/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Olie
Fra : camillatee
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 06-05-07 18:50

må en maine coon kat godt, få olien fra tun af? hvis jeg giver ham tun, spiser han kun olien..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-07 19:00

Der sker ikke noget ved, at han spiser lidt af det en gang imellem, bortset fra, at det kan give ham dårlig mave hvis han får for meget. men det bør ikke være for ofte, at man giver katte tun. Det har de slet ikke godt af.

mvh dova

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 06-05-07 19:03

okay..

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 06-05-07 19:05

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg vil forkæle ham.. han spiser kun tørfodder

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 06-05-07 19:41

http://www.inges-kattehjem.dk/blade/05_maj.pdf

Rul ned til artiklen der hedder "Dyrlægen skriver" (side 5 & 6) og læs hvorfor det er en dårlig ide, kun at fodre med tørfoder

Så hvis du vil forkæle din kat, begynder du at variere kosten (med dåsefoder, kød, kogt fisk, kylling o.s.v.) , så max ½delen af det består af tørfoder.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-05-07 22:38

Du skal bare passe på ikke at give katten for mange fisk, der er øverst i fødekæden. De har et meget højere kviksølvindhold end de små fisk som fx. tørrede sardiner.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-05-07 13:45

Der er kommet et nyt produkt på markedet, som hedder; PERFECT FIT og kan købes i de fleste store supermarkeder. Findes i forskellig grad af katte-alder mm..Jeg har været med til at teste dette nye produkt, og mine katte er helt vilde med det. Tænkte måske din kat kunne have fornøjelse af dette nye produkt, hvis du vil kræse lidt for den. Ellers vil jeg foreslå dig at prøve lidt forskelligt 'vådfoder' sideløbende med tørfoderet også; kogt kylling, kogt eller ovnstegt kalkunkød, råt oksekød i tynde lunser, og daggamle kyllinger. Selv giver jeg, som lækkermåltid, tun i vand, med alt vand. Kattene elsker det! Tun i olie giver jeg aldrig, da de får tynd afføring af det. En gang i mellem lidt rejer, men jeg har kun én kat der kan lide rejer (som det for øvrigt ingen næring er i), ellers også kogt skinke og ost.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 10-05-07 08:37

Til forkælelse kan man vel næsten tillade sig hvad som helst. Men jeg er enig i, at for meget olie giver tynd mave!

Mine katte har kunnet lide lidt af hvert, som var lidt underligt...

Fordelt over flere katte blev der nydt alt fra Ferrero Rocher til smørdampet rosenkål.

Ham med rosenkålen gik også helt i selvsving, hvis han fik lov at få stokken og yderbladene fra hvidkål.

Men noget mere almindeligt var at koge torsk og ris (først risen og så fisken ned i samme vand resten af tiden). På den måde smager det hele af fisk - og det var alle vilde med.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-05-07 13:42

Er der nogen/ingen der ved, at al form for kål er bandlyst til katte?!
Smørdampet rosenkål, uhm! - men til katte er det smørret, der frister.
Nyt forslag til kræs for nogle; prøv en tår øl. Vor huskat er ret så vild med en lille kold tår, helst pilsnerøl, i sommervarmen.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : camillatee

Dato : 22-05-07 18:41

Tak for svaret dova.