, som skal underskrives af dig og din kommende arbejdsgiver. Hvis du ikke har et job, så er det kommunen der skal attestere at du holder ferie.

Men er du sikker på at alle 10 uger er ferie !!! Noget af det kan jo også være afspadsering.

Du kan ikke bare få beløbet udbetalt.

Har du arbejdet uafbrudt uden at holde ferie !?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 18:36
Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-05-07 18:42

Der er skrevet meget vrøvl her.

Prøv at se i ferieloven. Den er nem at finde på nettet i lovinfo.

Du kan i princippet ikke alene selv bestemme hvornår du vil holde ferie. Heller ikke selv om det er kotume i firmaet at man selv bestemmer hvornår. så du kan kun bruge opsigelsesperioden til ferie hvis arbejdsgiveren accepterer det.
Når han har indført langt varsel, er det nok for at sikre at du er der i en opsigelsesperiode og kan afvikle igangværende sager.
Så hvis du kan slutte fornuftigt af vil din arbejdsgiver nok acceptere ferie i opsigelsesperioden. Så sparer han jo også nogle feriepenge.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-05-07 21:28

Det lyder også mærkeligt i mine ører at du har fået overført 25 dages ferie, da loven højst giver lov til at overføre 5 dage.

http://www.adir.dk/extern/netpub/pjecer/hold_da_helt_ferie_2006/html/chapter03.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 21:34

Citat
så pt har jeg 10 ugers ferie

Det må være afspadsering.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 21:37

Citat
Spørgsmålet er nu om jeg har lov til at afholde noget af ferien i min opsigelsesperiode -. altså eks. at jeg siger op den 31.05.07 og afholder ferie og derfor fratræder enten med det samme eller efter en måned????
må jeg det??? nogen der ved det???

Ja du må gerne holde ferie og afspadsering i opsigelsesperioden (hvis arbejdsgiver er med på den)....

Men du må IKKE starte på det nye før efter periodens udløb....

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 24-05-07 21:47

Hej
Jeg har en tilføjelse i min kontrakt hvor jeg enten kan vælge at overføre overskydende feriedage til nyt ferieår - eller få dem udbetalt og jeg overførte fire uger fra sidste år..( jeg har seks ugers betalt ferie i mit nuværende job)
Mht. om jeg er funktionær når jeg har opsagt mit job - så er jeg jo funktionær indtil jeg fratræder. og får så et feriekort på den overskydende ferie jeg måtte have tilgode...
og ja det er ferie det hele - jeg har i sidste ferieår kun afholdt to ugers ferie og havede derfor fire uger som jeg har overført plus de seks uger jeg har i det nye ferieår... Og når jeg har kontrakt på at måtte overføre så er det det der er gældende - funktionær loven er en lov om hvad en funktionær som minimum skal have og det står alle frit for at forhadle en bedre kontrakt med bedre og flere vilkår...
Men jeg stopper her - for jeg har jo sådan set fået svar på det jeg spurgte om....
Mange tak for alle kommentarer....

Godkendelse af svar
Fra : lilleli

Dato : 24-05-07 21:47

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 21:59

Citat
Accepteret svar
Fra : henrikkrebs
Modtaget 210 point
Dato : 24-05-07 11:39

--------------------------------------------------------------------------------
Det følger de almindelige regler for ferieafholdelse.

- Krav på tre sammenhængende uger i sommerperioden
- Resten placeres efter aftale med arbejdsgiver

Aftal bare ferien først, skriv så kontrakt med ny arbejdsgiver om start på din første feriedag og sig så op til fratrædelse på din sidste feriedag.

Accepteret svar, det er det, der på kandu kaldes vidensdeling

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-07 22:12

Citat
Du kan godt være ansat 2 steder på en gang. Hvis du holder ferie det ene sted, så risikerer du oven i købet ikke bøvl for udeblivelse.

Ferie er jo normalt noget men holder mens man er ansat. Og nej - du har intet sted skrevet under på at du ikke vil arbejde i den normale ferie. Kun hvis du skal have udbetalt feriepenge/feriekort fra tidligere arbejdsgiver angiver du at du virkelig holder ferie eller studerer eller ...

Det var nok denne der gjorde udslaget

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 22:21

Det er også klogt skrevet, jeg tror at vedkommende har forstand på det