/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Stålbjælke.
Fra : rugbygutten
Vist : 881 gange
60 point
Dato : 10-05-07 10:09

Jeg skal have revet et stykke af en bærende væg ned, og derfor sat en stålbjælke i. Min plan er at lægge den over spærene, og hænge spærene i den på en eller anden måde. På denne måde vil der ikke blive en synlig bjælke inde i huset. Jeg har fået en ingeniørkammerat til at beregne hvor kraftig bjælken skal være, men vi har ikke lige regnet ud hvordan det rent fysisk skal gøres med at hænge træspærene op i stålbjælken. Jeg har overvejet at bore et par huller i profiljernet, og bolte en regel ind i selve profilet på bjælken. Dermed kan jeg sømme / skrue spærene fast med vinkelbeslag... En anden løsning kunne være at "binde" det sammen med noget kraftig patentbånd....

Jeg er åben for forslag....

På forhånd tak...

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 70 point
Dato : 10-05-07 11:08

Hos mig er det lavet således at man har monteret en stålblælke over på det træspær der skal "hjælpes". På stålbjælken har man boret gennem træspæret og svejst en gevindstang på der går gennem spæret. Stor skiv + møtrik. Så har man etableret en trækstang fra spærhovedet og ned til stålbjælken og sat en wirestrammer på denne. Alt dette er gemt i en væg. Lyder fusket men det virker skam. Var selv lidt overrasket da jeg fandt det under renoveringen.

Glem patentbånd og brug kun noget med ordentlig trækstyrke i.

Kommentar
Fra : rugbygutten

Dato : 10-05-07 11:23

Det lyder som en god ide, men der skal bores mange huller i bjælken.... Den er jo ret hård at bore i, men jeg er ikke i tvivl om at dette nok er den bedste løsning...

Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : rugbygutten

Dato : 10-05-07 11:25

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-05-07 11:38

....ellers spørg ham ingeniørgutten. Er han statiker skal han vide hvordan og hvorledes.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 10-05-07 20:02

Jeg ville nok benytte mig af HE-ankre fra BMF! Lyder lidt mere sikkert end det der er foreslået her. Du sal blot have fastslet hvilken last du skal have optaget pr. spær

Hvad er det for en ingeniør der ikke har/kan regne ud hvad der skal til for at holde bjælken?

Kommentar
Fra : rugbygutten

Dato : 18-05-07 02:17

Tak for alle de gode råd..... HEankerne er vist den optimale løsning (http://www.simpsonstrongtie.dk/components/com_docman/dl2.php?archive=0&file=TUNfODAwMV80XzcucGRm) min ingeniørbuddy er stadig under uddannelse til konstruktør, og derfor har vi diskuteret lidt frem og tilbage....Glæder mig til at komme igang.....

/rugbygutten